actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th November 2014, 12:04
Jorn.S*oops Jorn.S*oops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
"Assisenprocedure bij georganiseerde misdaad afschaffen"

"Assisenprocedure bij georganiseerde misdaad afschaffen"

Minister van Justitie Koen Geens (CD&V) pleit ervoor om de assisenprocedure bij rechtszaken over georganiseerde misdaad af te schaffen. Bij passionele misdrijven kan een volksjury volgens Geens wel een meerwaarde zijn. Verder wil hij het vertrouwen in Justitie herstellen door de duur van de gerechtelijke procedures flink terug te brengen.

Het is niet de eerste keer dat een afschaffing van de assisenprocedure op tafel ligt. "Dat is in het eerste decennium van de 21e eeuw al eens geprobeerd", brengt Geens in "De zevende dag" in herinnering. Er gaat veel tijd verloren door een assisenprocedure, en daarom wil de minister de volksjury in rechtszaken over georganiseerde misdaad afschaffen. De procedure volledig naar de vuilnisbak verwijzen, is echter een brug te ver voor Geens.

Bij passionele misdrijven zou hij assisen immers wel nog blijven gebruiken, "omdat een volksjury daar beter dan wie aanvoelt wat bij de mensen heeft voorgezeten om zo'n misdrijf te plegen."

"In georganiseerde misdaad, of dat nu financieel, terroristisch of anderszins is, ben ik persoonlijk van mening dat een volksjury minder geschikt is. Mensen zijn bang om te zetelen, en bovendien is er veel expertise vereist in assisenzaken."

Bron: De Redactie, 16/11/14, http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2149650

Eigen mening: Ik vind het goed dat Geens het vertrouwen in Justitie wil terugbrengen door de duur terug te brengen, maar ik kan mij herinneren dat er een paar jaar geleden ook serieus werd gedebatteerd over Justitie. Ik ben benieuwd hoe Geens dit wil aanpakken.

De maatregelen die Geens wil treffen vind ik goed. Bij passionele misdrijven kan een volksjury inderdaad van belang zijn. Hier gaat het meestal op misdrijven waarin de jury zich nog kan inleven. Bij georganiseerde misdaden is dit moeilijker. Vaak worden deze misdaden opgeblazen door media waardoor ik denk dat een jury in dergelijke zaken minder objectief kan oordelen, hoewel dit wel een vereiste is. Als hierdoor de duur van zo'n proces verkort kan worden lijkt me dit een goed idee.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.