actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th December 2010, 13:29
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Bank dumpt 'arme' klanten: "We zijn de Aldi niet"

De ambitieuze bank Delta Lloyd voert onder druk van de crisis een brutale koerswijziging door waardoor tienduizenden minder vermogende klanten die te weinig opbrengen voor de meeste verrichtingen verbannen worden naar één kantoor in Brussel. Dat schrijven de Coreliokranten.

"Wie op zoek is naar een Aldi, is bij ons aan het verkeerde adres", zegt Delta Lloyd-topman Piet Verbrugge. De bank wil zich tegen eind 2011 omvormen tot een nichebank voor bedrijven met cash en vermogende particulieren, omdat Delta Lloyd in België te weinig schaalgrootte heeft, de crisis de winstmotor heeft aangetast en de Nederlandse moeder na de beursgang afziet van overnames.

Diploma, geld of buiten
Ben je meer dan 35 jaar, dan moet je als klant ofwel minstens 75.000 euro spaargeld op je rekening hebben staan, 1.200 euro per maand kunnen sparen of zelfs 1.300 euro, afbetaling van je lening inbegrepen.

Ben je jonger dan 35, dan moet je als klant van Delta Lloyd Bank minstens een bachelordiploma hebben of zelfstandige zijn. Wie niet aan de strenge voorwaarden voldoet - maximaal de helft van de 250.000 klanten - zal volgend jaar na een individueel gesprek vriendelijk maar beslist de uitgang gewezen worden, luidt het. (belga/tw)

http://www.hln.be/hln/nl/942/Econom...Aldi-niet.dhtml

Reactie:
We zitten nog steeds in tijden van crisis en dat is duidelijk. Delta Lloyd begint als een wildeman om zich heen te slaan, wat volgens mij niet geweldig is voor de PR. Maar dit heeft ook een voordeel, eindelijk wordt de harde essentie van het kapitalisme duidelijk: geld. Deze bankt steekt het niet meer weg en er zullen er nog volgen. Iets aan armoede doen is niet nodig in een kapitalistische samenleving. Het negeren is handiger, of in dit geval, het gewoonweg verbieden. Volgende keer als de banken een bail-out nodig hebben, en die volgende keer komt er, zal ik als eerste op de barricade staan om dit een halt toe te roepen. Ik denk dat het tijd is voor een nieuw systeem.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th December 2010, 20:21
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Angry Boosheid over tactloos Delta Lloyd

Boosheid over tactloos Delta Lloyd


BRUSSEL - Om Delta Lloyd Bank winstgevender te maken, staat een nooit geziene amputatie van het klantenbestand op stapel. Dat is wel een heel drastische manier om van het 'fletse imago' af te raken. De reacties liegen er niet om. Oivo dient klacht in wegens discriminatie, Kamerlid Hans Bonte (SP.A) spreekt van pestgedrag en de klanten zijn boos of teleurgesteld.



Te klein om mee te spelen met de grote jongens en te groot om de strijd op te geven, dat was jarenlang het verhaal van Delta Lloyd Bank in België. Nochtans omschreef topman Piet Verbrugge zijn kind -een fusiegroep tussen de Kempense Bankunie en de Bank van Limburg- steevast optimistisch als 'een middelgrote bank'. Maar diep in zijn hart wist hij wel beter.

De cijfers spreken boekdelen. Een marktaandeel van 1,6 procent in sparen en 3,1 procent in kredieten; het zijn cijfers die weinig indruk maken en waarmee je als bank onmogelijk kan blijven opboksen tegen grotere concurrenten als KBC, Dexia of zelfs Argenta. En de financiële crisis maakte de kloof alleen maar erger. De winstmarges op de kredieten smolten weg, er kwamen strengere kapitaalvereisten en de noodgedwongen effectiseringsoperatie van de kredietportefeuille zorgde bij Delta Lloyd Bank voor belangrijke (papieren) verliezen in de boeken.

En dat terwijl de concurrentie de bank steeds meer in de nek hijgt. 'Je hebt nu al BNP Paribas die er met de vingers in de neus 200 miljoen euro kan tegenaan gooien en met agressieve prijzen bij elke bank klanten wegsnoept. Wat als er straks nog een tweede buitenlandse bankreus op de Belgische markt verschijnt, zoals het Spaanse Santander of het Britse HSBC (twee namen die in het geruchtencircuit circuleren als potentiële kopers van de KBC-dochters Centea en Fidea, red.)', vroeg het management van Delta Lloyd zich intern af.


Hollandse bluf

Stiekem hoopten ze wellicht dat de Nederlandse moedergroep eindelijk de daad bij het woord zou voegen. 'We willen een topvijf-speler worden in de markt', zei de oer-Hollandse topman Niek Hoek nog in de zomer van vorig jaar. 'En als ik zeg topvijf, dan mik ik eigenlijk nog hoger', klonk het blufferig. 'We willen van België een echte tweede thuismarkt maken.'

