actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th October 2012, 14:49
michiel.bouwen's Avatar
michiel.bouwen michiel.bouwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 103
Wat als ik moet werken op verkiezingsdag?

Op zondag 14 oktober trekken we met z’n allen naar de stembus. Maar wat als jij moet werken op deze hoogdag: kan je dan gaan stemmen en ontvang je gewoon je loon?
In ons land geldt de opkomstplicht: je bent verplicht om naar het stembureau te gaan. Mensen die moeten werken op een verkiezingsdag, kunnen dus in de problemen komen om hun democratische plicht uit te oefenen.

Wat kan je dan doen? De mogelijke scenario’s:

1. Je wilt zelf gaan stemmen

Dan spreek je dit best op voorhand af met je werkgever. Je moet overeenkomen wat je gaat doen: een dag verlof nemen of misschien staat je baas toe dat je even afwezig bent om te gaan stemmen.

2. Je geeft een volmacht

Met een volmacht kan iemand in jouw plaats gaan stemmen. Je werkgever moet wel via een attest bevestigen dat je aanwezig moet zijn op het werk. Bovendien moeten jij en degene die in jouw plaats gaat stemmen (de volmachtdrager) een volmachtformulier beide ondertekenen.

3. Je gaat niet stemmen en geeft geen volmacht

Dat kan alleen als je werkgever het werkgeversattest ondertekent, daarmee bevestigt hij dat jouw aanwezigheid op het werk vereist is.

Uit: De Standaard

Ik vind dit nuttige informatie omdat ik zelf moet werken op 14/10. Ik heb wel met mijn werkgeefster afgesproken dat ik die dag vrijaf krijg omdat ik aanwezig MOET zijn op het verkiezingsloket (dank u wel Barst!). Ik vind het goed dat er gedacht wordt aan de mensen die op deze belangrijke dag moeten gaan werken en misschien niet weten wat er gedaan moet worden.
__________________
There are only two things infinite,
The universe and man's stupidity.
-- Albert Einstein
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th October 2012, 19:41
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
Goed dat men de mensen er nog eens attent opmaakt dat men wel voor een 'oplossing' moeten zorgen wanneer men op 14 oktober moet gaan stemmen
Al denk ik dat men zich niet te veel zorgen moet maken omtrent hun werkgever. De stemplicht geldt nu eenmaal voor iedereen en oplossingen liggen dan ook vrijwel voor de hand. Informatie kan men ook overal op het net vinden. Ik vind ook dat werkgevers de plicht hebben hun werknemers informatie te geven omtrent deze dag. Het zou voor de mensen veel duidelijkheid scheppen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th October 2012, 17:42
Annelies.Roofthooft Annelies.Roofthooft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 106
Ik denk dat vele mensen nu in deze situatie zitten. Het is niet evident om aan de bevolking te vragen om massaal al het werk te laten vallen om te gaan stemmen. Sommige mensen kunnen dit echt niet doen.
Nu stel ik mij echter toch de vraag of mensen die echt willen gaan stemmen, toch geen toestemming zouden kunnen krijgen van hun werkgever?
Voor sommige mensen zal 14/10 een enorm belangrijke dag zijn en willen duidelijk hun mening weergeven. Kunnen deze mensen dan ook de kans krijgen?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.