actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th July 2009, 22:42
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Post Ik twitter dus ik besta

Ik twitter dus ik besta


De blogster Imke Dielen was tien dagen lang onze gids in de wereld van bloggers en twitteraars. 'Ik ben een communicator', zegt ze. 'En het internet reikt gewoon extra tools aan om dat sneller en efficiënter te doen.'



Er bestaat een parallelle wereld, die bevolkt wordt door twitteraars, bloggers en andere webcelebrity's. Ze vormen een netwerk van communicatieve en zelfverzekerde onliners, hangen via het internet aan elkaar, maar vegeteren niet achter hun computer. Ze ontmoeten elkaar in real life op hippe blog-events, geïmproviseerde twunches en exclusieve marketingavonden. Hun gsm - de navelstreng die hen met de rest van de wereld verbindt - hebben ze altijd bij de hand. Als ze iets doen, dan weet iedereen dat meteen, want het publiek volgt hun doen en laten via het internet.

Voor marketeers is dit volkje loslopend wild. Zelf maken ze er geen geheim van dat ze meedoen om een zo groot mogelijk (professioneel) netwerk uit te bouwen. Ook al gooien ze daarvoor een groot deel van hun privéleven gewoon op het wereldwijde web. De Standaard zat de blogster Imke Dielen tien dagen lang op de hielen - online en offline - om inzicht te krijgen in die vreemde mengelmoes van mensen en virtuele alter ego's.

De eerste halte is een exclusief marketingevenement in duikcentrum Nemo 33 in Vorst.


Voer voor marketeers

Het is de eerste dag van deze maand. De dag dat Imke Dielen een foto op haar blog zet waarop ze haar lippen tuit en haar wangen bolt, heeft ze een oranje rokje aangetrokken. Haar lange haren hangen los over haar schouders, terwijl ze in een evenementenzaal van het duikcentrum Nemo 33 in Vorst over een bartafeltje leunt. Er zijn 25 Belgische bloggers uitgenodigd. Allemaal mensen met een publiek op het internet.

Imke Dielen staat te praten met een collega-blogger. Achter hen komen grote ramen uit op de duiktunnel. Nu en dan houden nieuwsgierige duikers even halt om te zien wat er in het zaaltje gebeurt. 'Het is een fijne locatie', werpt ze op om het ijs te breken. Ze glimlacht. 'De organisatoren doen nogal geheimzinnig over het product dat ze vanavond gaan voorstellen. Er is ons opgedragen er niet over bloggen. Dat is uitzonderlijk, want als ze ons uitnodigen, willen ze meestal net wel dat we er online over praten.'

Achter de bar hangt een groot scherm. Daarop verschijnen live tweets, korte berichtjes van maximaal 140 tekens, die mensen achterlaten via de netwerksite Twitter. Wie over dit evenement twittert, vermeldt in zijn berichtje de term Cherrybeta. De organisatoren projecteren alleen tweets met die vermelding op het scherm. Zo krijgen ze ter plekke meteen al de gewenste feedback over het evenement.

'Er moet hier een webcam zijn', zegt Imke Dielen. Via het scherm heeft ze een tweet gelezen van iemand die een opmerking maakt over haar outfit. De blogger Maarten Schenk (mschenk) staat wat verderop te glimlachen. No, I will not fix your computer, is de slogan die in witte letters op zijn zwart shirt te lezen is. Hij heeft zijn laptop meegebracht en er zijn webcam op bevestigd. De beelden die hij zo maakt, zijn rechtstreeks te zien op zijn blog. Zo kunnen de mensen thuis ook volgen. Buiten is het bijna dertig graden, maar op het scherm is meer dan de helft van de tweets afkomstig van mensen die niet in het duikcentrum aanwezig zijn. Althans niet fysiek.

