actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th October 2011, 13:20
Lindl Wijnants Lindl Wijnants is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 75
Koppel krijgt één jaar cel voor dealen in bijzijn van peuter

Koppel krijgt één jaar cel voor dealen in bijzijn van peuter

TONGEREN - De correctionele rechter in Tongeren heeft een 38-jarige man en 40-jarige vrouw uit Genk veroordeeld tot één jaar cel en een boete van 5.500 euro voor het dealen van heroïne. Het Genkse koppel deed dit geregeld in het bijzijn van hun één jaar oude zoontje.

De feiten speelden zich af in Genk tussen 1 januari 2010 en 15 oktober 2010. De Genkse politie betrapte het koppel op verdachte handelingen, en dat vaak in het bijzijn van hun peuter.

Volgens de rechter zorgen de veroordeelden voor maatschappelijke overlast en een gevoel van onveiligheid, waardoor een effectieve gevangenisstraf zeker gerechtvaardigd is.

Beide beklaagden dealden een niet nader bepaalde hoeveelheid heroïne en werden in april 2009 al veroordeeld tot 175 uur werkstraf voor gelijkaardige feiten. Omdat de rechter niet vreest dat het koppel zal vluchten, wees hij het verzoek tot onmiddellijke aanhouding af.

Mening: Ik vind het zeker terecht dat deze ouders bestraft worden voor het dealen van drugs in het bijzijn van hun peuter. Ik vind ook dat je als ouders zelf verantwoordelijk bent voor het opvoeden van je kinderen en volgens mijn mening moet een kind aanwezig zijn bij het dealen van drugs. Ook al is de peuter maar één jaar oud en maakt hij dit niet allemaal volledig bewust mee, toch vind ik dat dit de opvoeding van het kind bemoeilijkt. Het is ook onverantwoordelijk van de ouders om drugs te dealen in het bijzijn van hun peuter.

Bron: De Standaard maandag 10 oktober 2011 (12h26) http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20111010_060
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th October 2011, 14:07
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Onverantwoord !

Sommige mensen zijn echt niet in staat om hun kinderen op te voeden. Zeker ouders die dealen in het bijzijn van hun kinderen. Na een geboorte komt er toch iemand op bezoek van Kind en Gezin en is het dan niet de bedoeling om zoiets als dit te vermijden? Trouwens deze ouders zijn al eens veroordeeld dus moeten ze dan niet extra in de gaten worden gehouden?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th October 2011, 14:27
Hanne.Geudens Hanne.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 95
Volgens mij bedoelt Lindl afwezig zijn i.p.v. aanwezig zijn. Voor de rest sluit ik me hier volledig bij aan. Het dealen van drugs is al helemaal onverantwoordelijk, maar daar komt nog eens bij dat dit dealen in het bijzijn van hun kind gebeurde. Ondanks het feit dat hun kind nog een peuter is ervaart het sowieso de negatieve sfeer die met het dealen van drugs gepaard gaat. Daarnaast vind ik de reactie van de rechter onbegrijpelijk. Naar mijn mening stelt hij onterecht vertrouwen in deze mensen. Ze hebben reeds eerder aangetoond dat ze dit vertrouwen niet verdienen toen ze in april 2009 veroordeeld werden voor gelijkaardige feiten.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 10th October 2011, 15:25
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Drugs dealen in bijzijn van zoontje

Ik ben het er 100% mee eens dat de ouders gestraft worden.
Drugs dealen op zich is al strafbaar, maar dat ze hierbij hun zoontje nog betrekken vind ik persoonlijk nog veel erger. Een peuter kopiëerd het gedrag van zijn/haar ouders. Het kind denkt op die leeftijd dat alles wat de ouders doen, normaal is. Dit zou dus willen zeggen dat wanneer deze ouders dit op regelmatige basis deden, het kindje dit normaal vind en het later zelf ook zal gaan doen. Dit vind ik een slecht voorbeeld geven, zeker wanneer het over zo'n onderwerp gaat.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 10th October 2011, 20:06
Lindl Wijnants Lindl Wijnants is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 75
Even recht zetten. Ik bedoel inderdaad dat het kind afwezig moet zijn bij het dealen van drugs. Ook vind ik dit echt onverantwoord en snap ik nog steeds niet dat zoiets kan gebeuren.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 11th October 2011, 19:23
alexandra.moorkens's Avatar
alexandra.moorkens alexandra.moorkens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 97
Kinderen laten opgroeien in gezonde en productieve wereld

