actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th November 2013, 06:58
e*ise.vandenabeel e*ise.vandenabeel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Schilde
Posts: 98
Extreemrechts smeedt geheime Europese alliantie

Extreemrechts smeedt geheime Europese alliantie

Vandaag ondertekenen onder andere Vlaams Belang, het Franse Front national en het Italiaanse Lega Nord een basistekst in Wenen. Het is de grondslag voor een groot extreemrechts front in Europa. "Samen hebben we meer slagkracht", zegt Europees Parlementslid Filip Claeys (Vlaams Belang).

In alle stilte spreken vertegenwoordigers van Vlaams Belang vanochtend af in een hotel in Wenen. Samen met andere extreem-rechtse partijen, waaronder het Franse Front national, de Nederlandse PVV, de Italiaanse Lega Nord en de Oostenrijkse FPÖ, zal de partij een basistekst opstellen. Dat is het startschot van een gemeenschappelijke campagne voor de Europese verkiezingen van mei 2014. En daarna: een groot anti-Europees front.

Op vraag van verschillende deelnemers werd de topvergadering geheim gehouden. Gisterenavond kreeg de Franse krant Libération dan toch lucht van de discrete ontmoeting. Europees Parlementslid Filip Claeys (Vlaams Belang) bevestigt zijn deelname. "We gaan morgen een aantal thema's bepalen waarmee we samen naar de kiezer trekken. Denk maar aan migratie en de uitbreiding van de Europese Unie."

"Meer slagkracht''
Marine Le Pen, de leider van het Front National, droomt al lang van één grote extreemrechtse partij in Europa. Woensdag reisde ze naar Nederland om er haar liefde voor PVV-leider Geert Wilders te verklaren. "Dit is een historische dag. We gaan ons samen bevrijden van de EU-elite en het monster Brussel", zei Wilders toen. Tot een gezamelijke partij komt het voorlopig niet, maar een samenwerking dus wel.

Vlaams Belang blonk woensdag nog uit in afwezigheid, maar de partij haakt nu toch zijn wagonnetje aan bij Le Pen. "Dankzij het front zal Vlaams Belang meer slagkracht krijgen", zegt Claeys. Hij benadrukt dat elke partij de eigen "culturele accenten" zal behouden. "We werken dan wel samen, maar eenheidsworst wordt het zeker niet."

Bron: De Morgen
Datum: 15/11/2013

Mening: Ik krijg een vreemd gevoel bij het lezen van dit artikel. Het is misschien totaal onnodig, maar ik vind een geheime Europese alliantie best wel eigenaardig. Waarom het eerst geheim moest blijven, maakt het des te vreemder. Het is realistisch dat het Vlaams Belang tot deze partij wil toetreden om zo meer kiezers te lokken. Samen staan ze sterker. Al schrikt een 'Europese extreemrechtse partij' misschien meer af...
Ik vind het soms moeilijk om vertrouwen te hebben in een verkiezing. Je brengt je stem uit maar nadien bestaat de kans dat de betreffende partij een coalitie vormt met andere. Zo verliest die partij een stukje van zijn eigenheid, vind ik. Ik ben benieuwd welke rol deze Europese alliantie zal spelen bij de volgende verkiezingen.

Laatst aangepast door e*ise.vandenabeel : 15th November 2013 om 07:11.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.