actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th March 2017, 08:34
Melissa.V*emincx Melissa.V*emincx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 84
Vuile bussen rijden nog altijd lage-emissiezone Antwerpen in

Dagelijks rijden tientallen vervuilende bussen in en uit de lage-emissiezone (LEZ) in Antwerpen. De busbedrijven, die buslijnen verzorgen voor De Lijn, betalen 1.380 euro per bus per jaar om nog de LEZ in te mogen.

Voor De Polder gaat het om een tiental bussen die niet voldoen aan de voorwaarden van de LEZ. ‘Dit betekent voor ons zware extra kosten’, zegt het busbedrijf. ‘Maar we hebben geen andere keuze dan te betalen. Deze bussen uit dienst nemen is geen optie. Ze zijn aangekocht om te voldoen aan de voorwaarden die De Lijn stelt. Het zijn bussen die nog enkele jaren geschikt zijn om mee rond te rijden. Wij beschikken niet over de mogelijkheden, zoals De Lijn, om de vervuilende bussen in te zetten buiten Antwerpen.’

Bij Keolis, een mobiliteitsholding waaronder ook enkele Antwerpse busbedrijven vallen, is hetzelfde te horen. Ook hier gaat het om tientallen bussen. ‘Wij ondersteunen de keuze van het beleid naar duurzame mobiliteit’, zegt Dirk Hellemans, afgevaardigd bestuurder van Keolis Vlaanderen. ‘Dit heeft wel als gevolg dat we voor extra kosten staan. Ons bussen sneller vervangen door properder types is niet mogelijk. We houden ons aan de contracten. Je moet rekenen dat een bus vijftien jaar meegaat. We gaan die nu niet opzijzetten, omdat ze niet voldoen aan de voorwaarden van de LEZ.’

Bron: De Standaard - 15/03/2017, http://www.standaard.be/cnt/dmf20170315_02781127

Motivatie: Ik begrijp dat de busmaatschappijen hun bussen niet aan de kant zetten omdat ze niet voldoen aan de voorwaarden van de lage-emissiezone. Ze hebben deze namelijk aangekocht en aangezien ze vijftien jaar meegaan zou het een grote kost zijn om alle bussen te vervangen. Er is een mogelijkheid om 'propere' bussen aan te kopen (zodat de boete niet betaald moet worden) en de 'vervuilde' bussen elders te laten rondrijden. Al zou ik het niet 100% mee zijn met deze beslissing. Want hier zijn de gemeenten de dupe van.

Laatst aangepast door Melissa.V*emincx : 15th March 2017 om 08:42.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th March 2017, 10:38
L*ze. Verhaegen L*ze. Verhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Veerle
Posts: 150
Zoals in de mening van Melissa vind ik ook dat het niets uithaalt om andere en nieuwe bussen te kopen die wel voldoen aan de normen van de lage-emissiezone en dan de oudere bussen in andere steden en dorpen te gaan laten rijden. De lage-emissiezone is zeker een goed idee maar wat haalt het dat de bussen die niet meer in Antwerpen binnen mogen elders gaan rijden.
Het is dan alleen maar positief voor Antwerpen dat de lucht en dergelijke daar beter wordt maar ik vind dat dit moet gelden ook voor andere steden. Het is moeilijk om dit over heel België toe te passen om dat vele inwoners dan verplicht zijn om andere auto's te komen, maar het idee is naar mijn mening wel goed. Hopelijk wordt dit in de toekomst ooit ingevoerd.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th March 2017, 21:47
Caro E*gers Caro E*gers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Olen
Posts: 72
Bussen

Ik deel de mening van de 2 dames gedeeltelijk. De nieuwe regeling is wel degelijk een feit, wij Belgen moeten ons aanpassen aan deze zone en onze auto's moeten voldoen aan bepaalde voorwaarden om deze zone te mogen betreden. al bij al een goed initiatief vind ik zelf. Wat de bussen betreft betwijfel ik of de zone wel degelijk effect heeft. Wij Belgen moeten bij wijze van spreke een andere auto kopen of een forse boete betalen om deze zone te mogen binnenrijden, terwijl de vervuilende bussen ook de zone betreden. Ik begrijp dat het een flinke kost is om nieuwe bussen aan te kopen, zeker als de bussen 15 jaar meegaan. Maar is het niet logisch om aan hetzelfde zeil te trekken, en dan ook de zone voor alles en iedereen met vervuilende stoffen of vervuilende auto's of bussen af te sluiten? Het is alles of niets. Langs de andere kant ben ik niet akkoord met het feit dat er 'minder' vervuilende bussen komen voor in deze zone hun ronde te doen, en dat de 'vervuilende' bussen worden verbannen naar de zones buiten de LEZ. Hiermee in je niet de steun van de Belgen. Het probleem wordt enkel verlegd, we gaan op die manier de stad minder vervuilend maken, maar langs de andere kant ga je de andere zones sterker vervuilen door enkel de vervuilende bussen hier te laten rijden. Ik denk dat het belangrijk is dat we correct te werk gaan en iedereen over dezelfde kam scheren en geen uitzonderingen maken om zo conflicten en onduidelijkheden te voorkomen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.