actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th October 2014, 11:19
Evelien.P*llis Evelien.P*llis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 79
Kritiek op superdatabank voor wanbetalers

Kritiek op superdatabank voor wanbetalers

De regering-Michel plant één grote databank die alle wanbetalers omvat. Niet alleen hypothecaire en consumentenkredieten worden gebundeld, maar ook telecom-, energie-, belasting- en huurschulden. ‘Niet realistisch en een aanslag op de privacy’, aldus critici.

Steeds meer Belgen hebben problemen om hun schulden af te betalen. Dit jaar steeg de totale betalingsachterstand van alle Belgen voor het eerst boven de psychologische drempel van drie miljard euro. De regering-Michel wil daar iets aan doen.

In het regeerakkoord staat dat de Zweedse coalitie de Centrale voor Kredieten aan Particulieren (CKP) bij de Nationale Bank van België wil ombouwen tot één grote databank die zowat alle wanbetalers omvat. Want nu geeft deze ‘positieve kredietcentrale’ maar een gedeeltelijk beeld van het aantal mensen met betalingsmoeilijkheden. Ze bevat immers enkel de gegevens van alle hypothecaire en consumentenkredieten in België.
Als het van de regering-Michel afhangt, zullen straks ook Belgen met telecom- energie-, belasting- en huurschulden (objectief vastgesteld door een vrederechter) in deze centrale databank terechtkomen. Dat moet het verkopers, banken en andere kredietverschaffers makkelijker maken om te beslissen wie al dan niet nog een bijkomende lening aankan. Eén druk op de knop volstaat immers om de kredietwaardigheid van een potentiële klant in te schatten.

De plannen van de regering stuiten echter op forse kritiek. Een platform van twintig Vlaamse, Waalse en nationale organisaties voor schuldpreventie en armoedebestrijding, dat elk jaar ‘de dag zonder krediet’ organiseert, vindt de regeringsplannen onrealistisch en overbodig. ‘Je kan niet zomaar met één druk op de knop automatisch over iemands leven beslissen. Dat is onrealistisch. Wie garandeert de juistheid van de data?’, reageert Mohamed El Omari van het Vlaams Centrum Schuldenlast. De kans op fouten en onterechte uitsluiting is volgens hem groot.

Bron: De Standaard (door Nico Tanghe)
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141013_01319830

Datum: 14/10/2014

Eigen mening: Ik ben het ermee eens dat er misschien meer openheid moet zijn over wanbetalingen en er moet inderdaad een oplossing gezocht worden voor de totale belastingsachterstand. Dit systeem lijkt me echter een heel omslachtig idee. Het lijkt mij een systeem dat veel geld kost en op termijn veel geld zal blijven kosten als men de gegevens up to date wilt houden. En dat is toch wel een minimumvereiste voor een platform dat eigenlijk de privacy van de burgers toch wel serieus ondergraaft. Ik kan mij al voorstellen dat mensen geen lening afgesloten krijgen, omdat het systeem niet de accurate informatie weergeeft. Het is dus een goede zaak dat men wilt voorkomen dat mensen met schulden nog meer schulden maken, maar misschien is dit systeem daar niet helemaal geschikt voor.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.