actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th May 2015, 13:01
B*b.Borgmans B*b.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 88
Roken nog dodelijker dan gedacht: longschade verdubbelt risico op hartfalen

Roken is nog dodelijker dan gedacht. Dat blijkt uit internationaal onderzoek bij 15.000 mensen waar de UGent aan meewerkte. Patiënten met COPD, een chronische longziekte, hebben dubbel zoveel kans om te sterven aan plotse hartdood. Negen op de tien COPD-patiënten krijgt de ziekte door te roken.
Onderzoekers van de UGent hebben samen met collega’s van het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam 25 jaar lang de toestand opgevolgd van 15.000 mensen ouder dan 45 jaar. Ze gingen na of plotse hartdood vaker voorkomt bij mensen met COPD. Dat is een chronische ontsteking van de longen, een ziekte waar naar schatting 600.000 Belgen aan lijden. Het overgrote deel (90 procent) krijgt de ziekte door te roken. Ze hebben last van kortademigheid en moeten veel hoesten.

Maar eigenlijk is er veel meer aan de hand. Uit het onderzoek blijkt dat patiënten met COPD dubbel zoveel kans hebben om te sterven aan plotse hartdood. Ze lopen bijvoorbeeld meer risico om onverwacht te overlijden aan een hartinfarct.

Datum: 12/05/2015
Bron: http://www.gva.be/cnt/dmf20150512_0...ampaign=seeding

Mening:
Dat roken ongezond is, is niks nieuws. Dit is iets dat iedereen wel weet. Ik vind het toch wel schokkend nieuws dat het nog erger is dan verwacht. Er werd gezegd dat rokers 10 jaar vroeger sterven dan niet-rokers. Maar op basis van dit artikel denk ik dat de kloof nog groter wordt. Het is goed dat zo'n nieuws in de krant en op het internet komt. Op deze manier gaan rokers hopelijk toch nog eens nadenken voor ze een nieuwe sigaret opsteken. (hoewel ik dat ten zeerste betwijfel) In ieder geval, hoop ik dat rokers nadenken waar en wanneer ze een sigaret opsteken. Het gebeurt vaak dat ze roken in de buurt van kinderen. Hierdoor lijden de kinderen er ook onder en dat moeten we vermijden. Rokers moeten stoppen met roken en minder gaan roken. Als je rookt, beschadig je elk orgaan in je lichaam.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.