actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2017, 08:43
Nikki.S*arckx Nikki.S*arckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Tessenderlo
Posts: 35
ACV wil gratis kinderopvang tot drie jaar

ACV wil gratis kinderopvang tot drie jaar

De christelijke vakbond ACV pleit ervoor om de opvang van kinderen van 0 tot 3 jaar gratis te maken in Vlaanderen. In eerste fase moet die gratis worden voor gezinnen met een laag inkomen, maar uiteindelijk willen ze gratis opvang voor iedereen. Dat meldt VRTNWS.

Kinderopvang is net als kleuteronderwijs een basisrecht en moet dus kosteloos zijn voor iedereen, zo vindt het ACV. 'We stellen nu vast dat gezinnen met een laag inkomen eigenlijk zeer weinig gebruikmaken van kinderopvang, slechts 19 procent. En we willen natuurlijk dat er meer van die mensen gebruik kunnen van maken', zegt Ann Vermorgen, nationaal secretaris van het ACV aan VRTNWS.

Die gratis opvang zal de overheid één tot anderhalf miljard euro kosten, twee tot drie keer zo veel als nu, zo becijfert het ACV. Maar die investering verdient zich dubbel en dik terug. 'Het is een verantwoorde uitgave, omdat het een investering is in de toekomst van onze kinderen. Dus het rendeert zeer zeker.'

Intellectueel stimuleren

Kinderen die in hun eerste levensjaren naar de opvang gaan, worden namelijk positief geprikkeld en uitgedaagd. Het geeft hun een extra duwtje in de rug voor later. 'De eerste levensjaren zijn ontzettend belangrijk voor de ontwikkeling', weet Vermorgen.

Kind en Gezin wil overigens dat Vlaamse crèches of onthaalouders straks meer aandacht moeten hebben voor de pedagogische kwaliteit van hun opvang. Hen intellec*tueel stimuleren, zonder dat het er schools aan toegaat, hoort daar ook bij. Als een kinderopvang vanaf volgend jaar niet voldoet aan de nieuwe *eisen, kan Kind en Gezin maatregels opleggen.

bron: de standaard 8/11/17 http://www.standaard.be/cnt/dmf20171108_03175894

mening: ik vind dit persoonlijk een geweldig initiatief. Het zou fantastisch zijn moest dit kunnen. Anderzijds denk ik dat dit een onmogelijke denkpiste is aangezien de mensen die de opvang verzekeren ook betaald moeten worden. Door subsidies zal dit misschien wel kunnen. Ik geloof dat een kleine bijdrage van ouders wel moet kunnen. De bedragen die de crèches nu vragen zijn soms heel erg hoog. Een goede middenweg lijkt me dus een perfecte oplossing
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.