actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd February 2011, 21:49
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Leden Vlaams Parlement krijgen Franse les

Het Vlaams parlement is woensdag gestart met een opmerkelijk opleidingsinitiatief. Tot het zomerreces kunnen de Vlaamse volksvertegenwoordigers elke woensdagvoormiddag hun kennis van het Frans bijschaven.

De Vlaamse parlementsleden konden in het verleden ook al wel lessen Frans volgen, maar die opleidingen werden geregeld via de federale Kamer van volksvertegenwoordigers. Nu biedt het Vlaams parlement dus een eigen cursus Frans aan.

De lessenreeks startte woensdag wel met een "valse noot", legt sp.a’er Jan Roegiers uit. De lesgever had zich blijkbaar van aanvangsuur vergist, waardoor de eerste les in het water viel.

Alle 124 leden van het Vlaams Parlement kregen enkele maanden geleden de vraag of er interesse was in een taalcursus. Roegiers had naar eigen zeggen geen interesse in een taalbad van een week, maar stelde voor om wekelijks 1 à 2 uur uit te trekken voor de cursus.

In die formule krijgt Roegiers samen met Jan Peumans (N-VA), Karim Van Overmeire (Vlaams Belang) en Martine Fournier (CD&V) vanaf volgende woensdag elke woensdagvoormiddag tot het zomerreces anderhalf uur Franse les.

Roegiers ging gretig in op het aanbod. "Ik heb 20 jaar geleden de schoolbanken verlaten en sindsdien heb ik het Frans weinig tot niet gebruikt. Ik wil mijn talen onderhouden en bovendien vind ik Frans niet alleen een mooie taal, maar ook een nuttige taal."

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110223_043

Mijn motivatie: Dit vind ik positief nieuws. Ik vind het een leuk initiatief omdat het goed is voor de Vlamingen dat zij zich nog eens verdiepen in de taal van de andere landshelft. Ik hoop dat de Franstaligen zulk initiatief ook eens organiseren. Ik vind dit relevant nieuws omdat het toch een mooi initiatief is om de Vlaamse parlementsleden ook Frans te leren, zodat ze eventueel daarmee hun Franstalige collega's ook makkelijk kunnen aanspreken. In een land waar Vlamingen en Walen met getrokken messen tegenover elkaar staan (politiek dan toch) vind ik dit een mooi 'gebaar' dat de Vlamingen echt nog geïnteresseerd zijn in het Frans.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th February 2011, 10:09
Viky Op de Beeck Viky Op de Beeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 79
Eindelijk gebeurd er nog eens iets verstandigs en zinvol in de Vlaamse politiek.

Maar persoonlijk zou ik er nog meer uren aan besteden en er zouden nog veel meer politiekers aan moeten deelnemen. Want over het aantal deelnemers wordt uiteraard gezwegen. Maar ik denk dat we ons geen illusies moeten maken en dat het eerder een beperkt groepje aan moedwillige politiekers zal zijn die aan deze lessen deelnemen.

Hopelijk volgen ze aan Waalse kant ook.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.