Maar de verwachte overname in België -waarvoor er een oorlogskas was van enkele honderden miljoen euro- komt er dus niet. Althans, niet voor de bankpoot. Integendeel, het roer wordt brutaal omgegooid en dat op een manier die nooit gezien is in de Belgische banksector. Want in gelijkaardige omstandigheden zouden zowat alle concurrenten kiezen voor een verkoop van hun onrendabele bankdochter, die volgens marktstudies een 'flets imago' had. Maar niet Delta Lloyd. Samen met de Belgische top kiezen de Nederlanders voor een complete 'restyling' van hun bankpoot, waarbij de rotte onderdelen worden geamputeerd en de dochter klaargemaakt wordt voor een doorstart als trendy nichebank voor het marktsegment van rijke particulieren.

En dat met Hollandse rechtlijnigheid. Alleen klanten met minimaal 75.000 euro op hun bankrekening, klanten die 1.200 euro per maand kunnen sparen of 1.200 euro kunnen aflossen en daarbovenop 100 euro kunnen sparen, zijn straks nog welkom. En wie als bestaande 'Aldi-klant' niet aan de criteria voldoet, krijgt straks alleen nog een beperkte dienstverlening vanuit een centraal agentschap in het verre Brussel.

De radicale keuze voor rijke particulieren komt niet uit de lucht gevallen. Er zit een duidelijke logica achter. In 2005 fuseerde de bank immers met Nagelmackers, een van de oudste en meest gerenommeerde private banken van het land. Delta Lloyd kent dat marktsegment dus en weet dat het rendabel is. Bovendien is Delta Lloyd in ons land vooral actief als verzekeraar en kan de Nederlandse groep aan dit soort rijke klanten makkelijker pensioen- en andere verzekeringsproducten slijten.


Wegpesten

Dat een bank daarvoor kiest, is niet verwonderlijk. De manier waarop wel. Als Delta Lloyd zijn plannen doorzet, worden straks tienduizenden bestaande klanten naar één en hetzelfde centraal kantoor in Brussel verbannen, dat zelfs nog moet worden opgezet. Volgens SP.A-Kamerlid Hans Bonte is de bank dan ook zijn kleine spaarders bewust aan het wegpesten. Hoe dat komt? Moeder Delta Lloyd is een verzekeraar en die zeggen wel vaker met één pennentrek het contract op van 'slechte risico's'. Maar je kan dat bedenkelijke principe niet zomaar doortrekken naar de banksector, waar de persoonlijke relatie met de lokale bankier voor veel mensen erg belangrijk is.

De boze reacties waren gisteren dan ook navenant. 'Ik voel mij vernederd', zei een lezeres aan de telefoon. 'Mijn lokaal kantoor wordt overspoeld met faxen en telefoontjes van boze klanten. Ik heb met het personeel te doen. Het is enkel om hen dat ik nog overweeg te blijven.' En de consumentenorganisatie Oivo diende zelfs klacht in bij het 'Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding' (zie hiernaast). En dat omdat er verschillende criteria gelden naargelang de klant jonger of ouder is dan 35jaar.


DS, 15-12-2010 (Nico Tanghe)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th December 2010, 22:09
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Ik vind dit ongepast en vernederend voor de klanten van Delta Lloyd. Een bank of gewoon een onderneming op zich, zou toegankelijk moeten zijn voor alle lagen van de bevolking. Ik zou angstig worden als ik zie dat het bijvoorbeeld bij mij een tijdje financieel minder gaat, om dan ook nog eens bij je bank tegenslag te krijgen. Delta Lloyd stelt zich zo een beetje op als de bank voor 'de elitaire laag van de bevolking'. De bank zou zich eerder bezig moeten houden met het motiveren van die mensen om beter om te gaan met hun spaarcenten en hen advies te geven om hun financiële toestand op orde te krijgen. Ik denk dat dat bij de kerntaken van een bank hoort om hun klanten mee bescherming te geven, in plaats van hen aan de kant te schuiven omdat ze het financieel niet goed hebben. Ik zou redeneren dat elke klant een klant is en geen tactische zet verzinnen om hen te laten afhaken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th December 2010, 11:13
Ruben Slegers Ruben Slegers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 72
Profilering

Inderdaad. Dat Delta Lloyd zich zo opstelt tegenover cliënten, is zeer ongepast. Deze houding is niet alleen discriminerend en hautain, maar ook achterbaks. Op hun website staat namelijk hun visie te lezen. Daarin staat dat ze de cliënten willen helpen hun dromen te ontplooien (1 van de 3 basisvragen uit hun visie!). Dat is nu juist wat hun minder vermogende cliënten nodig hebben! Een bank die hen helpt financieel beter te worden in de toekomst! Nog meer dan de zogenaamde "rijkere" cliënten. En juist degenen die het nodig hebben, verwijzen ze door. Dus heeft Delta Lloyd nu nog wel een uitgewerkte basis en een doordachte visie???
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.