actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd October 2013, 00:49
W*uter.Verjans W*uter.Verjans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Tongeren
Posts: 8
Medicijn tegen longkanker zorgt mogelijk voor doorbraak

Medicijn tegen longkanker zorgt mogelijk voor doorbraak
01/10/13, 14u14

Een experimenteel medicijn tegen longkanker van het bedrijf Roche lijkt erg goed te werken bij patiënten met niet-kleincellig longcarcinoom (NSCLC). Vooral bij rokers werden goede resultaten opgetekend. Dat weet persagentschap Reuters.

Op zondag stelden wetenschappers de eerste resultaten voor van hun onderzoek naar het medicijn MPDL3280A. Volgens de onderzoekers gaat het om "geweldig nieuws voor longkankerpatiënten" met NSCLC, dat niet makkelijk te behandelen valt.

Rokers
53 patiënten met de aandoening namen deel aan het onderzoek. Bij 23 procent verkleinde de tumor. De meest bemoedigende cijfers werden opgetekend bij rokers. Daar boekte men bij 26 procent resultaat, bij mensen die nog nooit gerookt hadden was dat slechts 10 procent. Dat vertelde professor Jean-Charles Soria van het Franse Instituut Gustave Roussy, die de studie leidde, op het Europese Kankercongres (ECC) in Amsterdam.

Longkanker, veroorzaakt door tabaksconsumptie, is enorm moeilijk te behandelen. Wanneer het zich eenmaal naar andere delen van het lichaam verspreidt, wordt de ziekte ongeneesbaar.

Immuunsysteem
Andere farmaceutische bedrijven als Merck en Bristol-Myers Squibb werken momenteel aan een vergelijkbaar medicijn, dat net als MPDL3280A het eigen immuunsysteem mobiliseert om de kanker te bekampen.

Bron: De Morgen
http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...doorbraak.dhtml

Mening:
Het is goed dat onze wetenschap alweer een stap dichter is bij het tegengaan van een ziekte die tot nu toe geen echte behandeling heeft. Bovendien denk ik dat iedereen zich wel kan voorstellen wat voor een hulpdit medicijn biedt voor de mensen die deze ziekte hebben.
Ik hoop dan ook dat dit medicijn ook werkelijk op de markt zal verschijnen na het grondig testen ervan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd October 2013, 08:48
c*arlotte.meeus c*arlotte.meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: lichtaart
Posts: 125
Dit is inderdaad geweldig nieuws voor longkankerpatiënten. Kanker is nu eenmaal niet gemakkelijk om te bestrijden. Het wordt alleen nog maar complexer wanneer het zich naar andere delen van het lichaam verspreidt.
Desondanks het medicijn toch goede resultaten oplevert, denk ik toch dat het hier juist wringt. Ik vrees dat het medicijn onbetaalbaar zal zijn voor vele mensen (artikel http://www.standaard.be/cnt/dmf20131001_047). In dit artikel staat namelijk vermeld dat de medicijnen tegen kanker peperduur zijn. Maar het is natuurlijk een enorme stap vooruit in onze maatschappij en dit moedig ik alleen maar aan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.