actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th May 2012, 14:32
Maximous Maximous is offline
Michael.Stouten
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 72
Tiener geëlektrocuteerd aan station in Boom

BOOM - Een jongen van vijftien is zondagmiddag om het leven gekomen bij een dramatisch ongeval in het station van Boom. De jongen kreeg een elektrische schok van de bovenleiding van een spoorweg, meldt VTM in Het Nieuws. Tijdens het weekend rijden daar geen treinen, maar waarschijnlijk is de jongen op een trein geklommen zonder te weten dat die bovenleiding nog onder stroom stond.

De jongen was samen met zijn broer aan het spelen, meldt Het Nieuws. Ze klommen op enkele goederenwagons. Daarbij raakte de jongen van vijftien de bovenleiding. Hij kreeg een enorme schok.

De hulpdiensten hebben nog geprobeerd om het jonge slachtoffer te reanimeren. Maar dat lukt niet. De politie en het gerechtelijke lab kwamen ter plaatse om het ongeval te onderzoeken.

De wagons waarop de kinderen speelden, stonden vlak bij het station van Boom. In het weekend rijden daar geen treinen. De buurtbewoners willen al langer dat de sporen veilig worden afgesloten.

Bron: DS

Mening:

Ik betreur het ten zeerste dat een jongen door zoiets moet sterven. De buurtbewoners willen dat de sporen veilig worden afgesloten, maar dat vind ik een beetje overdreven. Moet je kinderen dan tegen alles proberen te beschermen?
Als jongere van 15 jaar moet je toch weten dat de bovenleiding van een trein aanraken, bijzonder gevaarlijk is. Ik snap dat het spannend kan zijn als je dingen doet die niet mogen, maar een bovenleiding aanraken, is toch echt niet slim.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2012, 14:54
Kristof.VanDyck Kristof.VanDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 109
Dit nieuws vernam ik deze morgen via de radio. Ik vind dit uiteindelijk ook een tragische ongeval, maar uiteindelijk is het de schuld van de tiener zelf. Zoals Max al heeft aangehaald in zijn mening zou een tiener toch moeten beseffen dat dit levensgevaarlijk is?
Ik vind niet dat men nu de schuld op de NMBS moet steken. De buurtbewoners hebben voor een deel gelijk dat alles veilig moet afgesloten worden, maar iedereen moet toch eigenlijk ook beseffen dat je niet in de buurt moet komen van de treinen.
De kans bestaat dat de NMBS nu beslist om dit nog veiliger af te sluiten, terwijl de schuld eigenlijk niet bij hun ligt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th May 2012, 14:59
evelien.kolsteeg evelien.kolsteeg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herentals
Posts: 106
Ik vind het een enorm tragisch voorval. Maar veel kan ik er niet over zeggen. Als 15-jarige moet je weten dat treinen en treinleidingen gevaarlijk zijn. Hetzelfde geldt voor slalommen tussen slagbomen. Je weet dat het gevaarlijk is, doe het dan ook niet.

Het beter afschermen van treinstellen en zo meer vind ik echt overdreven. In elk hoekje schuilt wel gevaar. We kunnen ook niet elke boom afschermen zodat kinderen er niet in kunnen klimmen. Het zou al te gek worden als we ook de rioolputjes moeten verstevigen zodat jongeren niet in de riolen kunnen kruipen. Kinderen en jongeren moeten leren omgaan met deze gevaren. Als ze echt geen besef hebben van hoe gevaarlijk het is, moeten in de eerste plaats de ouders de taak op zich nemen, deze jongeren in te lichten.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th May 2012, 15:41
LissevM LissevM is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oostmalle
Posts: 78
Mijn mening sluit aan bij datgene Evelien heeft gezegd.
Als ouder is het je taak om je kinderen te vertellen wat gevaarlijk is. Om nu te zeggen dat dit overlijden de schuld van de ouders is, vind ik overdreven.
Naar mijn mening zal de tiener vele waarschuwingen en borden genegeerd hebben. Want op 15-jarige leeftijd weet je heus al wel dat het gevaarlijk is in de buurt van treinen. Dan mag er op die moment nog geen treinverkeer zijn...

Inderdaad, de NMBS kan alles veiliger maken, maar dat kost een heleboel geld. Voor zover ik weet is dat er niet op deze moment.
Geld stoppen in beveiliging is stoppen met geld steken in iets anders.
Laat het maar zo zijn, want ik heb geen zin in nog een paar stakingen.

Het is erg dat er een tiener om het leven is tijdens het spelen, dat het nu bij treinwagons is, is een jammerlijk feit. De tiener had er niet moeten zijn. (geen enkel kind trouwens)
Een kind kan ook van de trampoline vallen en verkeerd vallen.
Omdat het ongeval gebeurde bij treinwagons, wordt dit ongeval weer veel groter gemaakt.
Iedereen denkt precies: 'We moeten de schuld toch op iemand steken?' 'Ach, dan nemen we gewoon de NMBS, die kunnen nog wel wat meer verdragen.'
Deze gedachtengang vind ik erg.

Laatst aangepast door LissevM : 14th May 2012 om 15:47.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 14th May 2012, 16:24
Esther Lambrechts Esther Lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wiekevorst
Posts: 89
Ik vind het eigenlijk een klein beetje dom dat deze jongen op een trein klimt en deze bovenleiding aan te raken. Natuurlijk is het verschrikkelijk wat er gebeurt is, daar zeg ik absoluut niks over. Krijg zo'n nieuws maar eens thuis... Dat is gewoonweg verschrikkelijk.

Maar wat ik eigenlijk bedoel is dat je normaal gezien, als vijftienjarige, toch zou moeten weten dat dit gevaarlijk is. Moest dit niet duidelijk zijn geweest voor deze jongen, was het inderdaad wel de tak van de ouders om dit even duidelijk te maken aan hem.

Een trein is ten eerste al niet iets waar je zomaar op kruipt om te 'spelen' en ten tweede zou je toch een klein beetje verder moeten nadenken, als je dan toch op die trein kruipt, en beseffen dat zo'n bovenleiding levensgevaarlijk is.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 15th May 2012, 09:53
Kristof.VanDyck Kristof.VanDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 109
Vorig jaar 3.500 meldingen van mensen op of langs de sporen

Vorig jaar 3.500 meldingen van mensen op of langs de sporen


Securail, dat instaat voor de veiligheid op en rond het spoor, heeft vorig jaar 3.494 meldingen ontvangen over burgers die op of langs de sporen rondhangen. Dat is 13 procent meer dan het jaar voordien, schrijft Gazet van Antwerpen nadat een tiener dit weekend geëlektrocuteerd werd door een bovenleiding in Boom.
Wie zich op het spoor begeeft, riskeert een boete van minimaal vijftig euro. De NMBS dringt er bij de parketten op aan dat elke inbreuk vervolgd zou worden, aldus nog de krant.

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20120515_015

Mening:
Door het ongeval met de tiener komt dit onderwerp weer wat meer in de media. Snappen die 3.494 burgers dan niet dat het levensgevaarlijk is om op of rond het spoort te lopen?!
Als deze burgers dit gewoon niet beseffen, dan is het goed dat ze hiervoor een boete krijgen.
Blijf gewoon van die sporen weg!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.