actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th April 2012, 11:46
lennert_goos7@hotmail.com lennert_goos7@hotmail.com is offline
Lennert Goos
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Olen
Posts: 44
108 kinderen lopen dagelijks gevaar in crèche

Brengt u uw kind naar de kinderopvang? Dan kan dat wel eens gevaarlijker zijn dan u zelf denkt. Uit cijfers van Kind en Gezin blijkt namelijk dat dagelijks 0.1% van de kinderen die naar de crèche gaan gevaar lopen. Dat komt op dagbasis neer op zo'n 108 kinderen.

"Het gaat slechts om een klein percentage van het totaal aantal kinderen. Gevaar is nooit te vermijden. We houden toezicht en controleren zoveel mogelijk, maar we kunnen nooit alle risico's uitsluiten. We controleren elke klacht. Het percentage kinderen dat gevaar loopt is met 0,1 procent echt heel klein. Meer kunnen we echt niet doen", laat de kinderopvangdienst weten in een krant van De Persgroep.

Onder gevaar verstaat de organisatie lichamelijke letsels, een vermoeden van seksueel misbruik of kindermishandeling. "Het is een heel vreemde redenering dat het niet erg is als het maar om een klein percentage kinderen gaat. Als onze kinderen in 0,1 procent van de Vlaamse scholen niets zouden leren, zouden we dit toch ook niet pikken? Het gaat nog steeds om 108 kinderen en dat is veel te veel. Het moet maar net jouw kind zijn hé", reageert professor Kinderzorg Michel Vandenbroeck.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland...n-creche-2.aspx

Motivering: Volgens mij heeft professor Vandenbroeck een punt als hij zegt dat het gaat om 108 kinderen en dat dit echt wel te veel is. Het percentage van 0.1 lijkt zeer weinig (en dat is het eigelijk ook), maar de uitleg van de kinderopvangdienst "dat ze niet meer kunnen doen" vind ik wel te kort door de bocht. Dat de kinderen in de crèche lichamelijke letsels oplopen door bijvoorbeeld te vallen is vrij logisch. De mensen die in de kinderopvang werken kunnen ook niet alles zien en een ongeluk is snel gebeurt, maar dat het ook kan gaan om seksueel misbruik of kindermishandeling is een heel ander verhaal! Dit zou misschien kunnen worden opgelost door de werknemers in een crèche beter te screenen, of psychologisch begeleiden zodat ze niet over gaan tot mishandeling of seksueel misbruik!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th April 2012, 13:06
Lien.Van.Bastelaer Lien.Van.Bastelaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 107
Dat we gevaar nooit kunnen vermijden, is waar. Als je als ouder beslist om je kind niet naar een crèche te sturen dan kunnen er thuis ook nog ongelukken gebeuren. Maar wanneer je je kind toch naar de kinderopvang stuurt, verwacht je toch dat het daar veilig en in goede handen is?
Ook al is 0.1% een laag cijfer, toch sluit ik me aan bij de mening van Michel Vandenbroeck. De kans is klein dat jou kind bij die 0.1% hoort, maar stel dat het nu toch is? Dat is verschrikkelijk! Een kind kan lichamelijke letsels oplopen door te vallen. Zowel thuis als in de crèche. Maar als het gevaar seksueel misbruik en kindermishandeling inhoudt, dan moet er toch gestreefd worden naar 0%. Ik weet dat dat onhaalbaar is, maar streven naar moet toch nog kunnen?! Een uitspraak zoals 'meer kunnen we echt niet doen' is toch hier niet op zijn plaats?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th May 2012, 17:30
Lien.Van.Bastelaer Lien.Van.Bastelaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 107
Peuter overleden na ongeval in kindercrèche in Meulebeke

Peuter overleden na ongeval in kindercrèche in Meulebeke

MEULEBEKE - De peuter van 20 maanden, die woensdag 9 mei levensgevaarlijk gewond raakte bij een ongeval in een kindercrèche in het West-Vlaamse Marialoop (Meulebeke), is vrijdagavond aan zijn verwondingen overleden. Dat melden goed ingelichte bronnen.

De peuter raakte met zijn hoofdje geklemd in een rekje. Volgens de politie ging het om een spijtig ongeval, maar feit is dat woensdagvoormiddag een peuter van 20 maanden bijna stikte toen hij geklemd raakte in het speeltuig.

Toen de verzorgsters van de crèche Jip en Janneke, waar tot 35 kinderen kunnen worden opgevangen, merkten dat er iets verkeerd was, had het jongetje al geen hartslag meer. De verzorgsters startten onmiddellijk de reanimatie en belden de hulpdiensten.

De toegesnelde hulpdiensten slaagden er nog in het kindje te reanimeren en naar het Universitair Ziekenhuis van Gent over te brengen. Daar bezweek het vrijdagavond.

Volgens Kind & Gezin waren er voorheen nooit problemen bij Jip en Janneke.

