actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th December 2008, 11:25
Tuur Tuur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: Minderhout
Posts: 133
Steeds meer scholen verbieden verbeteren met rode pen

Steeds meer scholen verbieden verbeteren met rode pen
BRUSSEL - Correcties in rode inkt zouden slecht zijn voor het zelfvertrouwen van kinderen, schrijft de Sunday Telegraph.
Het gebruik van de kleur rood om aan te geven wat er allemaal fout is in een schoolwerk, dateert uit de 19de eeuw. Maar de jongste tijd hebben opvoedkundigen steeds meer kritiek op wat zij beschouwen als 'confronterend' kleurgebruik.

Volgens schooldirecteur Richard Sammonds 'kan een rode pen zeer demotiverend zijn voor scholieren, die het interpreteren als 'je bent niet goed genoeg'. Wij gebruiken daarom bij het nakijken van proeven tegenwoordig highlightpennen in alle kleuren, behalve rood. De goede stukken van de proef worden gemarkeerd in de ene, de minder goede in een andere kleur.'

Zoals in onderwijskringen gebruikelijk, heeft dit al geleid tot een hevige discussie met 'conservatieve' leerkrachten, die de verandering als 'trendy' of 'politiek correct' afwijzen en vinden dat rode inkt het juist makkelijker maakt voor kinderen om fouten te zien, en daar dus uit te leren.

Volgens mij roept rood bij vele mensen een zeker gevoel van afkeur op. Ik kan het dan ook begrijpen dat leerlingen een negatieve beleving krijgen van een met rood verbeterd opstel of toets. Na een tijdje zullen de leerlingen het groene, gele, oranje,... gaan associëren met fouten en dat zal eenzelfde gevoel geven. Of je nu rood of groen gebruikt, wanneer er veel aantekeningen op je papieren staan roept dat zoiezo al het gevoel op dat je het niet goed hebt gedaan.

De Standaard 29/12
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th December 2008, 13:44
Tine Van den Langenbergh's Avatar
Tine Van den Langenbergh Tine Van den Langenbergh is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Zoersel
Posts: 78
Als iets niet goed is, moet dit door de leerkracht aangeduid worden. Volgens mij maakt het niet zoveel uit in welke kleur dit gebeurd. Als de leerkracht een fout in het groen of geel aanduidt, blijft het nog altijd een fout en heeft de leerling nog altijd een gevoel dat hij/zij een fout heeft gemaakt. Het is niet verkeerd om de leerlingen op fouten te wijzen, hier leren ze namelijk het meeste uit. Ik denk niet dat er demotivatie ontstaat door het gebruik van een rode kleur bij de verbetering van fouten.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th December 2008, 13:48
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Na een tijdje zullen de leerlingen het groene, gele, oranje,... gaan associëren met fouten en dat zal eenzelfde gevoel geven.

Helemaal mijn gevoel hierbij.
Maar als het zover is, zullen we terug naar rood moeten overschakelen hé

