actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th November 2017, 13:08
jirka.v*nrooy jirka.v*nrooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Weelde
Posts: 125
Opnieuw zwaartekrachtgolf van twee samensmeltende zware gaten ontdekt

Wetenschappers hebben opnieuw een zwaartekrachtgolf waargenomen die terug te leiden is naar het samensmelten van twee zwarte gaten, zo heeft het team rond de Ligo-detector bekendgemaakt.



Het bestaan van gravitatiegolven was in 1915 door Albert Einstein geopperd in het kader van zijn relativiteitstheorie. Het heelal bestaat uit ruimte en tijd, en dit vormt één geheel. Na een heftige gebeurtenis kan die 'ruimtetijd' trillen. De schokgolven, de zwaartekrachtgolven, gaan dan door het heelal als rimpelingen na een steen in een vijver.

Bij zo'n rimpeling rekt de ruimte iets uit of krimpt hij iets. Hoe groter de massa en hoe sneller de beweging van een massarijk object, des te hoger de zwaartekrachtgolf. Dat Einstein het opnieuw bij het rechte eind had, bleek op 14 september 2015. Toen zijn de eerste zwaartekrachtgolven, ontstaan na de samensmelting van twee zwarte gaten, gemeten.

De waarneming leverde vorige maand de Nobelprijs voor Fysica op.

Op 8 juni om 04:01 uur Belgische tijd was het een zesde keer raak: de Ligo in de VS stootte op GW170608. Het is een zwaartekrachtgolf tengevolge van het samensmelten van twee relatief lichte zwarte gaten, van 7 en 12 keer de massa van de Zon, op een afstand van zo'n duizend miljoen lichtjaar van ons. Het nieuw zwart gat heeft 18 keer de massa van onze ster, wat impliceert dat 1 zonsmassa aan materiaal tijdens de versmelting is uitgezonden als zwaartekrachtgolven, legt astronomie.nl uit. Op vijf waarnemingen van gravitatiegolven gaat het om het lichtste binair systeem van zwarte gaten. De vijfde, vorige maand, aangekondigde detectie was terug te leiden tot een fusie van neutronensterren.




16/11/17
Bron: Belga
http://www.knack.be/nieuws/wetensch...mal-926743.html




Eigen mening
Elke keer als ik een artikel zoals dit lees sta ik perplex over de gecompliceerde wetenschap hier rond. Als ik de cognitieve vaardigheden zou hebben wou ik ooit ook in deze richting gaan maar jammer genoeg is dat niet. Ik vind het zeer fascinerend om altijd nieuwe dingen te ontdekken bij dit onderwerp en hiervan op de hoogte te blijven.
Het is gewoon wonderbaarlijk wat we allemaal nog niet weten en hoe groot het universum is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.