actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Just Comments...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2015, 11:11
D*an.Yskout D*an.Yskout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hallaar
Posts: 135
Napoleon trekt verkeerde kaart

Napoleon trekt verkeerde kaart

De reden voor de nederlaag van Napoleon in Waterloo in 1815 is zonder enige twijfel de kracht van de Britse cavalerie, maar nu blijkt dat een foute kaart ook heeft geholpen.

Bernard Coppens, een Belgische illustrator en geschiedkundige, ontdekt een kaart die door de officiers van Napoleon en de generaal zelf worden gebruikt. De kaart zit nog onder het bloed en kan in een Brussels militair museum worden bekeken. Bij de vergelijking van die gedrukte kopie met de originele, met de hand getekende kaart die als voorbeeld dient, komt een gigantische drukfout aan het licht.

Op de gedrukte kopie die Napoleon gebruikt, staat de strategische boerderij van Mont-Saint-Jean een kilometer van zijn ware locatie. Omdat één kilometer het bereik is van de kanonnen uit die tijd, is deze blunder van groot belang. Napoleon is er daardoor van overtuigd dat hij zijn vuurkracht niet kan gebruiken. Hij wordt dan ook onder de voet gelopen door de Britten van Wellington.

bron: Isgeschiedenis, 02/12/2015 http://www.isgeschiedenis.nl/blunde...erkeerde-kaart/

mening:
Om te beginnen wist ik niet in welk forum ik dit moest posten. Bestaat er zoiets als 'archeologie', 'historisch onderzoek' of gewoon 'geschiedenis'? Aangezien het de laatste tijd enorm druk is op actualiteit.org moet ik wel artikels als deze beginnen posten.

Om terug op het artikel te komen. Stel je voor dat deze fout niet was gebeurd. Hoe zou de uitkomst dan zijn geweest. Heel de geschiedenis die wij nu kennen na 1815 had er zomaar helemaal ander uit kunnen zien. Wie weet was er dan geen sprake van de twee wereldoorlogen, geen koude oorlog, geen economische crisis,... . Allemaal vragen waar we nooit een antwoord op zullen krijgen.

Ik post dit bericht om aan te tonen hoe geschiedenis kan afhangen van kleine details. Ik geniet van 'de toevalligheid' van de geschiedenis bij dit soort artikels.
__________________
When the rich rob the poor, it's called business. When the poor fight back, it's called violence...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.