actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2010, 15:39
Caroline.Verbraeken's Avatar
Caroline.Verbraeken Caroline.Verbraeken is offline
Caroline
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Beerse/Lille
Posts: 89
Bijna helft kinderen wordt buiten huwelijk geboren

Het aantal kinderen dat bij niet-gehuwde moeders wordt geboren, is tussen 1999 en 2007 sterk toegenomen in Vlaanderen. Dat staat in een nieuwsbrief van de Studiedienst van de Vlaamse regering.
In het Vlaamse Gewest werd in 2007 42 procent van de kinderen buiten een huwelijk geboren. Vaak gaat het om kinderen geboren binnen een niet-gehuwd samenwonend koppel. In 11 procent echter ging het om een moeder die alleen woont.
Geboorten buiten de context van een huwelijk waren lange tijd zeldzaam in het Vlaamse Gewest. In 1970 en 1980 vond 2,5 procent van alle geboorten plaats buiten een huwelijk. In 1990 steeg dit aandeel naar 7 procent. Tien jaar later, in 2000, bedroeg het al 22 procent. In 2007 steeg het aantal geboorten buiten het huwelijk tot 42 procent.

Jonge moeders
Ook de leeftijd speelt een belangrijke rol. Van alle moeders jonger dan 20 jaar woont bijna de helft ongehuwd alleen (48 procent) bij de geboorte van een eerste kind. 35 procent woont samen maar is niet gehuwd.
In de leeftijdscategorie van 20 tot 34 jaar wonen moeders ongeveer even vaak ongehuwd of gehuwd samen bij de geboorte van een eerste en tweede kind.
Vanaf de leeftijd van 35 jaar gebeurt het dat vrouwen weer iets vaker ongehuwd alleen wonen bij de geboorte van een eerste of tweede kind.

Onderwijs
Opvallend is dat men ongehuwde samenwonende moeders vooral terugvindt in de groep van hoger secundair opgeleiden (45 procent) tijdens de geboorte van een eerste kind. Moeders die alleen wonen, vinden we voornamelijk terug in de groep met een lager secundair onderwijsniveau.

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20101209_049

Eigen mening:
Volgens mij kan men hier een redelijk duidelijke link leggen met het gebeuren in en rond de kerk. Al de schandalen zijn nog niet van 2000 bekend, maar de kerk heeft steeds minder impact op de mensen. Hierdoor denk ik dat dit een mogelijke verklaring is dat deze vrouwen steeds minder vaak gehuwd zijn bij de geboorte van hun kinderen. Vroeger zou men dit schandalig vinden, nu kijkt met er niet meer van op.
Het misbruik in de kerk kan ik wel linken met de toekomst en volgens mij gaat het percentage ongehuwde vrouwen bij de geboorte van hun al dan niet eerste kind nog stijgen. Ten eerste zijn verschillende koppels al minder enthousiast over trouwen nu deze dingen aan het licht gekomen zijn. Natuurlijk denkt zeker niet iedereen zo, maar ik denk dat dit nog boost kan geven aan dit percentage in de toekomst.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th December 2010, 17:07
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Wat mij verbaast, is dat dit nog als nieuws wordt beschouwd. Het is toch algemeen geweten dat de secularisatie zich de laatste 20 jaar zeer sterk heeft ingezet in Vlaanderen. Welk jong koppel de dag van vandaag, trouwt nog in de kerk? Vroeger werd het als regel gezien, nu als uitzondering. Ik denk niet dat dit zozeer met schandalen heeft te maken, die zijn namelijk nog maar enkele maanden in het nieuws (niet sinds 1999). Het feit is gewoon dat jonge mensen niet meer Katholiek zijn én hun ouders ook niet. De generatie van onze ouders trouwde voor de kerk omdat dat moest van hun ouders. De generatie van nu heeft geen ouders meer die hen dwingen in de kerk te trouwen, nu zou men het alleen nog maar doen voor "de moemoe". Dat men hier nog een nieuwsitem aan besteedt, bewijst alleen maar dat het een trage nieuwsweek is als je het mij vraagt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th December 2010, 17:49
wim.thiry's Avatar
wim.thiry wim.thiry is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 38
Ik zie hier alles behalve een probleem/kwestie in. Integendeel, ik vind dit fenomeen eerder een positieve verandering, mits de vader van het kind zijn deel van de opvoeding ook daadwerkelijk vervuld.

Een kind op de wereld zetten heeft enkel de liefde van de ouders voor elkaar als grondvest, volgens mij. Daar heeft kerk en staat absoluut niets mee te maken.

Wat papierwerk betreft zal het misschien moeilijker zijn soms, maar daar kies je sowieso al voor als je aan een familie en kinderen begint. Bureaucratie zit namelijk overal (spijtig genoeg).
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 9th December 2010, 19:57
Verheezen Yves Verheezen Yves is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oud-turnhout
Posts: 18
Ik kan alleen maar akkoord gaan met de vorige posts.
De kerk en getrouwd “moeten” zijn voor de kerk alvorens iemand een kind mag hebben is ridicuul.
En aangezien minder en minder mensen op regelmatige basis naar de kerk gaan of er simpelweg nog maar enige interesse voor tonen zal dit na verloop van tijd helemaal niet eens iets ongewoons worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.