actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th April 2018, 22:40
Isabelle.V*rbist Isabelle.V*rbist is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 64
Hervorming kinderbijslag nu definitief goedgekeurd

Het Vlaams Parlement heeft woensdag het licht op groen gezet voor de veelbesproken hervorming van de kinderbijslag in Vlaanderen. De hervorming gaat in op 1 januari 2019.

Net voor de paasvakantie zette het Vlaams Parlement het licht al op groen voor de modernisering van het secundair onderwijs. Woensdag was het de beurt aan die andere veelbesproken grote hervorming van de regering-Bourgeois: de hervorming van de kinderbijslag.

Bij de zesde staatshervorming werd de kinderbijslag overgeheveld van het federale niveau naar de deelstaten. Vlaanderen werkte daarop een eigen systeem uit.

Vanaf 2019 komt er een basisbedrag van 160 euro per kind. De bestaande rangorde- en leeftijdstoelagen verdwijnen. Er komt wel een systeem van sociale toelagen voor gezinnen met lagere inkomens en zogenaamde “participatietoeslagen” om de deelname aan de kinderopvang en het onderwijs te stimuleren.

Er bestaat veel discussie over het effect van de hervormde kinderbijslag op het kinderarmoederisico. Volgens oppositiepartijen Groen en sp.a had het budget van 3 miljard euro anders kunnen ingezet worden om de kinderarmoede beter te bestrijden. De meerderheid is het niet eens met die kritiek en is ervan overtuigd dat de hervorming wél zal zorgen voor een daling van het armoederisico.

Het nieuwe systeem treedt op 1 januari 2019 in werking. Er heerst veel twijfel of die datum haalbaar is, maar de Vlaamse regering bevestigde recent nog dat Vlaanderen “juridisch, inhoudelijk, op het vlak van ICT en van organisatie op schema zit”.

Bron: Het Nieuwsblad - https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180418_03470063
Datum: 18 april 2018
Eigen mening: Dit academiejaar moest ik voor het onderwijsvak 'economie' een presentatie geven over de kinderbijslagregeling in Vlaanderen. Ik heb dus kennis van zowel de oude als de nieuwe regeling. Ik kan vooral concluderen dat de hervorming van de kinderbijslag in Vlaanderen zowel winnaars als verliezers kent. Kleine gezinnen zullen onder de nieuwe regeling meer geld krijgen, terwijl grote gezinnen en weeskinderen geld zullen moeten inleveren. Gezinnen zullen namelijk vanaf een derde kind geld 'verliezen' in vergelijking met het bedrag waarop ze recht zouden hebben gehad onder de oude regeling. Ik vind het wel zeer positief dat er een systeem van sociale toelagen voor gezinnen met lagere inkomens komt onder de vorm van 'participatietoeslagen'. Hierdoor kan kinderarmoede naar mijn mening effectief worden bestreden.

Laatst aangepast door Isabelle.V*rbist : 18th April 2018 om 22:51.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.