actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th March 2015, 20:39
Ann.Cornelis Ann.Cornelis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wuustwezel
Posts: 127
Vrouwen die lastig gevallen worden, overdrijven niet

Vrouwen die lastig gevallen worden, overdrijven niet

'Wij overdrijven niet'. Dat zegt blogster Yasmine Schillebeeckx in een post die volop gedeeld wordt op sociale media. Ze lanceert ook een oproep aan alle vrouwen om kleine en grote verhalen over seksisme te delen op sociale media.
Schillebeeckx schreef al eerder de blog 'Mijn naam is niet Hey Sexy', die in de krant De Morgen gepubliceerd werd en wat stof deed opwaaien. In haar tweede stuk over het onderwerp reageert ze op schrijver Marc Didden, die het in een column heeft over 'Juffrouwen Truttenbol die zich erover beklagen dat ze wel eens nagefloten worden door bronstige bouwvakkers'.

'Deze woorden doen me beseffen dat één artikel duidelijk niet genoeg was', reageert ze. 'Dat één anekdote over hoe ik als vrouw in het openbaar werd lastig gevallen niet genoeg was om mannen als jou te doen beseffen dat vrouwen. Niet. Gelijk. Behandeld. Worden. Jij beweert dat wij vrouwen niets te klagen hebben? Dat we goed behandeld worden? Dat we maar moeten omgaan met zogenaamde 'complimentjes' van mannen die hun appreciatie voor ons lichaam uiten? Jullie geloven niet dat iedere vrouw die op deze wereld rondloopt haar persoonlijke horrorverhalen met zich meedraagt?'

'Als ik zeg dat ik mij als vrouw niet altijd veilig voel op straat, dan overdrijf ik niet. Als ik zeg dat het als vrouw een traumatiserende gebeurtenis is om verbaal geterroriseerd te worden door een man die groter, sterker en ouder is dan ik, dan overdrijf ik niet. Als ik zeg dat een man die mijn billen ongevraagd vastpakt - of ze nu in een strakke jurk of een joggingbroek verpakt zijn - aanvoelt als een aanslag op mijn lijf, dan overdrijf ik niet. Als ik zeg dat ik mij aangerand, beschaamd en schuldig voel als een man mij zo behandelt, dan overdrijf ik niet'.

Daarom doet Schillebeeckx een oproep aan alle vrouwen om onder de hashtag #wijoverdrijvenniet - in het leven geroepen door haar blog-collega Annebeth Bels - klein lijkende maar tekenende voorbeelden te delen van hoe vrouwen in het dagelijkse leven geïntimideerd worden door mannen.

De Standaard, 19-03-2015

Mijn mening

Hoewel het niet de eerste keer is dat zaken zoals deze in de media komen, wil ik dit artikel toch even in het licht zetten en het de aandacht geven die het verdient.

Vrouwen overdrijven inderdaad meestal niet. Ik ga niet ontkennen dat we af en toe niet graag een complimentje krijgen, maar constante (vaak ongepaste) opmerkingen zijn nu eenmaal niet aangenaam.

Het is ook niet zo dat we de aandacht - positief of negatief - zelf zoeken. Zo denk ik namelijk aan de reportage 'Femme de la Rue' waarin een Waals meisje gewoon over straat loopt in Brussel in gewone kleren. De opmerkingen die ze kreeg waren over het algemeen schokkend.

Ik denk wel dat het een beetje afhangt van waar je precies rondloopt als vrouw. Zo moet ik toegeven dat ikzelf nog nooit problemen heb gehad in het dorp waar ik woon, maar telkens als ik in Antwerpen kom heb ik het zitten.

Vaak gaat het dan om aansprekingen zoals "Hey schatje", "Hoe gaat het?", ..., maar soms gaat het zover dat ik achtervolgd wordt. Zeker met dat laatste in het hoofd kan ik (voor mezelf) besluiten dat in dit artikel niet overdreven wordt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd March 2015, 14:21
Linde Luyten Linde Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 101
Ik ben het grotendeels eens met Ann. Toch vind ik het kort door de bocht om complimenten te zien in het verlengde van ongepast gedrag. Iedereen krijgt al eens graag een compliment, maar ongepast gedrag gaat te ver. Vrouwen van alle tijden hebben hier al mee te maken gehad en ondertussen wordt het grotendeels als 'normaal' beschouwd. Waarmee ik niet wil zeggen dat het ook normaal is. Maar steeds minder zie ik vrouwen reageren op een tik op hun billen, want het gebeurt zo vaak. Ook ik pleit schuldig aan het negeren van die tik op de billen. Toch gaat het steeds verder. Zo zag ik het afgelopen weekend een meisje dat hard werd gegrepen tussen haar benen. Ik hoorde de jongen nog net zeggen 'dat ze er maar mee moest omkunnen, want ze zag er goed uit'! Ik stel me vragen bij de evolutie van de maatschappij. Ook op sociale media, zoals Twitter, deden de reacties mij met verstomming slaan.
Ik hoop dat het nog niet te laat is om deze evolutie om te keren. Ik hoop dat de leerlingen, de generatie die wij in onze klassen krijgen hier anders gaan mee omgaan.
#wijoverdrijvenniet
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.