actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd March 2012, 19:51
EvelienE EvelienE is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 87
Alcoholmisbruik onder jongeren

Het aantal meisjes dat met een alcoholvergiftiging op de eerste hulp in het ziekenhuis belandt, is tussen 2005 en 2010 verdubbeld. Dat stelde de stichting Consument en Veiligheid vandaag in een rapport waarin de cijfers van de afgelopen jaren zijn geanalyseerd.

Jaarlijks worden 2300 jongeren tussen de 10 en 24 met een alcoholvergiftiging behandeld. Ruim de helft van hen (57 procent) is tussen de 15 en 20 jaar. Bij meisjes in die leeftijd nam het aantal alcoholvergiftigingen 'explosief' toe met 101 procent, aldus de stichting. Het aantal dronken jongens van dezelfde leeftijd dat op de spoedeisende hulp moest worden geholpen, steeg met 66 procent.

De forse toename onder jongeren met een alcoholvergiftiging deed zich vooral voor van 2005 tot en met 2007. Daarna is het aantal redelijk stabiel gebleven.
Uit de cijfers blijkt verder dat gemiddeld 24.000 jongeren tot 25 jaar op de spoedeisende hulp terechtkomen met letsel door een ongeval of geweld waarbij sprake was van alcoholgebruik. In 16.000 gevallen had het slachtoffer drie of meer glazen gedronken in de 6 uur voor het incident.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4624/Alco...&utm_medium=RSS

Mening
Emancipatie van de vrouw en dat op alle vlakken. Vroeger was het in mijn ogen: de jongens drinken bier de meisjes water nu zuipen, en echt zuipen, de vrouwen zelfs meer dan de mannen. Zeeeer elegant...
Ik vind het zeer verontrustend. Waar gaat dit naartoe met de wereld? De norm die jongeren voortaan hebben: je moet straalbezopen zijn op een feestje of je kan geen plezier maken. Ik vind persoonlijk dat deze norm dringend moet veranderen. Tenzij comazuipen natuurlijk 'plezant' is...
Emancipatie is super, maar op sommige vlakken mogen meisjes toch echt wel meisjes blijven
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th March 2012, 09:24
LuytenLieselot LuytenLieselot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 127
Alcoholmisbruik onder jongeren

Van dit artikel ben ik toch wel heel erg geschrokken. Zoveel jongeren die door alcoholmisbruik op de spoeddienst terecht komen! Het is spijtig dat alle jongeren hierdoor weer in een slecht daglicht komen te staan. In het artikel staat dat het cijfer voor meisjes gestegen is, dat betekent dat jongens hier al vroeger mee te maken hadden, hieruit blijkt dat geslacht geen rol speelt om alcohol te gebruiken. Ik vraag me wel af waarom ze dit doen? Een pint drinken op een fuif is lekker en plezant, maar dit is toch echt niet nodig om plezier te maken. Als hoofdleister van de Chiro in mijn dorp ben ik nog deze week naar een info avond van de overheid geweest over het schenken van alcohol op fuiven waar jongeren zijn. Door al de info die ik gehoord heb, ben ik overtuigd dat de overheid dit probleem wil vermijden, maar iedereen beseft dat het moeilijk is om anderen te controleren op hun drankgebruik tijdens een fuif. Ik hoop dat jongeren hun gezond verstand en zin voor verantwoordelijkheid laten spreken, ook tijdens het fuiven!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th March 2012, 20:36
Wim.Caers Wim.Caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 100
Databank voor jonge drinkers

‘Dit jaar heb ik al zes jongeren met een zware alcoholvergiftiging gezien. Een paar moesten we zelfs op intensieve zorg leggen', zegt José Ramet, professor kindergeneeskunde aan het UZ Antwerpen. ‘Ik hoor van collega's hetzelfde: op de spoeddiensten belanden regelmatig tieners die aan bingedrinking doen. De meesten zijn tussen 14 en 17 jaar oud. Maar we hebben geen idee over hoeveel jongeren het in het hele land gaat.'

Daar komt nu verandering in. Dit weekend presenteert Ramet op een congres van de Belgische Vereniging van Kindergeneeskunde een onlineformulier waarmee kinder- en spoedartsen jongeren met een alcoholvergiftiging kunnen registreren. De registratie is meer dan een telling. Zo vraagt het formulier bijvoorbeeld naar de gezinssituatie van de jongere en zijn schoolloopbaan. De jongere moet ook zijn favoriete drankje opgeven, de leeftijd waarop hij voor het eerst alcohol dronk en of hij gewoonlijk alleen of met vrienden drinkt.

