actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd February 2012, 03:45
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Exclamation "Suiker is even gevaarlijk als tabak en alcohol"

"Suiker is even gevaarlijk als tabak en alcohol"


Suiker is zo gevaarlijk dat de consumptie ervan net als bij alcohol en sigaretten gecontroleerd moet worden, waarschuwen onderzoekers. Ze beweren dat deze zoetmaker jaarlijks voor 35 miljoen doden verantwoordelijk is.



Suiker veroorzaakt ziekten als diabetes, hartziekten en kanker. Experts aan de universiteit van Californië zeggen dat suiker veel meer schade aanricht dan enkel je dik maken. "Als je dit in grote hoeveelheden consumeert, verandert het je metabolisme, verhoogt het je bloeddruk en schaadt het de lever. De consumptie ervan houdt ongeveer dezelfde gevaren als bij alcohol in, want suiker is daar ook een belangrijk bestanddeel van. De wereldwijde consumptie is de laatste 50 jaar verdrievoudigd en wordt als dé oorzaak van de obesitasepidemie gezien.


Andere gevaren

Maar naast het feit dat het zoveel calorieën bevat, houdt de consumptie van suiker nog andere gevaren in, waarschuwen professoren Robert Lustig, Laura Schmidt en Claire Brindis. "Het publiek denkt dat suiker enkel lege calorieën zijn. Er zijn inderdaad goede en slechte calorieën, net als dat er goede en slechte vetten zijn, maar het gaat veel verder dan dat."


Duurder

Volgens de onderzoekers moeten tieners beter geïnformeerd worden over de gevaren van suiker. Daarom eisen ze speciale taksen, willen ze dat de consumptie beperkt wordt en willen ze beperkingen op de licenties van snoepautomaten in scholen en op werkplekken. "Suiker moet niet verboden worden, maar het moet moeilijker worden om eraan te geraken, waardoor mensen er minder van gaan gebruiken. Dit kun je doen door dit soort snoep minder bereikbaar en duurder te maken", besluiten de wetenschappers.


Blog HLN, 01/02/12 (ep)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd February 2012, 15:57
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
De laatste tijd vestigt men meer en meer de aandacht op de gevaren van verkeerde eetgewoonten. Onlangs zag ik nog een reportage over suikers in voeding en ik schrok er eerlijk gezegd wel van dat er zoveel suikers in voeding verborgen zitten. Suikers zitten niet alleen in frisdranken en in snoep, maar ook in produkten, waarvan je het niet zou denken, zoals bijvoorbeeld ketchup. Ik dacht altijd dat het een gezonder alternatief voor mayonaise was(bij frietjes bijvoorbeeld), maar nu blijkt dus dat je dat ook maar beter achterwege laat (én de frieten ook natuurlijk).

Wanneer ik wat meer tijd heb tijdens het winkelen, dan lees ik de etiketten van de produkten vooraleer ik ze in mijn winkelkarretje laad. Ik koop redelijk bewust (vooral vers), maar ik laat mij soms ook vangen door het feit dat ik gewoon eens zin heb in iets lekkers en ja, gewoonlijk behoort dat iets niet bepaald tot de meest gezonde categorie. Ik ben geboren in een familie waar geen zondag voorbij ging zonder familievisite mét taart. Aan een goed cijfer op het rapport of op een toets werd al eens een lekkernij gekoppeld. Het is een gewoonte die ik grotendeels heb behouden, voor mezelf dan toch. Ik zal eerder een voorgerecht laten staan dan een dessert. Ik geef toe dat ik een zoetekauw ben. Dit wil niet zeggen dat ik er maar aan toegeef om dag in, dag uit te smullen. Een evenwicht zoeken, daar ligt volgens mij de sleutel. Het is goed dat we geïnformeerd worden over de gevaren van een verkeerde voeding en ik denk dat vooral jonge ouders en toekomstige ouders daar heel bewust mee moeten omgaan. Goede of slechte eetgewoonten kan je van jongsaf kweken. Eens je een slechte gewoonte hebt, is het veel moeilijker om daarvan af te geraken.

Ik ga er bijgevolg volledig mee akkoord dat snoepautomaten uit schoolgebouwen en van speelplaatsen moeten verdwijnen. Het is al erg genoeg dat jongeren meer en meer beroep moeten doen op de broodjeszaken in de omgeving van de school om iets tussen die kiezen te hebben 's middags, dat ze hun heil niet moeten gaan zoeken in Marsen en Leo's om hun honger tijdens de speeltijd wat te stillen. Iedereen weet ondertussen dat een stuk fruit of een zuivelprodukt gezonde alternatieven zijn en ik denk dat er ondertussen op dat gebied al veel inspanningen geleverd worden in het onderwijs. Ik ken een directeur die elke week naar de supermarkt rijdt om daar de bestelling 'fruit van de week' op te halen voor de lagere school. Fruitmama's en -papa's schillen en persen het fruit dat het een lieve lust is om alles op tijd klaar te hebben voor de eerste speeltijd.

