actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th March 2014, 08:25
S*lvia.Verelst S*lvia.Verelst is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herselt
Posts: 86
"Rookvrije zones verbeteren gezondheid van kinderen"

"Rookvrije zones verbeteren gezondheid van kinderen"

De antirookwetgeving heeft een positief effect op de gezondheid van kinderen. Dat blijkt uit onderzoek bij 2,5 miljoen baby's uitgevoerd door de universiteiten van Hasselt, Maastricht, Harvard en Edinburgh. Rookvrije publieke ruimtes zorgen voor een vermindering van ruim 10 procent in het aantal te vroeg geboren kinderen. Daarnaast daalt ook het aantal ziekenhuisopnamen en bezoeken aan eerste hulp voor astma-aanvallen met 10 procent. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift The Lancet.

De universiteiten van Maastricht, Hasselt, Edinburgh en Harvard brachten gegevens samen van 2,5 miljoen baby's en van 250.000 ziekenhuisopnames en eerstehulpconsultaties van kinderen voor astma.

"Eerder hebben we op basis van Vlaamse gegevens aangetoond dat het aantal te vroeg geboren kinderen afneemt na invoering van rookwetgevingen", zeggen professor Tim Nawrot, epidemioloog, en doctoraatsstudente Bianca Cox van UHasselt. "Dit internationaal samenwerkingsverband heeft dit bevestigd door alle beschikbare gegevens wereldwijd hierover samen te brengen."

Momenteel wordt slecht één zesde van de wereldbevolking beschermd door strenge anti-rookwetgeving. "Dit onderzoek levert ondersteunend bewijs aan het advies van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) om wereldwijd rookvrije wetgeving in te voeren", zegt Jasper Been, kinderarts aan Maastricht UMC+.

"Ook in België moeten we alert zijn op de naleving van rookvrije wetgeving om zowel de gezondheid van volwassenen als van kinderen te beschermen", zeggen Nawrot en Cox. De Vlaamse Liga tegen Kanker (VLK) pleit al jaren voor het recht op een rookvrije leefomgeving.

Bron: www.demorgen.be vrijdag 28 maart 2014

Mening: Ik vind het goed om te lezen dat de wetgeving in verband met het roken effecten heeft. 10% minder aantal vroeggeborenen is toch al een groot aantal als je het van over de hele wereld bekijkt. Dat rokers klagen omdat ze niet meer binnen mogen roken, vind ik belachelijk. Ze zien nu zelf toch de effecten hiervan. Dat er nog maar in 1 op de 6 landen een rookvrije wetgeving bestaat vind ik dan wel verontrustend. Ook deze landen zouden deze wetgeving moeten krijgen en zeker omdat ze zo effectief is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th March 2014, 13:08
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Rookvrije zones versus gezondheid

Mijn mening loopt parallel met de mening van S*lvia. Roken is ongezond! Ik denk dat iedereen dit ondertussen wel weet. Als je zelf jouw gezondheid op het spel wil zetten door te roken, is dat jouw probleem. Anderen hierbij betrekken is not done! Iedereen heeft zijn/haar eigen leven en het zou niet mogen dat anderen die ongezond leven de gezondheid van deze personen mee schaden. Roken is schadelijk voor iedereen. Zowel voor baby's, kinderen, volwassenen, bejaarden, planten en dieren. Ik vind het daarom zeer goed dat er op bepaalde plaatsen een rookverbod is.
De meeste mensen denken dat wetenschappers overdrijven wanneer ze zeggen dat roken ongezond is, maar dit is niet zo. Er zijn veel gevallen bekend waarbij kinderen te vroeg geboren worden (in sommige gevallen zelfs met beperkingen) doordat de moeder rookte tijdens de zwangerschap. Kinderen waarvan de ouders roken hebben ook meer kans op astma. Passief roken is even schadelijk als actief roken, dit beseffen sommige mensen nog niet. Het zou kunnen helpen dat hier meer informatie over gegeven wordt. In school, op het werk, in sportverenigingen,... . Goede communicatie is het begin van het oplossen van problemen, in dit geval het gevaar van actief en passief roken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th April 2014, 17:06
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Ik vind dit zeer positief. Als je leest dat door rookvrije zones 10 % minder vroeggeboortes zijn, bewijst dit toch ook maar dat het echt effect heeft om hier tegen in te gaan. Want roken is ongezond voor alles en iedereen. Ik vind wel dat er nog meer maatregelen genomen moeten worden, want er wordt toch nog veel gerookt en mensen die het niet willen, worden soms 'verplicht' om passief mee te roken wat soms gevaarlijker kan zijn dan actief roken. Ik vind dat ze in plaats van de GAS-boetes die de jongeren eigenlijk verbieden om jong te zijn, beter zoiets doen tegen het roken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.