Als de uiteenzetting begint, gaan de gsm's op stil. Uit hoeft niet, in dit gezelschap. De bloggers krijgen een belsysteem voorgeschoteld dat pas over enkele maanden op de markt zal zijn. A Revolution in the Telecom World, zo kondigt het promotiefilmpje aan. Gsm's gaan de hoogte in, foto's vinden hun weg naar het internet.

Als na de presentatie het twitterscherm achter de bar weer oplicht, blijkt ook dat de eerste kritiek al in de lucht hangt. Blogger Pietel is niet zo geïnteresseerd en via Twitter vraagt hij wie van zijn achterban het testen van hem wil overnemen. Want alle 25 bloggers mogen drie maanden lang een gsm met dit systeem testen. Daarna kunnen ze hem voor een prikje kopen.

'Bloggers zijn wat we in marketingtermen early adopters noemen', legt Vincent Battalgia van het reclamebureau 1MD uit. Hij heeft het evenement georganiseerd. 'Ze willen de allernieuwste iPhone voor alle andere mensen hem hebben. Ze kennen de allerlaatste technische hebbedingetjes. Als je een hype wilt creëren, moet je hen dus altijd het eerst zien te bereiken. Maar het is ook een publiek dat erom bekendstaat dat ze graag dingen testen. En dat is ook wat we van hen verwachten. Ze moeten ons feedback geven over wat goed of niet goed gaat.'

Imke Dielen zelf is redelijk onder de indruk. 'Alleen wordt het nu echt wel moeilijk om te kiezen welk belsysteem ik zal gaan gebruiken. Wat Mobile Vikings (een gsm-operator voor mobiel internet, red.) enkele maanden geleden voorstelde, was ook interessant.' Toch gaat ze het testen.

'Als je naar hier komt en je neemt zo'n doos mee naar huis, dan engageer je je. Als ik de doos nu gewoon drie maanden ongeopend onder mijn bed schuif, dan zal dat snel geweten zijn. Dat doet je naam geen goed.'


Hallo iedereen!

De maand is een week en een dag oud. Dagelijks heeft Imke Dielen een foto van zichzelf op haar blog gezet. Dat houdt ze intussen al 63 dagen vol. 'Ik probeer altijd vrolijk te zijn op mijn blog', vertelt ze. 'Bloggen heeft van mij een veel positievere mens gemaakt. Je mag via Twitter of je blog wel even kankeren over iets wat je hebt meegemaakt, maar als je het blijft doen, dan haken mensen af. Als ik me echt niet goed voel, dan laat ik een dagje niets van me horen. Dat kan wel, maar als ik het twee dagen doe, beginnen mensen erop te reageren en vragen ze zich af wat er aan de hand is.'

De laatste week stuurde ze gemiddeld zeventien tweets per dag de wereld in. Enkele dagen geleden zette ze een oproep voor een twunch(een lunchafspraak met twitteraars, red.) op Twitter. Wie zin heeft, komt meelunchen in het wokrestaurant op de Korenmarkt in Gent.

Er is heel wat reactie op gekomen. De meer dan twintig deelnemers kunnen niet aan één tafel. Imke Dielen zit aan het einde van de langste tafel te praten met twee veertigers. 'We volgen niet de Tour de France, maar de twour de France', zegt Rudi Janssens (41), Dikes op Twitter. Lamazone (32), die er even bij is komen zitten, speelt erop in. 'Alles met tw ervoor is gewoon een excuus om buiten te komen. De volgende trends zijn twauna's of twarenclubs.' Hilariteit alom. En daarna ontspint zich een discussie over het waarom van twitteren.

'E-mail bestaat over vijf jaar niet meer', zegt tafelgenoot Pascal Craeye (46). Hij noemt zichzelf een geboren wiskundeleraar met een grondige interesse voor alles wat er zich op het internet afspeelt. 'Ik heb eens in een klas gevraagd wie er dagelijks mailde: niemand deed het. Sommigen één of twee keer per week. Voor de rest gebruiken tieners sms, chat, Facebook, Netlog. Allemaal veel snellere manieren om boodschappen over te brengen.'

