actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th October 2011, 23:09
Koen.Luyten Koen.Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 57
Levensgevaarlijke drug 'krokodil' verovert Europa

De drug 'krokodil', die zo sterk is als heroïne en voor het eerst opdook in Rusland, verovert stilaan Europa. Het spul is levensgevaarlijk omdat het de huid kapot maakt en zelfs doet rotten.

'Krokodil' is een zelfmaakdrug die ontwikkeld werd door arme jongeren in Rusland. De jeugdige gebruikers laten een hoestdrankje, benzine, jodium en zwavel pruttelen tot een dikke brij. "Het kost bijna niets maar heeft een vernietigende werking op het lichaam", aldus NOS-correspondent Kysia Hekster in Rusland. "Het vreet je vlees op, er komen diepe gaten in je huid tot op het bot en het stinkt verschrikkelijk. Door de wonden op je lichaam lijkt het alsof je bent aangevallen door een krokodil, vandaar de naam van de drug."

"Als je begint te gebruiken leef je nog een jaar, misschien twee", vervolgt Kysia Hekster. Vaak is zelfs het eerste gebruik al dodelijk. Er zijn naar schatting een miljoen 'krokodil' verslaafden in Rusland, maar door een gebrek aan afkickcentra kan de overheid niet adequaat optreden.

Ondertussen is de drug al overgewaaid naar Duitsland volgens Der Spiegel, onder meer in het Ruhrgebied en Frankfurt is het levensgevaarlijke spul opgedoken. En zo schurkt de krokodil al stevig tegen de grenzen van België en Nederland aan.

Verschillende filmpjes over de verwoestende werking van de drug op het lichaam circuleren op het internet. Let op: de beelden zijn nogal expliciet en dus niet voor gevoelige kijkers. (kve)



bron: http://www.hln.be/hln/nl/962/Gezond...cx4weo.facebook

Mijn mening:
Ik wou de foto er zeker bij hebben. Mijn verstand staat perplex, woorden schieten mij te kort om nog maar te zwijgen van mijn ronddraaiende maag. Ik vraag me af hoe het kan zijn dat mensen zo radeloos worden om zo'n drug te gebruiken. (Elke drug tout cour trouwens) Wel drukt het mijn neus tegen het feit dat er duidelijk zware problemen zijn in Rusland (en de andere landen waarin deze drug zich manifesteert) Is het door de armoede? De slechte preventie? Ik weet het niet, maar er moet iets fundamenteel fout zitten bij deze mensen!
__________________
“He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever”
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th October 2011, 23:32
Noël Van Thielen Noël Van Thielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heide 48, 2235 Westmeerbeek
Posts: 120
AANGRIJPEND!

Ik stel me hierbij de vraag hoe het dan eigenlijk met sommige jongeren in onze maatschappij gesteld is. Wij als mede opvoeder van de jongeren, moeten er echt op aansporen dat jongeren zo weinig mogelijk in aanraking komen met dit soort dingen.
Ik vind de foto wel mooi om aan de leerlingen te tonen als afschrikmiddel.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th October 2011, 02:12
Sanne.Nuydens Sanne.Nuydens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 79
Wat een schrijnende situatie!
Het is inderdaad onbegrijpelijk dat mensen zichzelf zoiets aandoen. Hoe kun je nu drugs gebruiken met zo'n verwoestend effect op het lichaam? Ik zag ook al enkele filmpjes over de 'krokodil' en ik snap echt niet hoe je het zover kan laten komen. Als je merkt dat je huid letterlijk van je beenderen valt, dan moet je toch al echt ver weg zijn om daar mee door te blijven gaan?

Er wordt vermeld dat het vooral gaat om armere jongeren die geen andere drugs kunnen betalen. Ik begin me hier, hoe erg het ook is, al af te vragen of het niet beter zou zijn om deze jongeren op een legale manier aan andere drugs te helpen. Geen drugs is inderdaad het 'ideaal', maar ik betwijfel of dat realistisch is. Drugs zullen voor sommige jongeren wel altijd te aanlokkelijk blijven, vrees ik...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th October 2011, 19:43
Ilja.Bogaerts Ilja.Bogaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Hoogstraten
Posts: 25
Natuurlijk is het een schrijnende situatie en ik snap niet hoe mensen dit zichzelf kunnen aandoen!? Ook wordt er vermeld dat je binnen één tot maximaal twee jaar te leven hebt na het tot zich nemen van de drugs. Mensen die verslaafd zijn aan andere drugs zouden dit toch ook niet nemen als ze wisten dat ze over één jaar zouden sterven? Dit is natuurlijk een veronderstelling van mezelf en ik weet niet hoe drugsverslaafden hier tegenover staan.
Er wordt niet vermeld in het artikel wat deze drugs doet buiten het feit dat het je lichaam aftakelt. Geeft het in eerste instantie een goed gevoel, een roes, energie? Als dat het geval is, kan ik al beter begrijpen waarom mensen het nemen (hoewel het nog erg onbegrijpelijk is). Als de drug enkel voor pijn zorgt is het zeer verontrustend dat toch meer mensen het gaan gebruiken
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 2nd December 2011, 20:05
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 97
In één van de filmpjes die ik heb bekeken op de site, zei een vrouw dat ze er rustig van werd en dat ze in een soort van trance geraakte. Dit zal de rede zijn van het gebruik. Deze drug heeft ernstige gevolgen, maar we mogen niet vergeten dat ook de andere drugs ernstige gevolgen hebben. Ik kan me bij dit artikel de vraag stellen: "Waarom doen mensen zoiets, waarom nemen ze nu die drug in, want je huid rot ervan weg!?" Als we even verder gaan nadenken, is het wel duidelijk waarom. Vaak gaat het hier om mensen die het leven niet meer zien zitten en die een zwaar leven moeten leiden. Deze mensen grijpen naar drugs om zich te kunnen afzonderen van de realiteit. De mensen in Polen, Rusland etc. die weinig geld hebben, kunnen zich een drug zoals bv. cocaïne niet veroorloven, trouwens, waar zouden ze het halen? Daarom grijpen ze terug op zo'n goedkoop middel dat ook een rustgevend/trance effect heeft.

Ik praat het niet goed dat mensen drugs gebruiken, maar vaak gebruiken ze het om een rede. Is het niet om stoer te doen, dan is het wel omdat ze zo zwaar in de problemen zitten, dat ze drugs als enige uitweg zien. Je problemen ontlopen door drugs te gebruiken, is een makkelijke oplossing, maar niet iedereen kan zo sterk zijn als jou en mij. We mogen de drugproblematiek niet vanuit één opzicht -het onze- bekijken, we moeten breder gaan en we moeten achterhalen waarom mensen naar zo'n producten grijpen. Deze mensen moeten behandeld en genezen worden, en ze mogen zeker niet bekeken worden als 'een stuk uitschot'.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 2nd December 2011, 21:57
Greet.VanDeun Greet.VanDeun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 75
We kunnen ons natuurlijk niet inbeelden wat die verslaafden al hebben meegemaakt of in welke situatie ze zitten, Misschien weten ze ook niet wat voor een verschrikkelijk effect deze drugs heeft of misschien kan het hen niet meer schelen en is alles goed om te vergeten, ongacht de gevolgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.