actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Voedsel/Voeding
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2014, 21:48
j*na.toelen j*na.toelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Balen
Posts: 86
Voedsel of drank uit blikjes jaagt je bloeddruk de hoogte in

Iets eten of drinken rechtstreeks uit blik heeft een negatief effect op onze bloeddruk. Tot die conclusie zijn wetenschappers aan de Seoul National University in Zuid-Korea gekomen na experimenten. Aan de binnenkant van blikjes die gebruikt worden in de voedingsindustrie zit een chemische stof die onze bloeddruk onherroepelijk negatief beïnvloedt.

De schadelijke stof aan de binnenkant van blikjes is bisphenol A, ook bekend als BPA. BPA is in ons dagelijks leven moeilijk te mijden. Voor veel mensen behoort een dagelijks blikje frisdrank immers tot hun vast voedingspatroon. De chemische stof komt ook voor in verscheidene soorten plastiek.

Eerder onderzoek wees al op een verband tussen contact met de stof, en negatieve gezondheidsparameters zoals obesitas.

Uit nieuw onderzoek van Koreaanse wetenschappers, dat gepubliceerd werd in het Amerikaanse wetenschapsblad "Hypertension", wordt het rechtstreeks verband aangetoond tussen drinken uit blik en een verhoogde bloeddruk.

Glas versus blik
Voor hun onderzoek deden de Koreaanse wetenschappers een experiment met 60 proefpersonen ouder dan 60 jaar. Ze kregen op verschillende tijdstippen allemaal hetzelfde drankje aangeboden, telkens geserveerd uit een andere verpakking.

De wetenschappers zorgden op die manier voor drie verschillende situaties: groep 1 kreeg twee porties sojamelk uit blik, groep 2 kreeg zijn melk uit glazen flesjes, en de derde groep kreeg een portie uit blik en een portie uit flessen.

De proefpersonen kwamen voor het onderzoek drie keer langs. Ze dronken telkens twee porties melk, uit een bepaalde recipiënt. Elke proefpersoon kwam beurtelings in alle situaties terecht. De volgorde daarvan werd voor iedereen willekeurig bepaald.

Hogere bloeddruk, maar geen andere hartslag
Twee uur na het nuttigen van de sojamelk werden bij de proefpersonen drie parameters gecontroleerd: de concentratie aan BPA in hun urine, hun bloeddruk en hun hartslag.

Uit de urinetest bleek dat de BPA-concentratie bij de groep die de melk dronk uit een blikje significant hoger was dan bij de groep die mocht drinken uit een glazen flesje. Bij die groep was de BPA-concentratie het laagst.

De bloeddruk van de "blikken" groep was ook significant hoger dan bij de "glazen" groep. Qua hartslag verschilden de verschillende groepen niet significant van elkaar.

Er is dus een link tussen de blootstelling aan de stof BPA, door het nuttigen van levensmiddelen uit blik, en een verhoogde bloeddruk. Een hoge bloeddruk kan onder meer het risico op hart- en vaatziekten doen toenemen.

Bron: De Redactie/9 december 2015
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/wetenschap/1.2175807

Mening: Zelf drink ik niet regelmatig uit een blikje, maar het komt zeker wel eens voor dat dit gebeurt. Het is dan ook niet zo'n goed nieuws om te horen dat je hiervan een veel hogere bloeddruk kan krijgen. Ik ga in het vervolg zeker drinken in blikjes vermijden en zo veel mogelijk uit een glas drinken. Wat de gevolgen kunnen ernstig zijn. Ik heb dit bericht dan ook gepost zodat mensen dit lezen en er ook bij stilstaan wat de gevolgen zijn. Ik hoop dat ook zij minder uit blikjes gaan drinken vanaf nu. Ik hoop wel dat ze nog iets gaan vinden waaruit we kunnen drinken zonder dat we overal een glas mee moeten nemen. Misschien moeten we vanaf nu alles uit plastieken flesjes drinken? Ik weet niet of dit de oplossing zal zijn, maar ik hoop zeker dat er één gaat komen.

Laatst aangepast door j*na.toelen : 9th December 2014 om 22:02.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th December 2014, 21:37
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Hier val je toch wel even van achterover. Wij leven in een wereld waarbij we de kans hebben om ons voedsel te bewaren op verschillende manieren en uiteindelijk blijkt dat deze dus slecht zijn voor de gezondheid. Je zou nu toch denken dat als men voedsel ergens in gaat bewaren dat dit toch veilig is voor onze gezondheid. Maar blijkbaar is dit niet het geval. We moeten als consument eigenlijk heel voorzichtig zijn met wat we allemaal doen. Je zou zeggen zoals wij nu leven, is het gemakkelijk maar vroeger, toen al deze luxe (want zo kan je het wel noemen) nog niet bestond waren de mensen veel gezonder.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th December 2014, 13:03
Charlotte.L*Dreff Charlotte.L*Dreff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Zoerle-Parwijs
Posts: 30
Voedsel of drank uit blikjes jaagt je bloeddruk de hoogte in

Dat voedsel of drank uit blikjes niet gezond was, dat wisten we al lang. Het is en blijft nog altijd beter om met verse producten te werken. Bovendien zijn producten die bewaard worden in blik of glas meer suikerrijk dan verse producten, juist omdat we dingen in blik langer moeten kunnen bewaren. Het is dus zo wat het één of het andere. Dat van die chemische stof in blikjes wist ik echter nog niet, maar eigenlijk schrik ik daar ook niet van. Gewoon suiker is ook niet genoeg om producten maandenlang te kunnen bewaren natuurlijk. Het is een gevolg van onze maatschappij. Alles moet snel gaan, alles moet met grote hoeveelheden afgeleverd worden en moet daarbovenop nog eens heel lang meegaan. Je weet dat dit niet echt gezond kan zijn. Ik hoop dat mensen hierdoor beseffen dat blikjes helemaal niet goed zijn voor ons en dat we ons beter kunnen focussen op verse producten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.