Het is positief dat op school werk wordt gemaakt van informatie rond gezonde voeding, want dikwijls zijn ouders zich van geen kwaad bewust. Er zijn nog steeds mensen die denken dat, zolang je niet verdikt, je kan eten en drinken wat je maar wil en zoveel je maar wil. Ze willen het zelfs niet horen dat het allemaal niet zo onschuldig is als het lijkt. 'Ik mag eten wat ik wil, er komt bij mij geen grammetje bij', zeggen ze dan fier. Misschien zijn het net die mensen die extra moeten opletten, omdat ze geen zichtbare aanwijzing hebben dat ze fout bezig zijn.

Een ding waar ik verder mijn bedenkingen bij heb is dat men enerzijds de bevolking wil waarschuwen en de verkoop van suiker aan banden wil leggen, maar anderzijds druipt de stroop bijna uit je tv. Kijk maar eens naar de reclame waarmee we willens nillens om de haverklap opgezadeld worden. Magnum, Bueno, Leo..., de familie is groot en breidt steeds maar uit. Het mag voor mijn part allemaal van het tv-scherm verdwijnen. Kinderen die nog geen reclame hebben gezien over Kindersurprise, zullen niet weten dat in de chocolade eieren speelgoedjes verborgen zitten. De mama's zullen zich niet schuldig meer voelen als ze weigeren die snoep te kopen. In de reclame zien ze alleen maar blije kindergezichtjes en al even gelukkige vrijgevige ouders. Laat het dat nu net zijn wat de sluwe reclamemakers willen, namelijk dat we geloven even goede ouders te zijn als in de filmpjes wanneer we onze kinderen de chocolade (of andere snoep) geven. Het is een niet-bestaande behoefte die wordt gecreëerd (een kind heeft geen chocolade nodig om gelukkig te zijn) en wij gaan daar gretig op in. We willen onze kinderen toch alles geven wat ze 'nodig' hebben? Willen we niet allemaal de supermama en superpapa zijn uit de reclamefilmpjes? De keerzijde van de medaille, en veel minder idyllisch, is wel dat het ook die kinderen zullen zijn die hun ouders 's nachts uit hun slaap zullen houden omdat ze tandpijn hebben. Volgens onze tandarts zijn er steeds meer kleuters die al rondlopen met tandvullingen omdat ze bijna van in de wieg al gesuikerde dranken kregen en snoep. Dat is dan misschien toch ook wel iets om over na te denken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th February 2012, 14:30
Ilse Van Loock Ilse Van Loock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kessel
Posts: 103
Net zoals alcohol, tabak en zout is suiker niet goed voor de gezondheid. De eerste twee zijn gemakkelijk te vermijden maar de twee laatste echter niet. In vele producten zitten verborgen suikers en ook zout. Dan spreken we nog niet over vetten in onze voedingswaren.
Neem nu bijvoorbeeld ontbijtgranen, je denkt dat je gezond bezig bent, maar toch zitten daar veel toegevoegde suikers in. Ik neem aan dat de fabrikanten dit doen om de producten lekkerder te maken voor kinderen.
Het is dan ook belangrijk om kleine kinderen een gezonde en gevarieerde voeding te geven en ze zoveel mogelijk water te laten drinken. Want suikers hebben toch ook wel een verslavend effect, niet zoals tabak en alcohol, maar toch.
Misschien is het daarom geen slecht idee om gezonde producten goedkoper te maken en ongezonde dingen duurder. Dit zou makkelijk gaan door de BTW aan te passen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 5th February 2012, 14:56
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
"Suiker is even gevaarlijk als tabak en alcohol"

Het bericht is eigenlijk wel tweeledig! Het is namelijk zo dat suikers inderdaad niet gezond zijn en heel wat ziekten kunnen opwekken of kunnen stimuleren. Maar dit is voornamelijk bij een overschot of een tekort aan suikers. Daarnaast wil de wetenschap doen overkomen of zij hebben ontdekt dat suikers slecht zijn! Dit is natuurlijk een grote taboe in mijn ogen, want ze vergeten wel dat we suikers nodig hebben om te overleven. Suiker in de vorm van glucose hebben we in ons lichaam nodig om te verbranden en daaruit energie te halen. Zonder suikers voelen we ons slap en hebben we weinig energie. Natuurlijk is teveel suiker en teveel energie ook niet gezond voor ons lichaam. Ik denk dus dat dit bericht veel te subjectief en te gekleurd is.
Het is natuurlijk ook onze taak naar de leerlingen toe om gezond te leven en ook te letten op onze voeding. Maar als we dit bericht moeten geloven, zou elke leraar zijn leerlingen moeten verbieden om nog suikers te eten. Dit is fout, want dan ontstaat er een groot tekort. Dit laatste heeft ook grote gevolgen voor de klassfeer, want iedereen is lui, moe en er is amper concentratie. Dat zou de kwaliteit van het onderwijs absoluut niet ten goede komen.
Ik vind het een goed idee dat daarom meer aandacht wordt geschonken aan het informeren van tiener naar de gevaren van suiker! Maar het idee van taksen en alles op deze manier duurder maken, is naar mijn mening meer dan schandalig! Waar is onze vrijheid naartoe als er binnenkort al wordt bepaald wat we moeten gaan eten ???
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.