BRON: De Standaard, 12 mei 2012
MENING: Met dit artikel als reactie te posten, wil ik niet aantonen dat kinderen naar een crèche sturen gevaarlijk is, maar wel duidelijk maken dat ongelukken kunnen gebeuren. Zowel thuis als op de crèche. Volgens Kind en Gezin waren er voordien nog nooit problemen bij de kindercrèche Jip en Janneke en dan gebeurt er zoiets! De verzorgsters hebben nog geprobeerd om de peuter te reanimeren, maar achteraf is het kindje toch gestorven.. Triestige zaak, verschrikkelijk voor de ouders natuurlijk, maar volgens mij treffen de verzorgsters geen schuld. Een dikke minuut van onoplettendheid is al voldoende...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th May 2012, 23:57
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 132
Aan de ene kant is er een te grote vraag naar opvangplaatsen en aan de andere kant willen we mensen die goed opgeleid en gescreend zijn. Groot gelijk! Maar het moet haalbaar zijn. Geregeld hoor je dat er een tekort is maar dat ze extra plaatsen gaan voorzien. Ja maar waar dan? En vooral, wie gaat er daar werken? Je kan onmogelijk uit het niets een aantal goed opgeleide kinderverzorgsters uit je mouw schudden.
Ik denk dat de kwaliteit van een de nood aan opvangplaatsen zeker nog een werkpunt is. Ik heb het geluk om in een dorp te wonen waar de wachttijden nog enigszins te doen zijn (als je jouw kindje inschrijft tijdens je zwangerschap!). Ik heb de kans gehad om kritisch te kijken naar de opvang en mijn zoontje is dan ook verandert van opvangplaats omdat ik zijn eerste onthaalmoeder niet vertrouwde. Dit probleem heb ik dan ook gemeld bij K&G. Het ging hier niet om misbruik maar mijn kind was daar niet gelukkig en de onthaalmoeder deed niets om dit te veranderen.
Ik heb altijd de tijd genomen om eerst een goed gesprek te voeren met de onthaalmoeder en er eens goed rond te kijken. Maar jammer genoeg heeft niet iedereen de kans om zo kritisch te zijn. Als je al maanden zit te wachten op een opvangplaats en er kom er eindelijk eentje vrij, dan moet je die wel aannemen. Niet iedereen heeft de luxe om te zeggen: "Nee dankjewel, ik wacht wel op de volgende." Er moet gewerkt worden want anders kan je je kind geen eten geven en dat is ook niet de ideale situatie.
Ik hoop dat iedereen zijn of haar kindje kan achterlaten bij iemand waar ze vertrouwen in hebben en dat dit vertrouwen terecht aanwezig is. Ik denk dat dit voor de meeste ouders wel zo is maar inderdaad, iedere uitzondering is er één te veel.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th May 2012, 08:55
LissevM LissevM is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oostmalle
Posts: 78
Ik ben het eens met Sanne hier onder.
De laatste tijd is er enorm veel vraag naar opvang voor kinderen. Er zijn wachtlijsten om 'U' tegen te zeggen. Wanneer er dan eens een plekje vrij komt, nemen de ouders dit inderdaad direct aan.
Ook omdat er zoveel vraag is naar opvang, denk ik dat er niet echt 'geïnspecteerd' wordt bij de kandidaat opvangtehuizen. Misschien wordt iemand al snel goed gekeurd om zo vele andere mensen uit de nesten te helpen.
Ik ben zelf niet echt op de hoogte van hoe het in zijn werk gaat om een kind naar opvang te sturen of om te beginnen als onthaalmoeder.
Wat ik wel weet, is dat het moeilijk is om 'binnen' te geraken. Ik word vaak opgeroepen als babysit omdat er in de crèche geen plek was. Voor mij is dit goed (leuke bijverdienste), waarschijnlijk goedkoper dan het kind naar de opvang te doen.

De opvang zit overal vol, dus de onthaalmoeders hebben veel kinderen om op te letten. Jammer genoeg zijn sommige onthaalmoeders niet erg stressbestendig en dit kan leiden tot 'gevaarlijke situaties'.

Chapeau voor de mensen die het wel goed doen, maar er is soms te weinig kritisch gezocht of dit opvangcentrum wel goed is voor kinderen. Door de haast van de ouders, zijn ze soms al met weinig tevreden.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 15th May 2012, 10:15
liselotte.glassée liselotte.glassée is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 86
Ik vind dit eigenlijk maar een raar artikel. 'In creches lopen kinderen gevaar.' Waar lopen kinderen dan geen gevaar? Thuis lopen kinderen ook letsels op en kunnen ze misbruikt worden. Dit kan ook in de kleuterklas, niet? Waarom juist de creches onder de loep nemen? Naar mijn mening is dit weer een nutteloos onderzoek. Binnenkort durft niemand zijn kind nog ergens achterlaten want overal loopt het kind gevaar.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.