actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2007, 10:56
koenmaes8 koenmaes8 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: arendonk
Posts: 166
13 en helemaal lazarus

Nederlandse ziekenhuizen luiden de alarmbel omdat steeds meer piepjonge tieners met een alcoholvergiftiging op de kinderafdeling belanden. Het nieuwe fenomeen van ’comazuipen’ komt overgewaaid uit Groot-Brittannië en Duitsland.

“Bij ons gebeurt het voorlopig niet, maar we houden ons hart vast”, zegt Marijs Geirnaert van de Vereniging voor Alcohol en andere Drugproblemen (VAD).

Jongeren tussen 12 en 15 jaar die zichzelf helemaal lazarus drinken zijn in Nederland geen uitzonderingen meer. De kinderartsen schatten dat ze jaarlijks zo’n 500 piepjonge dronkenlappen over de vloer krijgen. Intussen raakten al 80 gevallen bekend van jongeren die hiervoor zelfs in het ziekenhuis terecht kwamen. Pediater Nico van der Lely, die een registratiesysteem opstartte om bij te houden hoeveel kinderen voor alcoholproblemen behandeld worden, verwacht dat dat aantal nog stevig zal oplopen.

Bron: gazet van Antwerpen 27-11-2007

Wij als toekomstige leerkrachten moeten de pubers erop wijzen dat dit niet kan, ik denk dan niet alleen aan leerlingen van het beroepsonderwijs zoals sommige wel zullen denken maar over iedereen die in de leeftijdscategorie van 11 – 16 zit. Voor ons als leerkracht is hierin een grote verantwoordelijkheid weggelegd.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th November 2007, 11:45
de pietro's Avatar
de pietro de pietro is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Halle-Zoersel
Posts: 54
campagne voeren

ik vind het wel erg dat je dat op die leeftijd al moet doen. normaal begin je hier aan rond je zestien, en dan is het nog niet zo'n goed idee. men moet gewoon meer acties voeren om hier een einde aan te maken. een preventie in de klas houden of zo.

ook vind ik dat men er gewoon voor moet zorgen dat kinderen van onder de 16 niet aan drank mogen geraken. dit is ook een verantwoordelijkheid van de ouders en van de maatschappij. als een volwassen man drank verkoopt aan een kind van 13 jaar, hoe slecht ben je dan bezig.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th November 2007, 11:53
Dorien.Van.Gorp's Avatar
Dorien.Van.Gorp Dorien.Van.Gorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Tielen
Posts: 46
ik ben beginnen uitgaan op mijn 15 als ik toen zat zou zijn aangekomen ik denk niet dat ik voor het eerst zou mogen uitgaan. Mijn pa vindt het niet zo erg als ik is een keer zat ben zolang het maar niet elke week is. Anders krijg ik een preek en nja als het echt te erg wordt zou ik niet meer mogen uitgaan. dus het ligt misschien ook wel een deel bij de ouders. als ze hun kinderen in het oog houden en het ze duidelijk maken zal dit misschien ook al wel helpen. al zat dit waarschijnlijk wel niet bij iedereen helpen. Alle beetjes helpen zeker.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th November 2007, 12:00
Stef Vandycke Stef Vandycke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Mol
Posts: 50
Veel mensen zijn zich niet bewust dat overmatig alcoholverbruik wel degelijk hersenschade kan aanrichten, en dit zeker bij tieners en nog jongere kinderen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 28th November 2007, 17:22
sofie 07 sofie 07 is offline
sofie
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: borsbeek
Posts: 78
Ik snap echt niet wat kinderen hier zo leuk aan vinden. Je avond in het ziekenhuis afsluiten is toch niet het ideale einde?
Ze zijn er zich duidelijk niet van bewust wat voor gevaren overvloedig drankgebruik met zich meebrengt. Ze moeten eerst iets ergs meemaken voordat ze beseffen hoe gevaarlijk dit is. Maar als in het ziekenhuis belanden niet erg is, dan snap ik hen helemaal niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.