actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2015, 08:49
maxim.j*nsen maxim.j*nsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Boechout
Posts: 136
Geens: "Niet op de hoogte dat Abdeslam in het buitenland zou zitten"

Het blijft gissen naar de exacte redenen waarom het terreurniveau in het Brussels Gewest gisteren van vier naar drie werd gebracht. Is de voortvluchtige verdachte Salah Abdeslam op weg naar Syrië? "Daarvan ben ik helemaal niet op de hoogte", zegt minister van Justitie Koen Geens (CD&V) in "De ochtend" op Radio 1.
Geens is vrij formeel als hem gevraagd wordt naar de elementen die ertoe hebben geleid dat het dreigingsniveau in Brussel niet meer op maximumstaat: "Wij communiceren daar niet over".

"Het OCAD evalueert de situatie op heel geregelde tijdstippen op basis van informatie van verschillende veiligheidsdiensten. Nu blijkt de onmiddellijke dreiging weg, maar er is nog steeds verhoogde waakzaamheid. We mogen niet denken dat de dreiging weg is, ze is alleen niet meer onmiddellijk."

Abdeslam in het buitenland?

Die verhoogde waakzaamheid is gelinkt met Salah Abdeslam, de voortvluchtige verdachte van de aanslagen in Parijs.

Federale politie
Eerder liet voormalig OCAD-topman Luc Verheyden in "De afspraak" verstaan dat er drie opties waren: "Ofwel pakken ze hem, ofwel komt er een aanslag, ofwel is hij weg naar het buitenland". Welnu, de eerste twee opties zijn vooralsnog niet bewaarheid geworden. Zit Abdeslam dan in het buitenland en is hij op weg naar Syrië, zoals bepaalde geruchten lijken te suggereren?

"Daarvan ben ik helemaal niet op de hoogte", zegt minister Geens. "Men brengt ook te gemakkelijk het dreigingsniveau in verband met de stand van het gerechtelijk onderzoek. Dat is één van de vele elementen, er zijn nog andere elementen die een verlaging of verhoging van het niveau met zich mee kunnen brengen."

In elk geval waren er gisteren opnieuw huiszoekingen, in de buurt van Namen en in Verviers. Over de resultaten daarvan wordt evenmin gecommuniceerd. "Maar de federaal procureur heeft mij gezegd dat ze goede vooruitgang maken. We moeten rustig afwachten en de diensten het volle vertrouwen geven", zegt Geens daarover.

"Kritiek op communicatie aanmoediging om beter te doen"

Over de manier waarop de regering heeft gecommuniceerd, kwam er kritiek, gisteren voor het eerst ook vanuit de oppositie. "Dat is vooral een aanmoediging om beter te doen", aldus Geens. "Het is normaal dat de regering wat helderder wilde communiceren toen we naar niveau vier gingen, want dan kom je in een dermate staat van alertheid. Dat verklaart waarom we op dat ogenblik misschien duidelijker geweest zijn dan vandaag."

Maar ook internationaal komt er kritiek op de communicatie en het beleid in ons land. "Het is normaal dat ze in een moment als dit naar schuldigen zoeken. België zou dat in een vergelijkbaar geval ook doen, maar ik denk werkelijk niet dat wij daar debet aan zijn. We kunnen alleen maar proberen kalm te blijven en goed te communiceren. We moeten vooral alert blijven. Als we bezig zijn met zaken die - hoewel essentieel - niet zeer belangrijk zijn, dan verliezen we nutteloze energie."

Ten slotte wist Geens ook te zeggen dat de regering al begonnen is met het uitwerken van de maatregelen die de ministers hebben aangekondigd na de aanslagen in Parijs.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/b...3?eid=1.2507975

Eigen mening: Ik vind het zeer verontrustend dat Abeslam nog steeds op de vlucht is. Hoe langer hij voortvluchtig blijft, hoe meer handlangers hij moet hebben, want de politie heeft zeker 13 mensen kunnen arresteren maar nog altijd geen teken van leven. Ik zou oppassen met terreurniveau 3. Het gevaar is nog niet geweken en ik denk dat wanneer dit allemaal geen aandacht meer krijgt, de terreur wel eens zou kunnen terugkeren. Anderzijds mogen we ons niet laten doen door angst. Het is in feite wel ongelooflijk dat we ons bang moeten voelen in ons eigen land. Bang van mensen die in feite NIETS met België te maken hebben.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.