Ik verbeter trouwens in de kleur waar ik het eerst een balpen van vind.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 29th December 2008, 15:33
BjornBlommé BjornBlommé is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: balen
Posts: 55
Ik gebruik altijd groen. Die kleur zet mij aan om heel het verbeterpak af te krijgen .
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 29th December 2008, 15:34
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Ik ben het ook volledig eens met het het feit dat leerlingen dan binnenkort ook groen zullen aanzien als slechte kleur, waardoor ze minder zelfvertrouwen krijgen. En daarna misschien zwart, en stel dat ik nu met 'goud' verbeter, dan zullen ze 'goud' ook zo gaan bekijken...
Volgens mij slaagt dit echt op niets!
Wat ik wel vind, is dat leerkrachten niet een hele regel moeten onderstrepen als correctie... Vroeger leek het mij soms of mijn hele opstel was fout, omdat de leerkracht allerlei zinnen had onderlijnd... Deze aanduidingen kunnen eventueel wel op andere manieren worden aangebracht.
En als dan een taak/test/... toch nog volledig rood ziet, ja dan is er toch misschien iets mis met de studie of houding van de leerling... Maar dat het zelfvertrouwen daardoor omlaag gaat, dat denk ik niet. De meeste leerlingen zullen wel weten wanneer ze hun best wel/niet gedaan hebben, zodat ze ook voorbereid zijn op een al dan niet rood verbeterde taak of test. Dit geldt natuurlijk niet voor alle leerlingen, er zijn leerlingen die problemen hebben bij het maken van taken of het studeren van leerstof. Bij die leerlingen kan het dan wel zijn dat ze enorm schrikken als ze een rode test terugkrijgen, omdat ze dachten dat het zo goed ging. Meestal ben je als leerkracht vrij snel op de hoogte van deze 'gevalletjes', zodat je ook daar rekening mee kunt houden.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 31st December 2008, 13:09
Moors_Nathalie Moors_Nathalie is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Dessel
Posts: 61
Ik ben van mening dat het eigenlijk niet uitmaakt in welke kleur je proeven van leerlingen corrigeerd. Ik denk dat het belangrijker is aandacht te besteden aan de opbouw van feedback om de leerling bij te sturen dan aan het kiezen van een gepaste kleur. Leerlingen associëren correcties van de leerkracht vaak als negatief. En inderdaad, als hun antwoorden foutief zijn, is dat logisch. Maar ik blijf erbij dat het belangrijker is de leerling nadien mee te helpen op zoek te gaan naar de reden waarom iets fout is.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 31st December 2008, 13:25
elienwuyts elienwuyts is offline
Elien Wuyts
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: dessel
Posts: 28
Volgens schooldirecteur Richard Sammonds 'kan een rode pen zeer demotiverend zijn voor scholieren, die het interpreteren als 'je bent niet goed genoeg'. Wij gebruiken daarom bij het nakijken van proeven tegenwoordig highlightpennen in alle kleuren, behalve rood.

Ik heb zelf ook niet altijd een positief gevoel bij rood.. maar uiteindelijk moet je af en toe ook wel eens de minder positieve dingen belichten, niet? Leggen we er niet te veel 'eieren' onder zoals ze zeggen
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 31st December 2008, 14:06
elienvanlimbergen elienvanlimbergen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: balen/vorselaar
Posts: 180
Om even terug te komen op 'heel mijn toets ziet rood'...misschien moeten wij als leerkrachten (in spé) andere kleuren gebruiken voor bijvoorbeeld spellingfouten of inhoudelijke fouten. Op deze manier staan er misschien nog altijd veel andere kleuren maar kan de leerling toch een zeker onderscheid maken tussen de soorten fouten en kijken waar hij juist aan moet werken.
Uiteraard brengt dit weer een extra inspanning mee tijdens het verbeteren, maar misschien is het ook al wel een eerste stap in kijken waar de leerlingen juist fouten maken zodat hier aan gewerkt kan worden?
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 31st December 2008, 16:24
Billy Bosmans Billy Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Hallaar
Posts: 40
Als ik moet verbeteren zal ik waarschijnlijk een andere kleur gebruiken dan blauw misschien rood. Die demotivatie kan misschien komen van wat mijn ouders soms tegen mij zeiden "Wat is al dat rood" of "Kijk al da rood is" Maar het meeste was meestal wel hoe het zou moeten zijn maar het echte foute was meestal altijd bij mij doorstreept en en de verbetrign in het rood naast. Misschien geeft het dan die demotivatie maar om in het groen te verbeteren en rood te doorstrepen zou ik nog doen. Maar we zullen wel zien.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 31st December 2008, 17:17
Tine Van den Langenbergh's Avatar
Tine Van den Langenbergh Tine Van den Langenbergh is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Zoersel
Posts: 78
Citaat:
Orgineel gepost door Anne Van den Bosch
Wat ik wel vind, is dat leerkrachten niet een hele regel moeten onderstrepen als correctie... Vroeger leek het mij soms of mijn hele opstel was fout, omdat de leerkracht allerlei zinnen had onderlijnd... Deze aanduidingen kunnen eventueel wel op andere manieren worden aangebracht.


Er zijn ook leerkrachten die inderdaad te veel rood gebruiken om bv. suggesties te doen, terwijl de versie van de leerling eigenlijk niet fout is. Dit is wel zeer deprimerend voor leerlingen. Ze krijgen dan een test/taak terug met relatief weinig fouten en veel rood.

Laatst aangepast door Barst : 31st December 2008 om 17:22.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.