actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th December 2013, 13:43
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
'Zuipbus' brengt Nederlandse tieners naar België

Om het alcoholverbod voor min-18-jarigen in Nederland te omzeilen, worden binnenkort georganiseerde ‘zuipreizen’ naar België aangeboden. Voorlopig staan twee dancings op het programma: Highstreet in Hoogstraten en Factory in Bree. De politie belooft het initiatief scherp in de gaten te houden.

Vanaf 1 januari start in Nederland de Nix18- campagne: jongeren onder de 18 jaar mogen dan geen alcohol meer kopen of bezitten. In België mag dat nog wel, vanaf 16 jaar en zolang de alcohol geen sterkedrank is.

Twee Nederlandse vrienden vonden een uitweg: de Nixpress, een busdienst die 16- en 17-jarige fuifbeesten vanuit Nederland naar België brengt. Vanaf 1 februari biedt het bedrijf vanuit veertig opstapplaatsen in Nederland busreizen aan naar twee discotheken in ons land. Na een nachtje uit de bol gaan, zetten ze hen ‘s ochtends terug af op de plaats waar ze eerder die avond zijn opgestapt. Kostprijs voor een ticket: 20 euro. De uitbaters van de Belgische discotheken, Highstreet in Hoogstraten en Factory in Bree, hebben met de Nederlandse organisatoren rond de tafel gezeten en zijn positief. “Dit betekent extra klanten, dus...” Indien Hoogstraten en Bree een succes blijken, komt er wellicht uitbreiding naar andere steden.

De politie wacht af. “Zolang er geen overlast is, kunnen we ook moeilijk optreden. Maar we zullen die jongeren wel van dichtbij volgen en de discotheken herinneren aan de wettelijke plichten over schenken van alcohol”, zegt korpschef Jos Neyens van de politiezone Noordoost-Limburg.

Bron: Belang Van Limburg, 16/12/2013

Mening: Het verrast me wel dat ze de leeftijd in Nederland verhoogd hebben naar 18 jaar in plaats van 16 jaar om alcohol te drinken. Dit zie ik hier in België nog niet direct gebeuren.
Over dergelijke zaken vind ik wel dat de buurlanden moeten samenkomen om over deze wetregeling te praten want zoals nu krijg je dan dat de jeugd van Nederland met bussen naar ons land komen namelijk om één reden en dat is alcohol drinken. Uiteraard kunnen we dit niet verbieden, maar ik vind dit niet correct van Nederland. Hebben zij hier dan niet over nagedacht? We hebben het nu al moeilijk om ons te houden aan de wet. Jongeren in België die jonger zijn dan 18 jaar mogen geen sterke drank drinken. Dit is waar we ons aan moeten houden, maar iedereen weet dat dit in de praktijk vaak niet gebeurd. Wat als de jeugd met bussen toekomen in België waar ze in de verschillende discotheken beginnen drinken en niet naar huis willen gaan wanneer ze dit met de buschauffeurs hebben afgesproken. Ik ben alleszins benieuwd hoe dit gaat aflopen…
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th December 2013, 16:34
Joost.Appels Joost.Appels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 89
Question

