actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th October 2015, 20:46
Jorrit.V*andenlangenbergh Jorrit.V*andenlangenbergh is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Ganzenkuil 54 2390 Malle
Posts: 10
Tweederde EU-landen (België niet) tegen verbouwen ggg's op eigen bodem

Tweederde EU-landen (België niet) tegen verbouwen ggg's op eigen bodem

Meer dan tweederde van de lidstaten van de Europese Unie (EU) wil het verbouwen van genetisch gemodifieerde gewassen (ggg's) op hun eigen grondgebied blokkeren. Dat heeft woordvoerder Enrico Brivio van de Europese Commissie zondag gemeld.

België en Groot-Brittannië behoren niet bij die 19: zij kozen voor een deelverbod - in het geval van België is dat Wallonië. Ook Duitsland maakt een uitzondering, zodat het land net als Vlaanderen kan voortdoen aan wetenschappelijk onderzoek van genetisch gemodifieerde organismen.

Voor Mute Schimpf van de organisatie Friends of the Earth Europe is "nooit een duidelijker signaal gegeven dat gg-gewassen en de bedrijven die ze produceren niet welkom zijn in Europa". GG-bedrijven als Monsanto hebben nu één maand de tijd om hun mening over de diverse 'opt-out'-verzoeken te geven, maar de eindbeslissing om een gewas al dan niet te weigeren, ligt bij de respectieve regeringen. De weerstand bij de Europese bevolking tegenover ggg's (en het zogenaamde "Frankenstein-food") is traditioneel erg sterk; de zorgen betreffen risico's voor zowel het milieu en de landbouw als de gezondheid.

Krachtens de nieuwe EU-regelgeving terzake kunnen EU-lidstatzen de teelt van gg-gewassen verbieden met inroeping van een breed scala aan bezwaren, waaronder ook politieke. "Een steeds toenemend aantal regeringen (...) vertrouwt de veiligheidsinschattingen van de EU niet meer en neemt terecht maatregelen om hun landbouw en voedselproductie te beschermen", reageerde Franziska Achterberg van de milieubeweging Greenpeace.

De EU importeert ook gg-producten. Een voorstel om de import van die producten gemakkelijker te verbieden, zit nog in de steigers.

Bron:De Morgen, http://www.demorgen.be/economie/twe...bodem-a2478171/

Eigen mening

Ikzelf kan me er wel in vinden dat er zoveel mensen tegen de genetische gemanipuleerde gewassen(ggg's) zijn. Omdat het iets is dat steeds meer en meer voorkomt. En dit is iets wat de mensen aan het denken zet. Is dit allemaal wel nodig? Is het allemaal wel gezond? Hoewel ik ook denk dat sommige mensen hierin overdrijven want het is totaal niet zo dat ggg's gevaarlijk zijn met de meeste is helemaal niets mis mee. Want alle ggg's moeten wel voldoen aan een aantal veiligheidsaspecten voor ze in gebruik genomen mogen worden. Volgens de Europese Unie moeten deze veiligheidsaspecten de voedselveiligheid en het mileu prioritair stellen. Mijn mening is dus een beetje verdeeld ik kan zien waarom er zoveel mensen tegen zijn, maar ik kan ook zien waarom mensen er niets op tegen hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.