actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd March 2015, 14:39
J*rgi.Leus J*rgi.Leus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Herenthout
Posts: 63
Hernieuwbare energie populairder dan ooit

Twee op de drie bouwheren kiezen voor hernieuwbare energie in een nieuwbouwwoning. Dat zegt Vlaams minister van Energie Annemie Turtelboom (Open Vld) in De Zondag.


Voor bouwaanvragen vanaf 2014 moeten nieuwbouwwoningen zelf een minimale hoeveelheid hernieuwbare energie produceren. Wie niet kiest voor technologieën zoals zonnepanelen krijgt een verscherpt maximaal toegelaten E-peil van 54 voorgeschoteld, in plaats van 60.

Bijna twee op de drie bouwheren met een vergunningsaanvraag kiest ervoor zelf hernieuwbare energie op te wekken. Daarvan kiest de overgrote meerderheid voor zonnepanelen (35 procent), zonneboiler (25 procent) en warmtepomp (17 procent). Ter vergelijking: in 2012 koos amper 17 procent voor hernieuwbare energie.

Mijn mening: Groene energie is tegenwoordig zeer populair: hoe minder "afval" we maken, hoe beter! Het is goed voor ons milieu, want zo hebben we minder energie nodig waarbij men afval creëert. Door bijvoorbeeld het gebruik van zonnepanelen, windmolens,... zijn we minder afhankelijk van kerncentrales. De nieuwe woningen moeten voorzien worden van hernieuwbare energie, dit zorgt er dan voor dat ze een beter E-peil hebben. (wat is een E-peil? Het E-peil is een maat voor de energieprestatie van een woning en de vaste installaties ervan in standaardomstandigheden. Hoe lager het E-peil, hoe energiezuiniger de woning is. Het E-peil hangt af van de thermische isolatie, luchtdichtheid, de compactheid, oriëntatie en bezonning van het gebouw. Daarnaast beïnvloeden de vaste installaties (voor verwarming, warmwatervoorziening, ventilatie, koeling en verlichting) van het gebouw deze maatstaf.) De meeste ondernemers zullen opteren om een hoger E-peil te behalen, zodanig dat hun woningen zelf energie kunnen produceren en dus beter zijn voor het milieu.

Bron: De Morgen - 22/03/2015 http://www.demorgen.be/economie/her...-ooit-a2260615/
Wat is een E-peil? - http://www.energiesparen.be/epb/epeileis
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd March 2015, 15:48
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Hernieuwbare energie populairder dan ooit!

J*rgi gaf in zijn reactie de definitie van een E-peil. Dit vind ik goed, want er zijn heel wat mensen die niet weten wat deze term betekent. Het feit dat hernieuwbare energie zo populair is heeft volgens mij vooral te maken met de wetgeving. Tegenwoordig kunnen we niet anders dan gebruik maken van hernieuwbare energie. De overheid wordt hier steeds strenger in. Het is natuurlijk goed om gebruik te maken van hernieuwbare energie, maar ik heb het gevoel dat mensen hiertoe gepusht worden. Een andere reden voor deze populariteit is dat mensen zich steeds milieubewuster voelen. Ze denken aan de toekomst van hun kinderen en kleinkinderen. De aarde moet leefbaar blijven voor komende generaties. Het gebruik maken van hernieuwbare energie heeft hier een positieve invloed op, omdat het zorgt voor een kleinere afvalberg en minder ontginning van de aarde zelf.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd March 2015, 21:58
B*b.Borgmans B*b.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 88
Hernieuwbare energie populairder dan ooit

Ik lees af en toe op verschillende websites dat de fossiele brandstoffen ooit op zullen geraken. Hierdoor vind ik het goed dat ze zeggen dat nieuwbouwwoningen zelf een minimale hoeveelheid hernieuwbare energie moeten produceren. Volgens het artikel kiest de meerheid voor zonnepanelen en voor een zonneboiler. Hoe sneller en hoe meer er gebruikt gemaakt wordt van hernieuwbare energie, hoe beter het is voor het milieu. Als we kijken naar later moeten we dit toepassen. We mogen niet egoïstisch zijn, maar moeten ook denken aan onze kinderen en kleinkinderen. Zij moeten hun leven toch door kunnen brengen op een leefbare wereld?! Hierdoor is het beste dat we de afvalberg op aarde zo klein mogelijk houden. Toch zal dit niet evident zijn voor jonge gezinnen die gaan bouwen. Zonnepanelen, zonneboiler, waterpompen is allemaal wel mooi, maar er hangt ook een hoog kostenplaatje aan. Dit is niet weggelegd voor elk jong gezin. Ik krijg vaak te horen dat de prijs steeds zakt in combinatie met eventuele subsidie van de overheid. Ze moeten deze gezinnen blijven overtuigen, want op lange termijn zal men er winst uit kunnen halen. Het is een investering, maar je kan er winst uithalen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.