actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th February 2012, 15:32
Ilse Van Loock Ilse Van Loock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kessel
Posts: 103
Plotse vrieskou? Meteen nieuwe banden leggen

Staatsecretaris voor Mobiliteit Wathelet (cdH) is van plan om winterbanden te verplichten. “Vooral in periodes met sneeuw een gladheid zou dit het verkeer veel veiliger maken”, meent hij. Wanneer de verplichting zou ingaan, is nog niet duidelijk. Mobiliteitsorganisatie Touring is tegen: “Dit is mensen nutteloos op kosten jagen.”

Bron: HLN van vrijdag 10 februari 2012

Mening:
Ik vind winterbanden OK, maar ik vind niet dat men mensen moet verplichten om ze aan te schaffen. Mensen die veel kilometers moeten doen, zullen er wel aanschaffen voor hun eigen veiligheid. Maar neem nu studenten of bejaarde mensen met hun oude karretje die maar af en toe buiten komen om te winkelen,… Voor hen is dit een grote kost, zodanig zelfs dat de banden zelfs meer waard zijn dan de auto. Ik denk niet dat men de file van vorige week opgelost krijgt met winterbanden. Het zal zeker wel veiliger zijn, maar dan mag de chauffeur niet overmoedig worden en moet het rijgedrag nog aangepast zijn aan de omstandigheden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th February 2012, 20:52
Jynthe's Avatar
Jynthe Jynthe is offline
Jynthe.Stabel
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 66
Ik ga akkoord met Ilse dat winterbanden voor sommige mensen wel een erg dure aankoop is. Indien bijvoorbeeld studenten zoals wij geen goedbetalende 'sponsor' hebben, moeten we hiervoor erg diep in de buidel tasten en misschien wel onze zuurverdiende 'vakantie-/weekendwerkcentjes' afgeven...
Ik geloof wel dat winterbanden beter zijn om mee te rijden op dagen waar de vrieskou toeslaat, in de zin dat het vlotter en gemakkelijker vooruitgaat op de baan. Toch ben ik er van overtuigd dat de mate van veiligheid en kans op bijvoorbeeld slippen, voor een erg groot deel ligt aan de rijstijl van de chauffeur zelf!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th February 2012, 03:38
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door Ilse Van Loock
“Dit is mensen nutteloos op kosten jagen.”

Volledig mee eens, nog maar eens een voorbeeld van hoe de politiek al te vaak de vlucht vooruit neemt - weliswaar met goede bedoelingen -, maar met weinig oog voor het kostenplaatje voor Jan Modaal...

Suggestie: mensen zonder winterbanden stellig 'aanraden' om twintig kilometer onder de maximumsnelheid te blijven, met als stok achter de deur: indien een ongeval wordt veroorzaakt en de snelheid blijkt minder dan twintig kilometer onder de genoemde maximumsnelheid, dan komt de verzekering niet meer tussen (naar analogie met het Duitse systeem waar een ongeval op de Autobahn voor de veroorzaker niet wordt terugbetaald door de verzekering indien de snelheid aantoonbaar hoger ligt dan 130km/u)...

Zinvol of niet?
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th February 2012, 16:38
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Ikzelf vind het ook geen goed idee om winterbanden te verplichten bij vriesweer. Sommige mensen rijden amper op de openbare weg en moeten voor deze enkele weken per jaar een nieuw paar banden gaan aanschaffen. Ik begrijp echter wel dat er veel mensen zijn die dagelijks veel kilometers afleggen en de investering dus wel kunnen maken.
Zoals Jynthe al aanhaalde zijn winterbanden alleen niet de ideale oplossing en moeten deze steeds samengaan met een aangepaste rijstijl. Ik heb de indruk dat winterbanden op je auto soms een vals gevoel van veiligheid bieden. De redenering van vele mensen is: "Ik heb winterbanden en moet dus mijn snelheid niet meer aanpassen". Nochtans breng je met deze redenering jezelf en anderen in gevaar.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 12th February 2012, 18:09
Jasper.Deschuyter Jasper.Deschuyter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 101
Het verplicht maken van winterbanden zorgt voor extra inkomsten voor de overheid. Wathelet (cdH) heeft geld geroken of hij kijkt naar Duitsland waar winterbanden sinds 2010 verplicht zijn. Het is nog maar de vraag of het in België ook daadwerkelijk nodig is om winterbanden te hebben, in tegenstelling tot Duitsland waar sommige gebieden meer last ondervinden van het vriesweer.

Naast het feit dat de aankoopkost per winterband zo’n 100-150 euro bedraagt, moet je ook nog rekenen houden met de stockagekosten van de banden.
Een paar jaar geleden was het stockeren van je winterbanden nog volledig gratis, maar de laatste jaren kost dit zo’n 30-40 euro per jaar, afhankelijk van de garage die je banden stockeren.
Als het echt niet nodig is in België vermoed ik dat vele mensen deze extra kosten kunnen missen als kiespijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.