actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th March 2015, 13:13
C*roline.Liekens C*roline.Liekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 135
NMBS wil hogere prijzen in de spits

NMBS wil hogere prijzen in de spits


7 maart 2015

De NMBS denkt na over hogere tarieven tijdens de spitsuren. Nieuwe inkomsten zouden zo het verlieslatende bedrijf meer ademruimte geven, schrijft De Tijd.

Het plan kadert in de grote moderniseringscampagne van het spoorbedrijf. NMBS-baas Jo Cornu en minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) werken momenteel aan een plan om de ticketprijzen volgend jaar te verhogen. Tijdens de piekuren tussen 6 en 9 uur 's ochtends en tussen 15 en 19 uur 's avonds zouden reizigers meer betalen voor een treinticket. Ook de goedkope tarieven voor doelgroepen worden herbekeken.

Cornu moet dringend op zoek naar nieuwe inkomsten voor de NMBS die een schuld van maar liefst 2,7 miljard euro heeft. Hij pleit al langer voor een herziening van de prijzen. België heeft namelijk één van de laagste ticketprijzen van Europa. In Nederland betaalt een reiziger bijvoorbeeld gemiddeld 11 cent per kilometer, terwijl dat in België slechts om 6,7 cent gaat.

Het is helemaal nog niet zeker of de prijsverhoging er komt. Daar is immers het akkoord van de regering voor nodig, die de tarifering van de NMBS bepaalt.

Bron: www.demorgen.be

Motivatie: Er wordt nagedacht om de prijzen van de treintickets te verhogen in de spitsuren. De NMBS is verlieslatend en deze plannen zouden er voor moeten zorgen dat er nieuwe inkomsten kunnen zijn. Daarbij wordt er ook gedacht aan het verhogen van de ticketprijzen voor de doelgroepen. In ons land worden de laagste tarieven gehanteerd van Europa. Het is wel belangrijk om te weten dat deze nieuwe tarifering er pas kan komen als de regering zijn goedkeuring geeft.
Ik vind persoonlijk dat er heel veel verschillende prijzen zijn en ik vind het ook vaak onduidelijk. Ik heb persoonlijk geen idee van de prijzen in de rest van Europa, maar voor sommige doelgroepen zijn de tickets echt wel goedkoop. Hierbij moet de nuancering gemaakt worden dat er nog wel hoge prijzen worden gehanteerd voor sommige reizigers. Zo kan ik het perfecte voorbeeld geven van een treinrit van de zee naar Lier. Ik had een ticket gekocht op het internet voor slechts €6 en mijn vriendin kocht een ticket in het station en moest maar liefst €22 betalen. In het kader van de besparingen denk ik dat deze verhoogde tarifering wel eens gevoelig kan liggen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.