actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th December 2014, 13:57
Jorn.S*oops Jorn.S*oops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
"Kerk moet ook relatie van holebi's kunnen erkennen"

"Kerk moet ook relatie van holebi's kunnen erkennen"

De Antwerpse bisschop Johan Bonny pleit voor een kerkelijke erkenning van holebirelaties. De overtuiging dat de katholieke kerk alleen man-vrouwrelaties kan aanvaarden, stelt hij vandaag in vraag in De Morgen. "Binnen de kerk moet een diversiteit aan erkenningsvormen komen", zegt hij.

Bonny schreef in september al een brief aan het Vaticaan waarin hij stelde dat de kerk meer respect moet tonen voor homoseksualiteit, gescheiden partners en moderne relaties. In zijn interview in De Morgen gaat hij nog een stap verder. Daarin stelt hij dat de kerk holebirelaties ook formeel zou moeten kunnen erkennen.

"Zoals er in de samenleving een diversiteit aan legale kaders bestaat voor partners, moet er ook binnen de kerk een diversiteit aan erkenningsvormen komen", zegt hij.

"Holebirelatie kan aan criteria van kerkelijk huwelijk voldoen"
Bonny stelt dat een holebirelatie evengoed aan de criteria van een kerkelijk huwelijk kan voldoen. "De inhoudelijke waarden zijn voor mij belangrijker dan de institutionele vormgeving. De christelijke ethiek komt op voor duurzame relaties waarin exclusiviteit, trouw en zorg voor elkaar centraal staan", zegt hij.

In het kerkelijke huwelijk staat ook het opvoeden van kinderen centraal. Ook hier moet de kerk volgens Bonny aanvaarden dat dit ook door holebi's kan gebeuren. "Daarnaast is er nog de openheid voor nieuw leven, of op zijn minst de verantwoordelijkheid die partners opnemen om genereus te zijn in wat men doorgeeft aan kinderen", zegt hij.

Bonny vindt het niet nodig om alle relatievormen in hetzelfde model te duwen. "Ik zal niet ontkennen dat de particulariteit van de man-vrouwrelatie een vast element is in onze christelijke traditie. In beginsel gaan wij toch voor die man-vrouwrelatie en de kinderen die uit de vruchtbaarheid van die relatie voortkomen", zegt hij. "Maar dit sluit niet uit dat er een diversiteit aan relaties bestaat, waarvan de kerk de inhoudelijke kwaliteit kan erkennen."

Bonny wordt gezien als de gedoodverfde opvolger van aartsbisschop André Léonard die in 2015 met pensioen gaat. Toch staat hij naar eigen zeggen niet te springen om die functie op zich te nemen. "Ik werk het liefst aan langetermijnprojecten en daar ben ik nu volop mee bezig. Ik voel me heel goed in Antwerpen. Natuurlijk hou ik ook die andere optie open, maar wat mij betreft zou ik het liefste voorwerken waaraan ik hier in Antwerpen ben begonnen."

Bron: De Redactie, 27/12/14, http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/r...erpen/1.2193912

Eigen mening: Een universele erkenning van holebihuwelijken lijkt mij een moeilijke zaak. Ook al lijkt dit voor ons in deze 'moderne' samenleving vanzelfsprekend. In andere landen waar het geloof een belangrijkere rol speelt kan ik begrijpen dat dit moeilijker ligt. In België is dit niet meer het geval denk ik. Daarom zou het beter zijn als elk land dit voor zichzelf kon uitmaken, helaas is dit niet echt mogelijk aangezien het om één geloof gaat. Ik denk dat het voor velen logisch is dat de bijbel en dergelijke niet letterlijk moeten worden opgevat. Het gaat zoals Bonny zegt om de inhoudelijke waarden. Volgens die waarden kan een holebihuwelijk even goed als een ander.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.