actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th February 2014, 13:30
F*nne.Baeken F*nne.Baeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 103
Helft van tieners wordt gepest, één op de vijf pest

Helft van tieners wordt gepest, één op de vijf pest

De helft van de tieners wordt gepest en één op de vijf tieners zegt zelf een pester te zijn. Dat blijkt uit een onderzoek op vraag van Yeti, het tienerblad van Klasse.

In spelvorm werd naar het pestgedrag van 1.200 leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar gepeild. Daaruit blijkt dat 50 procent van de leerlingen toegeeft af en toe gepest te worden en dat 22 procent zichzelf een pester noemt. "Pesters hebben de neiging om hun daden te minimaliseren", zegt pestdeskundige Gie Deboutte.

"Ze merken pesterijen op bij anderen, maar beseffen niet dat ook hun eigen gedrag kwetsend is. Omgekeerd zien we dat slachtoffers veel minder relativeren. Het is dus belangrijk dat er op school ondubbelzinnige definities bestaan voor ruzie, plagen en pesten. De leraar moet kinderen dat inzicht bijbrengen."

Zowel pester als slachtoffer
Opmerkelijk is ook dat pesters vaak niet weten waarom ze pesten en dat 15 procent van de leerlingen zowel pester als slachtoffer is. "Zij vragen een specifieke aanpak. Vaak zit in het pestgedrag een manier om frustraties te uiten. Bovendien krijgen pester-slachtoffers heel wat te incasseren van hun eigen pesters", verduidelijkt psychologe Marjan Gerarts.

Uit het onderzoek blijkt voorts dat 30 procent van de leerlingen wil dat de school meer doet tegen pesten en dat gepeste kinderen liever met hun knuffel of huisdier praten dan met ouders of leraren. "Kinderen willen heel graag praten over pesten. Toch zit de vrees er nog te sterk in dat leraren hen niet geloven of boven hun hoofden gaan handelen", zegt Gerarts.

Bron: De Morgen, 04/02/2014, http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/O...vijf-pest.dhtml

Commentaar:
Ik schrik wel van dit hoog aantal. Ik vind dit ook absoluut niet goed! Ik vind dat er in de scholen een betere aanpak moet komen tegen pesten. De problematiek moet duidelijk aan bod komen in de lessen. Wanneer er een betere aanpak is om pesten tegen te gaan, zullen de leerlingen sneller om hulp vragen. Er is dringend werk aan de winkel!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th February 2014, 19:16
j*nthe.vermeiren j*nthe.vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Loenhout
Posts: 107
Ik denk net zoals F*nne dat er nog heel wat werk aan de winkel is. Ik denk vooral dat het belangrijk is dat leerlingen hun probleem kwijt kunnen. Naar mijn mening is het ook belangrijk dat er op een open manier kan gepraat worden over het pesten. Tijdens de lessen kan er ook aandacht aan besteed worden.
Ik denk ook dat het als leerkracht niet altijd gemakkelijk is om hiermee om te gaan vooral, omdat er tegenwoordig volgens mij veel online gepest wordt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th February 2014, 10:25
T*hnee.Vekemans T*hnee.Vekemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 103
Er moet inderdaad nog heel wat verbeteren rond het pestbeleid. Zodat het aantal toch kan dalen. Persoonlijk schrik ik niet van de cijfers. Ik denk dat veel ven deze tieners gepest wordt op sociale media of via het internet. Hier kunnen de pesters stoerder uit de hoek komen, want je pest niet in het echte leven maar je zit nog altijd achter een scherm. Dat tieners niet spontaan over pesten willen praten tegen leerkrachten of ouders, is te verstaan. Ze hebben bang dat wanneer ze hulp gaan vragen, de pesters nog harder toeslaan dan voordien. Ze beschouwen jou dan als een zwak iemand omdat je “hulp” gaat roepen van volwassenen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 10th February 2014, 08:55
S*lvia.Verelst S*lvia.Verelst is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herselt
Posts: 86
Ik ben ook van mening dat er dringend iets moet gedaan worden aan het pesten. Veel jongeren dragen er later nog steeds gevolgen van als ze gepest werden op school. Ze gaan verlegen zijn en niet durven ingaan op anderen omdat ze bang hebben dat ze terug gepest gaan worden. Die jongeren leven voortdurend met angst. Om het pesten te verminderen, zou de leerkracht een klasgesprek of individuele gesprekken kunnen doen met elk kind. Je moet het dan inderdaad met elk kind doen, anders kan het slachtoffer geviseerd worden en wordt deze nog harder gepest. Het moeilijkste is inderdaad het laten stoppen van pesten op het internet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.