actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th May 2017, 20:13
Evelien.D*Winter Evelien.D*Winter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 74
‘Taakbelasting van leraren moet omlaag’

Vlaams onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) wil ervoor zorgen dat de globale taakbelasting van leraren vermindert. Dat zegt ze in reactie op een nieuw SERV-rapport waaruit blijkt dat onderwijspersoneel steeds meer stress en werkdruk voelt.

Hilde Crevits wijst erop dat onderwijs op verschillende punten het beste scoort van de hele arbeidsmarkt. Ze verzekert dat ze werkt aan de taakbelasting van de leraren. Via een onderzoek wil ze vooreerst zicht krijgen op het volledige takenpakket van leerkrachten en de tijd die ze aan deze taken besteden. Met de sociale partners bekijkt ze intussen welke andere loopbaanmaatregelen daarnaast nog een positieve impact zouden kunnen hebben op de leraarsloopbaan, klinkt het.

Het onderwijs doet het op vlak van werkdruk trouwens ‘nog steeds beter dan het algemene gemiddelde’ op de arbeidsmarkt, merkt Crevits op. Ze wil de werkdruk echter niet als iets afzonderlijk bekijken, maar in samenhang met emotionele belasting. ‘Onderwijs is een contactberoep: leerkrachten nemen dan ook vaak de zorgen en problemen van kinderen mee naar huis’, beseft ze. ‘In de discussie van de zware beroepen hebben we gepleit om de emotionele belasting ook op te nemen als criterium. Deze cijfers tonen dat dit voor onderwijs geen onterechte vraag is.’

Crevits beklemtoont tot slot dat het onderwijs voor verschillende risicofactoren - zoals taakvariatie, autonomie en ondersteuning - ‘merkbaar beter’ scoort dan het Vlaams gemiddelde. En op vlak van leermogelijkheden voor het personeel en werkbetrokkenheid of motivatie ‘halen we veruit de beste scores op de arbeidsmarkt’, aldus nog de minister.

Bron:
De standaard (10/05/2017) http://www.standaard.be/cnt/dmf20170510_02875230

Eigen mening:
Ik ben het eens met de titel van het artikel. Ik denk ook dat de werkdruk en de takenbelasting voor leerkrachten te hoog is. Leerkrachten hebben een te uitgebreid takenpakket. Hun hoofdtaak is natuurlijk lesgeven en de leerlingen kennis bijbrengen. Maar na een drukke schooldag is de job meestal nog niet gedaan. Naschools toezicht, oudercontacten en vergaderingen zijn bijkomende opdrachten die leerkrachten hebben. Voor deze extra uren worden ze niet betaald. Daarbij is het beroep emotioneel belastend. Je bent als leerkracht aanspreekpunt voor kinderen die zorgen, twijfels of problemen hebben. Zoals in het artikel staat ben ik akkoord dat leerkrachten heftige verhalen van leerlingen of gebeurtenissen die op school plaatsvinden mee naar huis nemen. Ik kan moeilijk geloven dat ‘het onderwijs het op vlak van werkdruk nog steeds beter doet dan het algemeen gemiddelde op de arbeidsmarkt’. Dan vraag ik mij af hoe het komt dat net afgestudeerde leerkrachten het enkele jaren volhouden en daarna toch kiezen voor een ander beroep of hoe het komt dat er zoveel leerkrachten kampen met een depressie of burn-out?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th May 2017, 21:10
Eline.A*riaensen Eline.A*riaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 80
Vlaams onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) wil ervoor zorgen dat de globale taakbe

Mening:

Ik ga deels akkoord met de mening van Evelien. Ik kan uiteraard enkel spreken uit de ervaringen van mijn stageperiodes doorheen de jaren. Ik begrijp dat sommige leerkrachten het emotioneel moeilijker hebben, wanneer er een leerling met zijn/haar intense problemen naar de leerkracht stapt. Toch denk ik dat er ook leerkrachten zijn die dit redelijk goed van zich af kunnen zetten, dit is ook eenmaal wat je moet kunnen. Werk en privé gescheiden houden is uiteraard niet altijd even gemakkelijk, maar zeker het proberen waard! Tijdens de stages ondervind ik voor mezelf dat het veel werk kan zijn, er komt bij het voorbereiden veel bij kijken (zeker bij ons al studerende leerkrachten in wording). Als ik dan in de leraarskamer zit, merk ik toch vaak op dat er een aantal leerkrachten zeggen dat ze een namiddag vrij hebben of bijvoorbeeld maar een aantal dagen van de week moeten komen. Ik geloof ook dat naarmate je langer lesgeeft, je "minder" werk hebt bij het voorbereiden. Ik denk niet dat elke leerkracht dat al een aantal jaren werkt, nog voor elke les zo'n uitgebreide lesvoorbereiding maakt zoals wij deze maken. Langs de andere kant begrijp ik zeker dat leerkracht zijn een druk beroep is. Je komt thuis en je hebt nog massa's verbeterwerk of nog een hele opendeurdag te regelen. Ik noem maar dingen op die ik heb gezien in de leraarskamer tijdens mijn stage.

Ik vind het een beetje dubbel. In elke job heb je volgens mij zeer drukke periodes, maar ook wel eens periodes die iets minder druk zijn. Er zijn veel jobs die emotioneel zeer zwaar kunnen zijn, er zijn ook jobs die emotioneel minder zwaar zijn dan anderen...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th May 2017, 21:55
Ellen.B*smans Ellen.B*smans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ranst
Posts: 85
‘Taakbelasting van leraren moet omlaag’

Ik sluit me aan bij de mening van Eline. Als leerkracht in wording, hebben wij eigenlijk heel weinig zicht op wat het takenpakket van een leerkracht is. We kunnen ons er wel iets bij voorstellen, en we horen in de opleiding ook wel wat er naast het lesgeven nog allemaal bij komt kijken, maar als je tijdens je stage in de leraarskamer zit, valt het niet zo op dat de andere leerkrachten het heel druk hebben. Ik denk dat we dit pas echt zullen ondervinden als we uiteindelijk als volwaardig leerkracht voor de klas staan.
In het artikel staat vermeld dat Hilde Crevits eerst zicht wil krijgen op het takenpakket en de tijd die leerkrachten besteden aan elke taak. Dit vind ik natuurlijk een zeer goed begin. Het is niet alleen belangrijk voor de minister dat ze weet waar er juist aan gewerkt moet worden, maar ik denk dat het ook wel eens tijd wordt dat mensen buiten het vak hier zicht op krijgen. Dit zal volgens mij duidelijkheid brengen in de discussie of leerkrachten al dan niet horen/mogen klagen over de werkdruk.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 11th May 2017, 11:17
Pauline.D*Kerf Pauline.D*Kerf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Pulderbos
Posts: 71
Ik kan me volledig aansluiten bij de de mening van Eline. Door enige werkervaring kan ook ik meedelen dat toekomstige leerkrachten enorm veel werk hebben om een goede les tot stand te kunnen brengen. We hebben vandaag de dag veel meer middelen die we kunnen en ook moeten inzetten. Denk maar aan de vele ICT-tools die beschikbaar zijn. Het is echter wel zo dat er ook veel tijd kruipt in het ontdekken en het begrijpen van deze tools.
Het is wel zo dat wij maar een deel van het takenpakket te zien krijgen tijdens stages. Zo wordt er enkel van ons verwacht om lesvoorbereidingen te maken, testen te verbeteren en eventueel toezichten te houden. Door enkel deze kant van het beroep te laten zien tijdens de opleiding, krijg je natuurlijk een vertekend beeld. In mijn ogen zou het beter zijn als men in de opleiding het volledige takenpakket opneemt. Enkel zo is het mogelijk om te zeggen of het beroep iets voor jou is of niet. Vervolgens kunnen we ook zo het percentage leerkrachten die binnen de vijf jaar stopt met het beroep, verminderen.
Net zoals Eline vermeldt in haar reactie, heb ook ik gemerkt dat er veel leerkrachten zijn die geen volledige dagen naar school moeten komen. Dit geeft hen dan ook meer tijd om testen te verbeteren, examens op te stellen, vergaderingen bij te wonen, uitstappen organiseren, etc. Ik ben er tevens ook van overtuigd dat je minder moet voorbereiden naarmate je langer lesgeeft. Dit is dus al één van de tijdrovende taken die 'wegvalt'.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.