‘We moeten een beter beeld krijgen van de kinderen die aan bingedrinking doen. We weten al wel dat de kinderen niet altijd uit de sociaal zwakke milieus komen. Het is een heel gemengd publiek. Maar dat kan ik vanuit één ziekenhuis niet echt hard maken.'

De registratie gebeurt anoniem, beklemtoont Guido Van Hal, professor epidemiologie aan de Universiteit Antwerpen. Hij hielp de vragenlijst mee ontwikkelen. ‘Daarom vragen we ook niet naar de geboortedatum, alleen naar de leeftijd. Een jongere die met een alcoholvergiftiging op de spoed belandt, is iets delicaats. En toch willen we juist van hen toestemming om de gegevens te analyseren.'

Binnen een jaar moeten de cijfers er uitsluitsel over geven of ons land een alcoholkliniek voor jongeren nodig heeft. ‘Denk daarbij niet aan een apart ziekenhuis', zegt Ramet. ‘We willen veeleer een nieuw team van psychologen en kinderartsen in het ziekenhuis oprichten. Zodra een jongere met een alcoholvergiftiging op de spoed komt, zou het team die jongere opvangen. Nog voor hij naar huis mag, praat een psycholoog met hem. Het team zou de jongeren ook een jaar of zelfs langer blijven opvolgen.'

Zo'n alcoholkliniek zou binnen enkele maanden op poten kunnen staan, zegt Ramet. In Nederland bestaan zulke klinieken voor jongeren al vijf jaar (zie inzet).

De Standaard
23/03/2012

Mening:
Dit artikel sluit aan bij voorgaand artikel. Ik vind het verontrustend dat meer en meer jongeren op spoed worden binnengebracht omdat ze aan bingedrinking doen. Ik vind het dan ook een goede zaak dat men hiervan in ons land een registratie wil doen. Men wil onderzoeken wie die jongeren precies zijn, door te vragen naar hun gezinssituatie, schoolloopbaan, leeftijd, waar en met wie men drinkt, waarom,... Op basis van dit onderzoek wil men na één jaar beslissen of er ook in ons land psychologen nodig zijn om die jongeren in ziekenhuizen op te vangen.
Men kan in mijn ogen niet snel genoeg jongeren overtuigen van de gevaren van drankmisbruik. Eens men in het ziekenhuis belandt, is er vaak al veel kwaad geschied en is het dan ook hoog tijd om in te grijpen.
Ook in de school kan aandacht besteed worden aan deze problematiek. Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan preventieve klasgesprekken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th March 2012, 09:51
Diethe Segers Diethe Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Dessel
Posts: 105
Deze cijfers zijn toch zeer verontrustend. Steeds meer jongeren tussen 14 en 17jaar worden op spoed binnengebracht omdat ze aan bingedrinking doen. Ik begrijp niet waarom dit nodig is. Akkoord, een pintje drinken op een fuif of op café is altijd plezant, maar is het altijd nodig om plezier te maken? Je kan ook nuchter plezier maken. Zo las ik een week geleden een artikel waarin stond dat er op een studentenfuif tussen tien en twaalf uur 's avonds gratis bier geserveerd werd. Een heleboel studenten kwamen hierop af, maar wat ze niet wisten was dat ze alcoholvrij bier aan het drinken waren. Hier kan je een filmpje vinden over die bewuste fuif: http://www.druglijn.be/omgaan-met-drugs/studenten.aspx
Dit bewijst dus: je hebt niet altijd alcohol nodig om je te amuseren.

Het is hoog tijd dat we maatregelen gaan nemen tegen het bingedrinking en het overmatig alcoholgebruik. Misschien moeten jongeren hun gezond verstand eens gaan gebruiken en ook de nadelen van alcoholgebruik gaan inzien.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 27th March 2012, 11:32
Bart.Wielockx Bart.Wielockx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Balen
Posts: 106
Het lijkt mij zo dat een deel van de jongere generatie minder drinkt. Langs de andere kant is er de groep jongeren die steeds meer alcohol gebruiken. Als deze tendens zich voortzet moeten we beginnen vrezen voor toestanden als in Amerika. Een tijdje geleden was het het een trend om wodka via je oog in je lichaam te krijgen. Hierdoor zouden ze jongeren sneller dronken worden. Het enige wat volgens mij kan helpen is het sensibiliseren van de doelgroep. En dit op een aangename manier die toch educatief is en de juiste boodschap overbrengt. Ik denk hier bijvoorbeeld aan thema-dagen binnen de school.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.