actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th May 2012, 15:13
Kristof.VanDyck Kristof.VanDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 109
Vlaamse auteurs krijgen 1,1 miljoen euro steun

Vlaamse auteurs krijgen 1,1 miljoen euro steun


Het Vlaams Fonds voor de Letteren (VFL) kent in 2012 1.005.000 euro toe aan werkbeurzen voor literaire auteurs en illustratoren, en 97.500 euro aan stripauteurs. Dat heeft de organisatie donderdag bekendgemaakt.
Het Vlaams Fonds voor de Letteren (VFL) investeert elk jaar in rechtstreekse steun aan auteurs. Dit jaar gaat het om 1,1 miljoen euro, een stijging van 22.000 euro tegenover vorig jaar. 'En dat ondanks blijvende druk op zijn dotatie van de Vlaamse Overheid', zo luidt het.

'Gezien de budgettaire en economische context geeft dit aan dat het VFL meer dan ooit voor haar missie blijft gaan: de ondersteuning van de Nederlandstalige literatuur in de breedste zin van het woord.'

Het VFL kent elk jaar werkbeurzen toe aan auteurs voor de verwezenlijking van hun creatieve plannen. Behalve auteurs van literair proza, poëzie, essay, theater en kinder- en jeugdliteratuur kunnen ook illustratoren van prentenboeken en stripauteurs een beurs aanvragen.

Beurs laat auteurs ongestoord verder werken

Dit jaar dienden 162 auteurs een aanvraag in. 121 onder hen ontvangen een beurs, dat is drie op vier. Een beurs varieert van 5.000 tot 20.000 euro, gemiddeld bedraagt ze 9.100 euro.

Een werkbeurs geeft auteurs de mogelijkheid om een deel van het jaar tijd te kopen om ongestoord te kunnen werken aan hun literaire creaties.

Later dit jaar kent het VFL nog stimuleringsbeurzen toe aan literaire debutanten die onlangs hun eerste boek hebben gepubliceerd. Het bedrag dat uitgetrokken wordt voor directe steun aan literaire auteurs zal dus nog verder toenemen.

Mijn mening:
Toen ik de titel las, koppelde ik het artikel meteen aan de economische crisis. Weeral wordt er met geld 'gegooid', terwijl het overal volop besparen is.
Na het effectief lezen van het volledige artikel, veranderde mijn mening over de titel.
Zelf ben ik geen echte boekenliefhebber, maar toch vind ik het een zeer goed initiatief om de Vlaamse auteurs een handje te helpen. Er zijn vele goede auteurs die zelf niet het geld hebben om hun project volledig te bekostigen. Hierdoor vind ik het een goed idee om hen te steunen. Vooral het steunen van kinder - en jeugdliteratuur vind ik zeer positief. Jonge kinderen hebben nood aan leuke verhaaltjes.
Ook de andere auteurs zijn uiteraard even belangrijk, maar mijn voorkeur gaat persoonlijk naar de kinder - en jeugdboeken.

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20120510_104
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th May 2012, 22:11
anne.plessers anne.plessers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Neerpelt
Posts: 96
Ik denk persoonlijk ook dat het belangrijk is dat de vlaamse literatuur gesteund wordt. Uiteindelijk is dit toch een belangrijk onderdeel van onze cultuur. Er wordt steeds minder en minder in boeken gelezen. Wanneer we kijken naar de cijfers van de meest verkochte boeken zijn dit ook vooral kookboeken. Deze kunnen natuurlijk ook interessant zijn maar ik denk toch dat het belangrijk is om de jongeren van vandaag bewust te maken van de vlaamse literatuur. Door het steunen van de auteurs, kunnen zij de literatuurwereld verrijken met hun creaties. Ik vind het belangrijk dat leerlingen met deze vorm van cultuur in contact komen. Hun wereld bestaat vaak alleen nog maar uit studeren, tv, computerspelletjes en sociale media. De wereld van boeken is een leuk alternatief voor het verruimen van hun fantasie. Meer boeken aanbieden kan ervoor zorgen dat er meer boeken zijn die aansluiten bij de verschillende interesses waardoor dat er meer gelezen wordt. Dit zou een goede evolutie betekenen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.