actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th November 2011, 10:02
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Els Clottemans gaat voor nieuw proces

Els Clottemans (28), die op 21 oktober 2010 dertig jaar cel kreeg voor de 'parachutemoord', heeft een klacht ingediend bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. Het is haar laatste kans om een nieuw assisenproces af te dwingen.

Nadat haar cassatieverzoek een halfjaar geleden werd verworpen, kondigden Clottemans' advocaten al aan dat hun cliënte naar Straatsburg zou trekken. Vorige week diende ze ook effectief een klacht in bij het Europees gerechtshof.

"Wat aantoont dat ze strijdvaardig blijft," aldus Clottemans' advocate Katrien Van De Straeten.

De statistieken beloven echter weinig goeds voor Clottemans: volgens experts wordt liefst negentig procent van de ingediende klachten niet eens in overweging genomen. Het Europees hof zal volgens Van De Straeten pas over een jaar beslissen of de klacht gegrond is.

Bron:
VANDEBROEK,N. Els Clottemans gaat voor nieuw proces. Gazet Van Antwerpen, 2011-11-9 (www.gva.be)

Mening:
Ik vind het goed dat Els Clottemans voor een nieuw proces gaat alleen geven ze haar niet echt een kans. In de zaak- Clottemans hebben de speurders alleen maar naar de schuld van Clottemans gezocht. Clottemans heeft echter de feiten nooit bekend en er is ook geen materieel bewijs. Ik zeg niet dat Clottemans onschuldig is maar ikzelf zou ze niet veroordeeld hebben op basis van het bewijsmateriaal dat de speurders hadden. De speurders hebben zich alleen gebaseerd op het motief. Zoiets kan toch niet! Het is de bedoeling dat de speurders alle pistes onderzoeken en zich niet baseren op één!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th November 2011, 11:25
Indy.Van.Noten Indy.Van.Noten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 35
Ik ga helemaal akkoord met de mening van Britt Van Looveren ! Ik vind het eigenlijk verontrustend dat Clottemans op basis van enkel motieven veroordeeld is. Oké, er waren veel motieven en het verhaal KON kloppen, maar daarom IS het nog niet zo. In vele processen worden mensen met meer bewijzen dan in de zaak Clottemans vrijgesproken, waarom Clottemans dan niet? Volgens mij moesten ze gewoon een schuldige vinden, en omdat er bitter weinig bewijzen waren hebben ze maar al hun pijlen op Clottemans afgevuurd.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th November 2011, 13:12
Ingeborg.Pecqueur Ingeborg.Pecqueur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Geel
Posts: 74
Els Clottemans

Ik vind het eigelijk wel verondrustend dat je kan veroordeeld worden zonder echte bewijzen. Ik had dit eigelijk niet verwacht. Mij hebben ze altijd gezegd dat je onschuldig bent tot het tegendeel bewezen is. Het tegendeel is hier echt niet bewezen. Ik bergijp dat ze haar verdenken, maar ze hadden mischien nog meer andere pistes moeten volgen. Ik vind het trouwens raar dat je veroordeels wordt vanwege een dadersprofiel. Een dadersprofiel is goed om een dader op te sparen, maar niet genoeg om iemand te veroordelen. Op deze manier kunnen veel onschuldige mensen veroordeeld worden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 10th November 2011, 18:08
jana.lambrechts jana.lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 105
Els Clottemans

Mijn mening hierover is heel uiteenlopend. Ik vind dat Clottemans nog een kans verdient om een "eerlijk" nieuw proces te krijgen. Maar ik weet niet of dit nog veel zin heeft. Naar mijn mening gaan ze haar nu niet plots onschuldig verklaren. Ik vind het heel erg wat er gebeurd is. Ik heb ook altijd zoiets gehad van dat kan toch niet dat iemand met zo weinig bewijzen de cel in gaat voor 20 jaar.
Maar nu ik er langer over nadenk, denk ik niet dat ze haar zomaar 20 jaar hebben gegeven. Volgens mij zijn er bepaalde zaken die op het toenmalig proces aan bod kwamen niet gekend. Ditzullen we allicht nooit te weten komen. Ze zal heel misschien strafvermindering krijgen maar vrij komen allicht niet. Ik weet dat vele hierop een andere kijk hebben, de meningen zijn hierover verdeeld. Maar ik gun Els toch een nieuw proces.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.