actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th March 2015, 08:17
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Wie veel water gebruikt, betaalt straks véél meer

Wie veel water gebruikt, betaalt straks véél meer

De vervuiler betaalt, ook voor het gebruik van water uit de kraan. Grootgebruikers zullen dat weldra voelen in de portemonnee, kondigt minister Schauvliege aan. ‘Maar voor grote gezinnen komen er correcties’, zegt ze in De Standaard.

Hoe meer drinkwater je verbruikt, hoe duurder het in verhouding voor de consument wordt. ‘Er komt een progressief *tarief’, kondigt de minister van Omgeving, *Joke Schauvliege (CD&V), aan naar aanleiding van Wereldwaterdag zondag. ‘Gezinnen die veel water gebruiken, zullen dat aan hun rekening voelen. Zuinige gezinnen zullen relatief minder betalen. Voor grote gezinnen voeren we een correctie door.’

Vandaag krijgt iedereen nog 15 kubieke meter water gratis. Dat verdwijnt, zoals in het *regeerakkoord staat.

‘Het principe “de vervuiler betaalt” zal daardoor strikter van toepassing zijn, al vanaf de eerste liter’, zegt Schauvliege. ‘Dat is maar goed ook. Iets gratis weggeven is geen enkele aansporing om zuinig te zijn.’

Die 15 kubieke meter was niet echt gratis, de kostprijs werd gespreid over de rest van het verbruik. Nu dat wegvalt, kan de prijs per kubieke meter dalen.

Schauvliege onderhandelt nog over de sociale correcties met het middenveld (Gezinsbond, Armoedeorganisaties).

Tegelijk verandert de drinkwaterfactuur, die complex samengesteld is. Tegen eind dit jaar moeten de tarieven transparanter zijn. Er komen meer vaste en minder variabele posten.

‘Vandaag bestaan er te veel regionale verschillen. Je betaalt in de ene streek meer dan in de andere. Dat zullen we harmoniseren. Een eenvoudiger factuur is ook een betere stimulans om rationeler om te springen met water.’

Bron: www.standaard.be (geraadpleegd op 20 maart 2015)

Mening
Ik vind dit wel een goed initiatief. Ik denk wel dat we zuiniger moeten zijn met water omdat er waterschaarste zit aan te komen in de (verre) toekomst. Ik denk dat het goed is om mensen aan te sporen om een regenput aan te leggen. Met regenwater kan je veel dingen doen die je normaal met drinkwater zou doen. Ik denk ook dat het belangrijk is om meer te sensibiliseren rond water. Je kan bijvoorbeeld de kraan afzetten wanneer je je tanden poetst, wanneer je doucht je water afzetten wanneer je je wast en ga zo maar door. Wie doet dit nu echt? Ik denk weinige mensen, maar ik denk wel dat het zou schillen op je factuur wanneer je de kleine dingen laat.

Laatst aangepast door L*ura.present : 20th March 2015 om 08:23.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.