actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th March 2018, 09:40
Tim.B*elemans Tim.B*elemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 179
Hilde Crevits: ‘School mag verbod op hoofddoek opleggen’

Scholen moeten zelf kunnen beslissen of ze een verbod op hoofddoeken invoeren of niet. Dat zegt minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) aan VTM Nieuws. ‘De school moet wél goed kunnen motiveren waarom het zo’n verbod oplegt.’

De minister vindt het belangrijk dat scholen de vrijheid hebben om zelf te kunnen bepalen of hoofddoeken -maar ook bepaalde andere religieuze uitingen- op te leggen. ‘Voor mij is het echt van belang dat we het principe huldigen dat elke school de autonomie heeft om – als dat nodig is – een verbod op te leggen aan leerlingen om bepaalde religieuze kentekens te laten’, aldus de CD&V-politica tegen VTM Nieuws.

Een school kan echter niet zomaar een hoofddoekverbod invoeren, benadrukt Crevits. ‘Je moet natuurlijk goed motiveren waarom je zo’n verbod oplegt.’

Vrijheid die gehuldigd wordt

Desgevraagd stelt Crevits zelf ‘voorstander van de vrijheid die gehuldigd wordt’ te zijn. Sommige mensen vinden dat de overheid een algemeen hoofddoekenverbod zou moeten uitvaardigen. De minister heeft dat woensdag in het parlement echter van geen enkele partij gehoord, behalve het Vlaams Belang. ‘Alle andere partijen gaan akkoord met die vrijheid. Dan zijn er ook die zeggen dat de hoofddoek altijd principieel zou moeten toegelaten worden, maar dat is niet mijn standpunt en dat is ook niet het standpunt van mijn partij.’

Vorige week besliste de rechtbank in Tongeren dat elf meisjes uit Maasmechelen een hoofddoek mogen dragen op school, hoewel het schoolreglement dat verbiedt.

Bron: De standaard
Eigen mening:
Persoonlijk vind ik dat het hoofddoekenverbod al vervat zit in het schoolreglement als dat stelt dat er binnen het schoolgebouw geen hoofddeksels gedragen mogen worden. Ik begrijp niet waarom hier discussie over mogelijk is, een school legt zijn regels op. Ga je er niet mee akkoord dan kan je altijd een andere school kiezen.
Toch blijkt dit een heikel punt voor de moslimgemeenschap. Ze halen verschillende redenen aan waarbij de ene keer een hoofddoek een verplichting is van hun religie en de andere keer een hoofddoek niet met religie te maken heeft, maar het enkel modieus is. Wat de reden ook mag zijn ik blijf bij mijn standpunt dat hoofddoeken niet thuis horen binnen schoolgebouwen. (Ik verwijs hier enkel naar binnen het schoolgebouw omdat ik vindt dat buiten op de speelplaats een hoofddoek wel mag toegelaten worden.)

Mijn achterliggende reden is namelijk dat hoofddoeken gelijk behandelt moeten worden met andere hoofddeksels zoals hoeden of petten. Waar je je pet mag opzetten mag je ook je hoofddoek op zetten, waar dat niet mag niet. Ik geloof daarom dat als je hoofddoeken zou toelaten op school je elk hoofddeksel moet toelaten. (Waarom het ene wel en het andere niet? Gelijkheid is toch belangrijk?)
Daarbij denk ik niet dat een school waar iedereen van alles en nog wa op zijn hoofd mag dragen het imago geeft van een goede onderwijsinstelling.

Om dan toch ook nog even op het religieuze aspect van de hoofddoek terug te komen:
België is een geseculariseerd land, dit betekend dat de wetten van de mens boven de wetten van de goden staan. Indien religieuze regels conform zijn met de regels van de samenleving is er geen probleem, maar als er toch een conflict tussen is zijn het de regels van de samenleving die gelden en niet die van de goden!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.