actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th March 2014, 11:42
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Medicijn tegen alcoholmisbruik terugbetaald

Medicijn tegen alcoholmisbruik terugbetaald

België heeft toelating gegeven voor nalmefeen, een nieuw medicijn voor het reduceren van alcoholgebruik, berichten Le Soir en Sudpresse.

Nalmefeen is enkel op voorschrift verkrijgbaar onder de naam Selincro. Volgens Le Soir verhinderen de actieve stoffen de dronkenschap niet, maar verminderen ze de zin om te drinken. Er wordt vooral gemikt op thuisdrinkers, die gewend zijn aan het gebruiken van grote hoeveelheden alcohol.

Het medicijn is niet bestemd voor alle personen die hun alcoholgebruik willen verminderen, maar voor mannen die meer dan 60 gram per dag gebruiken en vrouwen die meer dan 40 gram per dag drinken.

Tijdens een behandeling moet de patiënt een pil innemen wanneer hij voorziet dat zijn alcoholgebuik overmatig riskeert te zijn, liefst één of twee uur daarvoor.

In België kost een pil één euro aan de patiënt (70 cent voor patiënten met gering inkomen), de sociale zekerheid betaalt de rest terug van een doosje met 14 pillen, dat 58,12 euro kost. De terugbetaling van de behandeling is onderworpen aan voorwaarden, onder meer de psychologische begeleiding van de patiënt.

Bron: jvt. (2014, 03 26). Medicijn tegen alcoholmisbruik terugbetaald. De Standaard.

Eigen mening:
Ik vind het goed dat er een medicijn gevonden is voor het overmatig alcoholmisbruik. Zowel voor mensen die genoeg geld hebben als voor mensen die een gering inkomen hebben. Het terugbetalen van het medicijn is positief, zeker in samenhang met de voorwaarden om psychologische begeleiding te volgen.
Maar ik stel mij de vraag of het nemen van een pil om alcoholmisbruik tegen te gaan wel voldoende is om het probleem op te lossen. Wat als het medicijn wegvalt? Naar mijn mening is een aangepaste psychologische begeleiding doeltreffender op lange termijn. Vaak heeft overmatig alcohol een onderliggend probleem. Het is een vlucht om leegte te vullen. Dit staat natuurlijk los van het feit dat het medicijn wordt terug betaald. Maar ik vind dat er wel grondig over nagedacht moet worden.

Laatst aangepast door L*en van Overveld : 26th March 2014 om 11:54.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.