Ik vind het vooral straf dat de desbetreffende discotheken dit initiatief zo toejuichen. Maar ik schrik er niet van. 'Centen zijn centen', denkt de gemiddelde middenstander. Over de ethische kant van de zaak hoeft niet te worden nagedacht. Doorgaans is zo veel mogelijk geld verdienen nu eenmaal het enige ethisch belang dat tegenwoordig overeind blijft. Het onwaarschijnlijke feit dat jongeren met de bus naar hier reizen om een zuipfeestje te kunnen houden, laat hen onbegrijpelijk koud. Dit gaat m'n petje toch even te boven ...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th December 2013, 15:02
Leen.Buyens Leen.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2012
Locatie: Gierle
Posts: 87
Ik denk dat het probleem 'comazuipen' in Nederland groter is dan in ons land. Ik kan dus wel begrijpen dat men de leeftijd voor het alcoholverbod in Nederland opgetrokken hebben naar 18 jaar. het is wel ongelukkig om deze regel juist op nieuwjaar door te voeren. Misschien is het idee van Britt, om samen te komen met de buurlanden, nog niet zo slecht. Misschien iets om over te palaveren in het Europese parlement? Want enkel met buurlanden samen komen vind ik te mager, aangezien bijna elk Europees land minstens 2 buurlanden heeft.
Mijn mening sluit ook aan bij die van Joost. Hebben cafébazen en discotheekhouders dan geen enkel moreel besef? Volgens mij zou dit moreel besef boven alle winstbejag moeten gaan. Voer je een 16-jarige liever dronken met alle risico's van dien (waar je jezelf dan voor verantwoordelijk kan houden) of laat je het geld hierboven primeren? Voor mij is de keuze snel gemaakt!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th December 2013, 16:19
I*ndy.Van.Noten I*ndy.Van.Noten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2012
Locatie: Pulderbos
Posts: 38
Ook ik schrik van het feit dat de discotheekeigenaars zonder enig moreel schuldgevoel toezeggen op het voorstel. Persoonlijk denk ik dat je als eigenaar van zulk groot project beter zou moeten nadenken. Zoals al gezegd gaan de Nederlanders dus eigenlijk enkel en alleen naar ons land komen om te 'zuipen', wat ik niet iets vind om aan te juichen. Verder vrees ik ook voor het eventuele ontstaan van extra ruzies: het is nu eenmaal een feit dat zatte mensen vaker op de vuist gaan met andere zatte mensen dan met de nuchtere equivalenten. Alcohol heeft op vele mensen een effect waarbij zij agressiever worden. Wanneer er dus Nederlanders enkel en alleen naar hier komen om alcohol te consumeren, vrees ik ook voor een stijging van deze problematiek.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 19th December 2013, 11:27
Thomas.Schellekens Thomas.Schellekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Beerse
Posts: 95
Het feit dat er over 'zuipbussen' wordt gesproken zorgt ervoor dat het initiatief, dat waarschijnlijk met alle goede wil is opgestart, een negatieve connotatie krijgt. Men wil bewerkstelligen dat jongeren op een veilige manier naar en van een feest, toevallig in onze gewesten, kunnen vertrekken. Wanneer men over 'feestbussen' zou spreken denk ik niet dat er nog met zoveel scepsis naar het initiatief zou gekeken worden. Want laat ons eerlijk zijn, een 'party-bus' klinkt toch al een stuk aannemelijker. Ik wil absoluut niet voorbij gaan aan de ernst van de zaak. Het is eerder naïef om ervan uit te gaan uit dat Nederlandse jongeren met de zuipbus (partybus/feestbus/...) naar hier komen om rustig enkel frisdrankjes te nuttigen. Ik denk dat de betreffende discotheken veiligheid hoog in het vaandel moeten dragen en, zoals Joost vermeldt, niet enkel moeten kijken naar het (mogelijke) financiële voordeel dat ze kunnen bekomen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 22nd December 2013, 03:20
Cedric.Van.Nederkassel Cedric.Van.Nederkassel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 65
Ik ben een inwoner bij een grensgemeente en weet dus ook dat die "zuipbussen" effectief naar mijn gemeente zal komen. Er zijn plaatsen zoals de Highstreet, waar nu al grote overlast te zien is, mede door onze Noorderburen. Daarom ben ik tegen het idee van een zuipbus. Maar ik ben zeker dat cafés bij de grensgemeente een andere mening hebben.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 27th December 2013, 02:16
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Kinderen mogen blijven drinken van ouders

Kinderen mogen blijven drinken van ouders


Kinderen van 16 en 17 jaar mogen van hun ouders blijven drinken, ook als de leeftijdsgrens voor het drinken van alcohol na 1 januari omhooggaat van 16 naar 18.



Dat meldt EenVandaag dinsdag. Het programma heeft onderzoek gedaan onder 29.000 volwassenen, onder wie 700 ouders van drinkende 16- en 17-jarigen.

Twee op de drie ouders van 16- en 17-jarigen vinden het nu prima als hun kind drinkt. Van hen zal 81 procent het niet verbieden als hun kind drinkt na 1 januari. En van de ouders die wel eens drank kopen voor hun kind, zal vrijwel iedereen dit na 1 januari ook doen.

Van de jongeren denken twee op de drie dat de controles op alcoholgebruik zullen meevallen. Daarom zal 59 procent evenveel blijven drinken, iets meer dan een kwart is van plan om te minderen.


Blog Trouw, 24-12-2013
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 27th December 2013, 18:56
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Ik wil hier toch wel even reageren op de blog dat Barst hier heeft gezet.
Allereerst wil ik toch wel even zeggen dat deze cijfers die ze bij dit onderzoek hebben gebruikt niet representatief zijn. Ze ondervragen wel 29 000 volwassen waarvan er maar 700 ouders zijn die kinderen hebben met de leeftijd van 16-17jarigen. Het gaat hier immers toch om jongeren met deze leeftijd. Hierdoor geeft de titel van deze blog wel een verkeerd beeld vind ik persoonlijk.
Ook wil ik reageren op het feit dat deze ouders hun kinderen laten drinken. Langs de ene kant begrijp ik deze ouders wel omdat het niet eenvoudig is om hun kinderen ineens te laten stoppen. Stel nu voor dat je een kind hebt van 17 jaar en wordt over enkele maanden 18. Volgens de wet mag je dan niet drinken. Hier begrijp ik hun standpunt dan wel.
Waarom deze regel invoeren als ouders hun kinderen toch laten drinken? En misschien wel dan de belangrijkste vraag, hoe kunnen ze dit controleren?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.