Ik vind dat Lindl volledig gelijk heeft. Het is onverantwoord om een kind te betrekken bij een drugsdeal.
Maar ik zou dit nog willen verbreden door te stellen dat een kind best nooit bloot wordt gesteld aan een vorm van verslavende middelen of een misdrijf. Zo kun je best geen kinderen bloot stellen aan: roken, het consumeren van alcohol, drugs gebruik (zowel soft als hard drugs), diefstal, afpersing, carjacking,... Kinderen zijn net als een onbeschreven blad, ook al lijkt het dat ze niets bevatten of dat ze geen aandacht schenken aan het gedrag, dat betekent nog niet dat ze er niet door worden beïnvloed.
Dus laat kinderen opgroeien in een gezonde en productieve wereld.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 11th October 2011, 23:13
Tinne.VanDun Tinne.VanDun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Hoogstraten
Posts: 38
Ik denk dat iedereen het wel eens is met het feit dat de ouders hiervoor gestraft worden.
De bedenking die Britt zich maakt, is ook een vraag die mij al langer bezighoudt:
Citaat:
Na een geboorte komt er toch iemand op bezoek van Kind en Gezin en is het dan niet de bedoeling om zoiets als dit te vermijden?

Zonder een complete voorstander te zijn van een volledige 'BigBrother'-wereld, denk ik dat er toch nog serieuze hiaten zijn in ons goedbedoelde systeem van kindopvolging door Kind en Gezin.

Mijn persoonlijke ervaring is dat Kind en Gezin een welgekomen dienst is voor ouders die openstaan voor deze ondersteuning en vorm van begeleiding. Het is echter een dienstverlening en niemand is verplicht om hiervan gebruik te maken. Als ik me niet vergis, gebeurt er wel standaard bij iedereen een eerste huisbezoek door een medewerker van Kind en Gezin maar veel meer dan de baby wegen en meten en het stellen van wat standaardvragen gebeurt er dan niet, hoor.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 13th October 2011, 15:35
evelien.kolsteeg evelien.kolsteeg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herentals
Posts: 106
De ouders worden gestraft voor het dealen van drugs in bijzijn van hun kind, akkoord. Maar op zich hoeft dat laatste stuk zin er helemaal niet bij. Drugs dealen is strafbaar, deal je en word je bestraft? Jammer maar helaas, het is terecht, het is illegaal. Of dat nu gebeurt in het bijzijn van baby's, peuters, kleuters, tieners, ... dat maakt an sich niet uit.
Wel moeten er extra maatregelen komen om het kind te beschermen en op te vangen, want hoe je het ook bekijkt, zijn/haar ouders vliegen in de cel en het kind blijft alleen achter. Daar moeten we ons op focussen.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 17th October 2011, 23:34
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 132
Ik ben het niet volledig eens met Evelien. Volgens mij is het feit dat dit kind aanwezig was bij het dealen wel van belang. Uiteraard is dealen een strafbaar feit, ook wanneer het niet in het bijzijn van kinderen gebeurt. Maar naar mijn mening is niet het alleen achterblijven nu de ouders celstraf krijgen problematisch voor dit kind. Een kind hoort niet aanwezig te zijn bij zulke dingen. Het hoort op te groeien binnen een veilige omgeving. Ouders die hun kind zo in gevaar brengen, is volgens mij een tweede strafbaar feit.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.