actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th May 2017, 09:26
Lander.D*bruyn Lander.D*bruyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Wuustwezel
Posts: 71
Staatsveiligheid moet alle gevoelige jobs screenen

Iedereen die op een 'gevoelige plaats' een 'gevoelige functie' uitoefent in ons land zal een screening moeten ondergaan door de Staatsveiligheid. Nog dit jaar wijzigt daarvoor de wet op de 'veiligheidsmachtigingen' en 'veiligheidsattesten', bevestigt minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) dinsdag in De Tijd.

In de nieuwe wet krijgen sectoren en bedrijven een houvast om voor zichzelf uit te maken voor welke functies een screening nodig kan zijn.

'Het gaat natuurlijk om jobs waar je kwaad mee kan aanrichten. Maar het is niet alleen aan de overheid om te bepalen welke functie in welk bedrijf een screening vereist', stelt Jambons woordvoerder Olivier van Raemdonck. 'Daarom zal een overleg volgen met alle kritische sectoren en met de bevoegde ministers.'

Volgens Jambon is al overleg gepland met de telecomsector, alle risicovolle industriebedrijven, het openbaar vervoer en de farmasector om uit te maken wie daar gevoelige functies uitvoert. Andere sectoren volgen. 'Dit wordt een monnikenwerk, maar we mogen niet langer ad-hocscreenings uitvoeren in ons land. We moeten dit structureel aanpakken', stelt Jambons woordvoerder.

Vorig jaar heeft de Staatsveiligheid 122.538 mensen gescreend, 40.000 meer dan in 2015.

Bron: De Standaard 16/5/2017 http://www.standaard.be/cnt/dmf20170516_02884030

Mening:
Ik denk dat dit geen slechte maatregel is. Het is nooit slecht om iemand goed te screenen wanner deze in een gevoelige sector werkt. Men kan niet voorzichtig genoeg zijn hierbij. Er zijn reeds teveel gevallen bekend van personen die dan wel bewust of onbewust fouten maken in deze sector.
Volgens mij kan het nooit kwaad als iemand gescreend wordt. Als je hier schrik voor hebt betekent dit alleen dat je iets te verbergen hebt. Dan is deze schrik misschien gegrond maar dan is een screening ook noodzakelijk.
Ik vind het ook een goed idee als de bedrijven zelf kunnen aangeven welke functies gevoelig zijn. De overheid heeft hier niet altijd eenzelfde beeld over als de bedrijven. Het is dan ook goed volgens mij dat deze bedrijven dit zelf kunnen aangeven. Dit zal de veiligheid van ons land ten goede komen.
De enige vraag die in mij opkomt is dan wie gaat dit allemaal betalen? Ik ben zeker voorstander van deze screenings maar het prijskaartje dat eraan verbonden is, is niet geweten. Als kanttekening bij deze opmerking moet ik dan weer stellen dat op nationale veiligheid gaan prijs mag staan. Iedereen moet zich veilig voelen. Als dit wat meer geld kost, dan is dit zo.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.