actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th November 2014, 17:06
Veronique.B*elaerts Veronique.B*elaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Herentals
Posts: 76
Sleurs wil alimentatieregeling gelijktrekken

Wie na een scheiding alimentatie moet betalen, betaalt in de ene regio meer dan in de andere. Staatssecretaris voor Armoedebestrijding Elke Sleurs (N-VA) wil daar iets aan doen.

Dat het vastleggen van de onderhoudsuitkeringen ('alimentatie') op een meer objectieve en transparante manier moet gebeuren, staat reeds in het federale regeerakkoord. Elke Sleurs, die vrijdag in de Kamer haar opwachting maakt voor haar beleidsverklaring, heeft nu toegelicht hoe zij het systeem wil hervormen.

'Momenteel is er geen duidelijke wet die zegt welk richtsnoer moet worden gevolgd bij onderhoudsuitkeringen, en dat is waar ik het eerste werk van wil maken', zei ze. 'Nu kan dat (de berekening, red.) verschillen per regio, per arrondissement en ik wil daar in overleg met de sector een duidelijker lijn in trekken, zodanig dat er meer zekerheid is voor mensen die met een echtscheiding worden geconfronteerd.'

Risico
Volgens Sleurs bedraagt het armoederisico bij eenoudergezinnen 34 procent. 'We weten dat echtscheiding echt wel kan leiden tot armoede.' Wat de berekening zelf betreft, vindt ze dat naar de basis van het inkomen na de echtscheiding moet worden gekeken. 'Ook de buitengewone kosten, die men altijd moet betalen, moeten in verhouding staan tot het inkomen.' Sleurs benadrukte dat ze voor het hervormen van het systeem van de onderhoudsuitkeringen overleg zal plegen met minister van Justitie Koen Geens (CD&V).

De staatssecretaris ontkent nog dat het beleid van de regering-Michel meer mensen in de armoede zou duwen. ‘De herstelregering duwt niet meer mensen in armoede. Daarvoor hebben we net een herstelregering.’ De strijd tegen armoede is ingecalculeerd, de minimumuitkeringen worden verhoogd en er zijn sociale correcties voorzien, zegt Sleurs.

Federale instellingen
De staatssecretaris ging ook nog eens in op de discussie over de besparingen bij de federale culturele instellingen. 'De besparingen gelden voor iedereen, maar er zullen inderdaad aanpassingen zijn', zei ze. Sleurs heeft alle instellingen aangeschreven met de vraag hun prioriteiten op te lijsten, waarna ze samen zullen bekijken 'hoe de hoogste noden gelenigd kunnen worden'. 'Ik zal doen wat ik kan, maar in deze moeilijke tijden zijn de middelen beperkt.'

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141112_01370605
12/11/2014

Eigen mening: Ik vind het goed dat er eindelijk eens een initiatief wordt genomen waarmee men wil proberen om het voor alleenstaande ouders iet wat makkelijker te maken om de maand rond te komen. Velen hebben het namelijk nu al moeilijk, en met de besparingen die de nieuwe regering wil doorvoeren, zal dit er de komende tijd ook niet op verbeteren. Persoonlijk vind ik het ook niet meer dan normaal dat iedere alleenstaande ouder, afhankelijk van het aantal kinderen, even veel zou krijgen. Het is niet logisch dat dit bedrag in de ene regio hoger ligt dan in de andere. Ook binnen een regio verschilt het bedrag steeds van persoon tot persoon en ook dat vind ik vreemd. Het zou inderdaad een goede zaak zijn als er duidelijke richtlijnen komen van wie hoeveel geld moet krijgen. Ik vraag me alleen af of dit voldoende zal zijn om het armoederisico bij eenoudergezinnen te beperken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.