actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st October 2008, 22:01
valerie caers valerie caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: mol
Posts: 71
Angry Leerkracht geslagen en neergestoken in klas in Ghlin

In de Don Bosco-school in Ghlin werd een leerkracht neergestoken voor de klas. De twee daders zijn voortvluchtig. Het gaat niet om leerlingen van de school.

Herrieschopper uit klas gezet
Het slachtoffer, de 36-jarige Mohammed N., had eerder op de dag een herrieschopper uit de klas gezet. De 15-jarige jongen kondigde daarop aan dat hij zijn broers zou gaan halen.

Geslagen en neergestoken
Even later vielen twee mannen tussen 20 en 30 jaar oud de klas binnen. Een van de twee sloeg de leerkracht in elkaar voor de ogen van de leerlingen. Daarna sloeg de mededader toe met een cuttermes. De daders gingen ervandoor met een auto en konden nog niet worden opgespoord. Het slachtoffer werd opgenomen in het ziekenhuis en is minstens tien dagen werkonbekwaam. De 15-jarige jongen werd ter beschikking gesteld van de jeugdrechter.

Klacht ingediend
Christian Dupont, de Franstalige minister van Onderwijs, heeft aangekondigd dat hij een klacht met burgerlijke partijstelling indient in naam van de Franse gemeenschap. De leerkracht kan volgens de minister op de diensten van slachtofferhulp rekenen. Ook de leerlingen en de andere leerkrachten krijgen psychologische begeleiding. (belga/vsv)
(www.hln.be)

Wie voelt zich nog veilig voor de klas vraag ik me soms af. Je hoort tegenwoordig zoveel van geweld op school dat je bang zou krijgen om gaan les te geven. Hoe is dit zo kunnen evolueren? Kent de jeugd van tegenwoordig geen fatsoen of grenzen meer? Is onze maatschappij echt zo verloederd?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd October 2008, 08:27
lottevangorp lottevangorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: grobbendonk
Posts: 119
Zulke nieuwsberichten vind ik echt wel choquerend. Wie voelt er zich als leerkracht en als leerling dan nog veilig in een klas?
Ik vind het knap van de leerkracht dat hij niet is ingegaan op de chantage, maar hij draagt er nu de gevolgen wel van. Ik vraag me af wat je het beste kan doen in zulk een situatie? Ingaan op chantage is natuurlijk nooit goed, maar moet je je dan zomaar laten bedreigen???
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd October 2008, 09:21
Sarina.VanRompaey Sarina.VanRompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Itegem
Posts: 72
Angry

Ik vind dat niet kunnen.
Als je al geen leerlingen meer kan straffen als ze niet willen meewerken in de klas vind ik het echt te ver gaan.
Hoe moet je jezelf als leerkracht nu nog veilig voelen?
Er is echt iets grondig mis met de maatschappij als we voor zo iets doms al mensen gaan neersteken.
Dit kan toch echt niet!!!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 2nd October 2008, 13:33
Tinne Schrauwen Tinne Schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Loenhout
Posts: 177
Ik vrees dat we zo'n situaties meer en meer gaan krijgen naar de toekomst toe. Een kind zou blij moeten zijn dat hij/zij naar school kan gaan... We mogen natuurlijk niet veralgemenen, maar heeft 'de jeugd van tegenwoordig' echt geen respect meer? Wat gaat dit worden als het voorstel van Groen! zou worden goedgekeurd om schooldagen te verlengen van 8u tot 18u?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 2nd October 2008, 14:36
Kim Geerts Kim Geerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Laakdal
Posts: 170
Daders die leerkracht aanvielen nog op vrije voeten

BRUSSEL - De 15-jarige leerling die twee daders vroeg zijn leerkracht aan te pakken, is naar zijn gezin teruggekeerd, omdat er geen plaats was in een open of gesloten instelling. De twee daders zijn nog op de vlucht.

De twee personen die dinsdagnamiddag een leerkracht in de klas aanvielen in Ghlin, zijn nog steeds op de vlucht, maar de speurders hebben hen wel kunnen identificeren. Dat meldde La Première (RTBF-radio) donderdag.

De 36-jarige leraar Mohammed N. zette dinsdag een herrieschopper uit de klas. De jongen ging daarop twee personen halen die de leerkracht aanvielen. De speurders identificeerden een van de daders als een van de broers van de leerling.

De jongen kon niet geplaatst worden in een centrum bij gebrek aan plaats, ondanks de beschikking van de jeugdrechter de 15-jarige te plaatsen.

Bron: Het Nieuwsblad
2/10/2008
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 2nd October 2008, 22:35
Gerinckx Lieselotte Gerinckx Lieselotte is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Mol
Posts: 69
Agressieve minderjarige uit Ghlin geplaatst

Agressieve minderjarige uit Ghlin geplaatst
De vijftienjarige die ervan verdacht wordt de agressie op een leraar in Ghlin te hebben bevolen, is vadaag in een jeugdinstelling geplaatst. Dat meldt het parket van Bergen.

