actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th September 2013, 19:36
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Waarom stress eigenlijk niet ongezond is

Waarom stress eigenlijk niet ongezond is

Je hart gaat er sneller door slaan, je ademhaling versnelt en je begint ervan te zweten. Op termijn word je er ziek door en misschien ga je er zelfs aan dood. Stress wordt al jarenlang afgeschilderd als een van de grootste boosdoeners voor onze gezondheid, maar nu blijkt uit nieuw onderzoek dat stress enkel slecht voor je is, als je dat zelf gelooft. Daarom wil gezondheidspsycholoog Kelly McGonigal onze houding ten opzichte van stress definitief veranderen. 'Maak van stress je vriend', oppert ze.

'Al meer dan tien jaar vertel ik mijn patiënten dat stress slecht voor ze is en dat ze er ziek door worden', zegt gezondheidspsycholoog Kelly McGonigal in haar TED-lezing 'How to make stress your friend'. 'Een kapitale fout, want uit recent onderzoek blijkt dat mensen niet ziek worden door stress, maar door de manier waarop ze over stress nadenken', gaat ze verder. 'En dus moeten we stress niet zien als een vijand, maar als een vriend.'

Geen adervernauwing als je gelooft dat stress gezond is

Kelly McGonigal veranderde haar visie op stress na de publicatie van een studie aan de University of Wisconsin-Madison. Daarin werden 30.000 volwassenen gedurende 8 jaar gevolgd. Onderzoekers brachten in kaart hoeveel stress de deelnemers ervoeren, maar ook of ze geloofden dat stress schadelijk is voor de gezondheid of niet. Na afloop van de studie werden officiële sterftecijfers bestudeerd. En wat bleek? Deelnemers met een hoog stressniveau stierven sneller, maar enkel als ze ook geloofden dat stress slecht voor ze was. Deelnemers met een gelijkaardig stressniveau, die stress niet als een bedreiging voor de gezondheid zagen, leefden langer.

Kelly McGonical legt uit: 'We interpreteren de symptomen van stress – een bonkende hartslag, versnelde ademhaling of transpiratie – als vervelend en ongezond. Maar net die manier van denken moeten we omkeren.' De psychologe geeft een voorbeeld: 'In stress-situaties vernauwen onze aderen. Net daarom kun je door een continu hoog stressniveau vatbaar zijn voor cardiovasculaire aandoeningen. Maar overtuig iemand dat stress-symptomen gezond zijn, en er wordt helemaal geen adervernauwing vastgesteld op scans.'

Een snelle hartslag moeten we daarom volgens McGonical interpreteren als een signaal dat ons lichaam zich klaarmaakt voor een uitdaging, een heldendaad. En dat we even sneller gaan ademen, daar is ook niets mis mee: zo krijgen je hersens meer zuurstof en kun je sneller redeneren in cruciale situaties. Op die manier geven stress-symptomen je zelfvertrouwen.

Word socialer door stress

Maar dat is nog niet alles, McGonical vertelt ook dat we socialer worden door stress. 'In stress-situaties maken we niet alleen adrenaline aan, maar komt er nog een ander hormoon vrij: oxytocine. Oxytocine – ook wel het knuffelhormoon genoemd – zorgt ervoor dat we sociaal contact en steun zoeken bij anderen als ons stressniveau stijgt. Stress herinnert ons eraan dat we het leven aankunnen, maar ook dat we hulp vinden bij elkaar als het even niet lukt', besluit ze poëtisch.

Bron: De Standaard, maandag 2013/09/30


Mening
Ik vond dit zeer bizar toen ik dit zag. Ik denk dat de onderzoekster wel gelijk heeft want ik bezie stress telkens van de negatieve kant. Misschien moeten we als mensen eens wat positiever in het leven staan en beseffen dat stress goed voor ons. McGonical heeft duidelijk gelijk want wanneer je stress hebt, ga je sneller reageren op adrenaline situaties. Tevens is het denk ik ook wel waar dat wanneer je in een stress situatie zit dat je sneller mensen leert kennen. Denk bijvoorbeeld maar aan de 'Poseidon' waar mensen samen een oplossing zoeken om uit het schip te komen. In deze film leren ze elkaar op korte tijd ook kennen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.