actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th November 2014, 17:02
Elia.L*eckens Elia.L*eckens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Turnhout
Posts: 22
Abou Jahjah met de dood bedreigd na actie tegen Zwarte Piet

Abou Jahjah met de dood bedreigd na actie tegen Zwarte Piet

Dyab Abou Jahjah werd op het internet met de dood bedreigd nadat zijn burgerrechtenbeweging Movement X actie voerde tegen Zwarte Piet. Dat meldde Abou Jahjah zelf op zijn Twitteraccount. Hij diende een klacht in bij de politie.


Bij de intrede van Sinterklaas, afgelopen zaterdag in Antwerpen, diende Abou Jahjah met zijn beweging Movement X een ingebrekestelling tegen Zwarte Piet in bij het stadsbestuur. De beweging vraagt om uiterlijk tegen 15 januari 2015 een overleg op te starten over de "racistischte elementen" in het Sinterklaasfeest.

De actie zelf verliep zonder incidenten, maar op sociale media brak al snel een hevige discussie los. Er werd daarbij hevig op de man gespeeld. De van Libanon afkomstige Abou Jahjah werd zelfs met de dood bedreigd. Hij diende een klacht in bij de politie.

"Iemand heeft op het onlineforum van Het Laatste Nieuws opgeroepen om mij dood te schieten. Die man gebruikt z'n eigen naam, het is geen nepprofiel. Dit is ernstig te nemen en ook strafbaar, daarom zal ik vanmiddag een klacht indienen tegen die persoon", zei Abou Jahjah vandaag tegen De Standaard.

Bear Grills
In het zog van de Zwarte Piet-discussie op de sociale media is zelfs de 'Bear Grills van Antwaarpe' opnieuw opgedoken. Het Facebookfenomeen spreekt zich in een nieuw filmpje uit tegen de actie van Movement X.

Hij noemt de beweging van Abou Jahjah "een bende idioten die wat komen bleiten". Bear Grills verklaart een grote fan te zijn van de "bangelijke" Zwarte Piet, terwijl hij en zij vrienden Sinterklaas "haatten".

Bron: De Morgen
Link: http://www.demorgen.be/binnenland/a...-piet-a2123139/
Datum: 18/11/2014

Eigen mening:
Ik wou eerst dit artikel niet gebruiken, omdat het over de mening gaat van een relatief kleine organisatie. Toch wil ik graag mijn mening geven over het thema dat aan de basis ligt van deze bedreigingen. Het "zwarte piet"-probleem is een actueel thema. En de discussie er rond zal niet snel stoppen, vrees ik. Het cultureel verschil tussen de mensen die betogen tegen zwarte piet en de mensen die dit verdedigen is zo ongelofelijk groot. Voor ons is zwarte piet een deel van een volksfeest dat we al vieren van toen we klein waren. Voor de tegenstanders van zwarte piet is dit nog steeds een link naar de slavernij. Mijn persoonlijke mening is dat men de cultuur van het land zelf moet respecteren. Zwarte Piet is voor de allerjongste in België niet het slaafje van Sinterklaas met een andere huidskleur. Integendeel, hij is de vrolijke, speelse helper die zwart ziet omdat hij door de schouw naar binnen komt om pakjes te brengen. Hoe dan ook valt het op dat dit een gevoelig onderwerp is. Doodsbedreigingen aan het adres van iemand met een andere overtuiging zijn toch enkele stappen te ver.

Laatst aangepast door Elia.L*eckens : 18th November 2014 om 17:16.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.