De tiener diende zich donderdagnamiddag aan bij de politie, in het bijzijn van zijn moeder. Een jeugdrechter in Bergen had woensdag de plaatsing van de tiener bevolen, maar zag zich verplicht de jongen naar zijn familie te sturen door een gebrek aan plaats.

De minister bevoegd voor Jeugdhulp in de Franse gemeenschap, Catherine Fonck (cdH), liet daarop donderdag een plaats vrijmaken in de jeugdinstelling van Jumet.

De twee daders van de agressie zijn geïdentificeerd en worden opgespoord. (belga/ka)
HLN 02/10/08 17u58
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 3rd October 2008, 15:55
Vincent Vincent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Sint-Job in't-Goor
Posts: 132
Als dit zo blijft doorgaan krijgen de leerkrachten misschien wel een risico premie zoals in sommige beroepen het geval is. Je zou echt schrik gaan krijgen om les te gaan geven. Waarom nog gemotiveerd voor de klas gaan staan als je moet gaan oppassen dat je niet afgeslagen wordt?
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 3rd October 2008, 16:02
thomasopdebeeck thomasopdebeeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 147
Dit gaat erover!!!
Als je al neergestoken en afgeslagen word gewoon omdat je een leerling uit de klas zet ,waar gaat de werld dan naartoe?
Misschien krijgen we zelfs amerikaanse toestanden dat er gewoon mensen worden neergeschoten op straat omdat ze iemand hinderden of gewoon niet uit de weg gingen op het voetpad.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 6th October 2008, 16:28
KristofMertens KristofMertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Arendonk
Posts: 82
Het lijkt alsof men hier meer en meer doet als in Amerika. Dit is echt verontrustend. Steeds vaker krijgen leerkrachten en ook andere leerlingen klappen van andere leerlingen. In dit geval nu wel van de broers ook.
Ik vind wel dat dit mezelf aan het denken zet over het leerkracht-zijn.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 6th October 2008, 21:40
DieterVerheyen DieterVerheyen is offline
So a Toridé
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 44
Volgens mij wordt het hoog tijd voor het realiseren van een veilig schoolklimaat op basis van een planmatige en systematische aanpak. Het hanteren van integraal veiligheidsbeleid voorkomt ad hoc-reacties of geïsoleerde, minder effectieve, acties. Het verhoogt het gevoel van veiligheid en er wordt een zelfbewuste houding mee nagestreefd: onderwijsprofessionals zijn zich bewust van hun omgeving met fraaie én minder fraaie kanten. Maar... moeten we daarom reageren zoals in Nederland, waar politie patrouilleerd door de scholen en bij elk strafbaar feit een PV hiervoor opsteld. Dat gaat er dan ook weer over, denk ik zo.
Maar wat zeker is, is dat het niet de eerste keer en zeker niet de laatste keer zal zijn dat er extreme mate van geweldpleging is tegenover de leerkracht, daarom is een goed (overheids)beleid tegen zinloos geweld, naar mijn zeggen, zeker nodig!
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 7th October 2008, 12:39
jan van hoogten jan van hoogten is offline
jan
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Heist op den berg
Posts: 97
Wat met "promotie" hiervan in de media?

Dit is inderdaad weer een mooi voorval dat een leerkracht in wording kan afschrikken. Dat merk je hier ook aan de reacties.
Gisteren avond onder andere stelde ik mij nog serieuze vragen rond dit thema toen op tv voor de zoveelste keer(welliswaar in een feuilleton) geweld op het scherm te zien was. Tijdens het programma zone stad ging het daar over een jongen die ooit gepest was tijdens een doop op de universiteit en een paar jaar later wreekt hij zich door verschillende leden van de studentenclub te vermoorden op dezelfde dag. Op het einde wil hij dan als laatste een meisje ombrengen die aan het doceren is op de universiteit. De politie is op moment al volop naar hem(reeds seriemoordenaar) op zoek.

Nu bedacht ik mij toen ik aan het kijken was toch sterk wat het effect van dit soort beelden wel niet kan zijn op "gestoorde mensen"? Dit soort beelden kan volgens mij echt mensen inspireren tot verkeerde gedachten. Ook bijvoorbeeld in het nieuws brengt men telkens de beelden van de meest bloedige schietpartijen in beeld. Vorig jaar bijvoorbeeld herinner ik mij nog de beelden van de schutter in de VS die op voorhand op youtube gepost had wat zijn plannen waren. Dit laten ze dan allemaal zien in het nieuws... Ik stel mij hierbij toch vragen. Is dat allemaal nodig?Sensatie en realiteit is één ding, maar de gevolgen kunnen volgens mij wel eens heel anders zijn. Ook op het einde pleegt de seriemoordenaar dan zelfmoord... In een land als België waar zelfmoordcijfers extreem hoog zijn vind lijkt me dat niet zo'n schitterend plan...
Ik vraag me af of ik de enige ben die dat denkt?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.