actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2014, 10:45
nikki.d*schutter nikki.d*schutter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: lille
Posts: 18
Priester vraagt in preek begrip voor misbruik

Schuld moet worden gezocht bij het celibaat, zegt pastoor tegen kerkbezoekers en kinderkoor

De Kortrijkse priester Wim Seynaeve (42) heeft zich de woede van zijn parochianen op de hals gehaald. In zijn preek nam hij het op voor de twee priesters uit Middelkerke en Hooglede die in een storm belandden wegens seksueel misbruik. "Zouden die feiten ook gebeurd zijn zonder het celibaat?" Dat schrijft Het Laatste Nieuws.

De Kerk kreeg de voorbije weken rake klappen in West-Vlaanderen. Eerst moest Tom F. (40) zijn benoeming als pastoor in Middelkerke intrekken *omdat de kustgemeente geen priester wilde die schuldig werd verklaard aan misbruik van een 17-jarige. Ver*volgens zette het bisdom van Brugge pastoor Jeroen C. (50) uit Hooglede op non-actief omdat hij een jongen van 17 zou hebben verkracht toen hij in 2002 nog pastoor was in Menen.

"Er is niets goed te praten. Er is niets te *verontschuldigen. Er worden door mensen grote en schandelijke fouten begaan. Maar we moeten onze eigen menselijkheid onder ogen zien en de mens nooit laten vallen", zei priester Wim Seynaeve afgelopen weekend in zijn preek in de kerken van Heule en Bissegem.

Wat volgde, was een regelrechte aanval op het celibaat: "Hoeveel mens mag een priester zijn? Met alles wat een mens eigen is, aan verlangen, aan troost, aan geluk, aan lust en lichamelijkheid? Kunnen we verlangen dat een heel stuk menselijkheid aan jonge mannen wordt ontzegd? Zelf ken ik de strijd met mezelf, de moeilijkheid om trouw te blijven, ondanks alles. In *welke mate is het niet aanstootgevend dat de Latijnse Kerk nog steeds het *celibaat als verplichting oplegt? Had de man die in Middelkerke pastoor moest worden de vrijheid gekregen zijn seksualiteit te ontwikkelen, had de pastoor van Hooglede de vrijheid *gekregen zijn lichamelijkheid te *ontwikkelen, waren de feiten dan *gebeurd?"

Kwaad bloed

Zijn preek zet kwaad bloed. In Bissegem preekte hij bovendien in aanwezigheid van 34 kinderen van het koor van basisschool Sint-Vincentius. Sommigen ervaren de preek als het goedpraten van misbruik.

Een boze moeder stuurde een mail naar priester Seynaeve. "Ik kan niet goedkeuren dat u alles op het celibaat steekt. Priesters die het moeilijk hebben om aan menselijke behoeften te weerstaan, moeten stoppen in plaats van zich te vergrijpen aan kinderen. Uw preek was ongepast, met voor uw voeten 34 onschuldige kinderen. De empathie voor uw vrienden (de priesters in opspraak) is blijkbaar groter dan voor de slachtoffers. En ja, een priester heeft macht, maar die mag niet worden misbruikt tegenover de zwaksten van de maatschappij", schreef de mama, die er nog fijntjes aan toevoegde dat de eerste communie van haar jongste kind volgend jaar in Bissegem niet meer hoeft 'dankzij' de preek.

Priester Wim Seynaeve sust: "Ik zeg u: misbruik valt niet goed te praten en de slachtoffers zijn zeker de grootste sukkelaars. Maar de daders moeten ook als mens worden behandeld. Of mijn preek gepast was in de aanwezigheid van kinderen? Het was geen kinderpreek, hé. Bovendien: die hebben daar toch niets van begrepen."

Gisteren nam Seynaeve ook geen woorden terug. Integendeel. "Priesters zijn ook maar mensen. Ik ben van mening dat je bij een normaal seksueel leven minder kans op misbruik hebt. We kunnen jonge mannen het verlangen naar lust en lichamelijkheid niet zomaar ontzeggen. Misbruik is absoluut niet goed te keuren, maar sommige priesters verdienen wel een tweede kans. Je kunt die mensen niet blijven afschrijven voor fouten die jaren geleden zijn gebeurd. Ik weiger om die mensen te laten vallen."


Binnenskamers

Seynaeve zegt dat hij getwijfeld heeft om over de problematiek te preken. "Maar de pijn en verdriet zijn te groot. De meeste reacties die ik achteraf kreeg waren trouwens positief. Ik kreeg zelfs felicitaties omdat ik het thema durfde aankaarten. Ik wist natuurlijk dat niet iedereen akkoord zou gaan. Ik ben ook bereid om met die mensen in dialoog te treden, want ik ben geen man van conflicten. Volgende week ga ik overigens langs bij de mama die me mailde."

Geert Morlion, deken van Kortrijk, wikt zijn woorden. "Ik luister met veel aandacht, maar word hiermee overvallen. Ik zal de preek lezen en binnenskamers bespreken met de priester. Een publiek standpunt zal ik niet innemen", zegt Morlion.

Op het bisdom Brugge wil woordvoerder Peter Rossel geen commentaar kwijt "omdat ze de exacte inhoud van de preek niet kennen".

Bron: De Morgen

Mening:
Ik vind het misschien een beetje te kort door de bocht van priester Seynaeve om bijna alle schuld op het celibaat te steken. Al valt er volgens mij niet te ontkennen dat de Room-Katholieke kerk en zijn regeltjes aan vernieuwing toe zijn. Het celibaat zal de bewuste priesters ook zeker geen goed gedaan hebben. Seynaeve moet wel begrijpen dat het thema nu eenmaal gevoelig ligt. Daar kan je nu eenmaal niet zo makkelijk omheen. Ik weet ook niet of een gewone mis wel de juiste plaats is om een dergelijke preek te houden. Ik vind dat persoonlijk niet echt een gepaste plaats. Hij had zijn mening misschien beter verkondigd in een opiniestuk in een krant. Al begrijp ik dat alle kritiek op de kerk en priesters de man misschien wat veel werd.

Laatst aangepast door nikki.d*schutter : 19th November 2014 om 11:03.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.