'Het internet is gewoon een efficiëntere manier om te communiceren', zegt Imke Dielen. 'Het gaat niet alleen veel sneller, maar ook veel efficiënter. Kijk eens welke mensen hier samenzitten. Als je offline netwerkt, zul je nooit zo'n grote diversiteit in je contacten kunnen opbouwen. Je blijft veel meer in je eigen kringen hangen.'

Waarom dan opstaan en gaan slapen met Twitter? 'Ik wil 's morgens hallo zeggen tegen de wereld', zegt ze. 'Sommige mensen moeten afstappen van die typische Vlaamse bescheidenheid en het gevoel dat ze niets te melden hebben. Je kunt, bijvoorbeeld, feedback vragen aan je followers(de mensen die op internet je berichtjes lezen, red.). Ze worden dan een soort van klankbord.'


Netwerkend Tuig

De maand is een week en twee dagen oud. Op Twitter staat te lezen dat Imke Dielen die nacht niet geslapen heeft. Onder haar dagelijkse foto op haar blog staat de zin: 'Er is wanhoop vandaag.'

'Stress rond een project op het werk', zegt ze. 'En nog wat andere beslommeringen.' We zitten in een loft bij de Gentse binnenwateren. Het reclamebureau waar Helena Van Eykeren (Imke Dielens echte naam) werkt, is er gevestigd. 'Ik zou geen baan kunnen doen waarbij ik niet overdag op Twitter zou mogen zitten.' Ze werkt als onlineconsultant voor het reclamebureau. 'Ik heb mijn baan gekregen dankzij Imke Dielen', zegt ze. 'En toen ik aangenomen was, heeft mijn baas zelfs op de website gezet dat Imke Dielen voor het bureau kwam werken.'

Vandaag gaat ze na het werk naar het Gentse café Charlatan. Via zowat alle netwerksites heeft de Nederlander Polle de Maagt (26) opgeroepen tot een Jong Tuig. De richtlijnen zijn: samen een ongedwongen pint drinken zonder daarbij visitekaartjes uit te wisselen. 'Eigenlijk heeft Jong Tuig geen concept', zegt De Maagt. 'Ik heb het nooit bedacht, maar het is organisch gegroeid. Jong Tuig is een naam geworden voor een ontmoeting tussen jonge onliners. In Nederland zijn er al vijftien geweest. In België is dit de derde.'

'Waarom het voor twintigers is? Als je bloggers vraagt die ouder zijn, zullen heel wat jongeren onder de indruk zijn. Iedereen wil die persoon ontmoeten en leren kennen. Op deze manier zijn we een beetje onder gelijken. En kan het ongedwongener.'

Het is een beetje ongemakkelijk om mensen gewoon aan te spreken, maar Imke Dielen kent de routine en ze verdwijnt in het café. 'Ja, ik ken Imke Dielen wel', zegt Elke Van Paemel (21). 'Ze ging al eens mee naar een concert met mijn vriendenkliek. Maar ik volg haar ook online.' Elke is actief op Twitter, maar niet zo vaak. 'Ik lees graag wat er op de blogs geschreven staat. Mensen als Imke Dielen kunnen zo goed schrijven. Dat vind ik leuk.'

Tine is 25 en werkt voor een bedrijf dat websites ontwerpt. 'Ik hoor hier eigenlijk ook niet', zegt ze. 'Ik ben gewoon met een collega mee.' Toch is ze al vaker op dit soort borrels verzeild geraakt. 'Meestal zie je wel dezelfde mensen. Het zijn de mensen die je ook online volgt. Het is fijn om ze ook eens in het echt te ontmoeten.'

Later die week wenst Imke Dielen haar followers een goeiemorgen via Twitter. Waarna een van hen, die haar tijdens het Jong Tuig-evenement blijkbaar voor het eerst in levenden lijve ontmoet heeft, opmerkt 'dat ze toch kleiner is dan hij gedacht had'.


DS, 11-07-2009 (Valerie Droeven)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.