actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th April 2013, 14:35
g*elle.jansen g*elle.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 100
Eiwit kan door DNA-herstel kanker helpen bestrijden

"Eiwit kan door DNA-herstel kanker helpen bestrijden"

23/04/13 - 19u22 Embryoloog Danny Huylebroeck (KU Leuven) en Keith Caldecott (University Sussex) hebben ontdekt dat het Tdp2-eiwit een rol speelt bij het herstel van DNA-schade. Deze vinding opent nieuwe perspectieven voor kankerbestrijding. Dergelijke hersteleiwitten zijn nodig omdat onze cellen fouten in het DNA voortdurend accumuleren. De onderzoeksresultaten staan gepubliceerd in het het vlakblad PLOS Genetics.

Van het Tdp2-eiwit was al bekend dat het ontstekingsremmend werkt en cellen tijdens de embryonale fase herschikt op het ogenblik dat het embryo een primitief bouwplan vormt voor de latere aanleg van organen. Van het ander deel van dit eiwit werd, door de uitschakeling van het gen dat dit eiwit aanmaakt bij muizen, ontdekt "dat het een uiterst precieze opruimer is bij het herstel van DNA-schade".

Volgens professor Huylebroeck opent de bevinding twee mogelijke pistes voor kankerbestrijding. "In gezonde cellen kan men de hoeveelheid Tdp2 verhogen, in tumoren daarentegen zou men het net kunnen verlagen zodat de kankercellen geblokkeerd blijven en zich niet kunnen herstellen". Verder onderzoek richt zich ook op de rol van Tdp2 bij het herstel van schade aan de genetische informatie van hersencellen.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap

Commentaar:
Iedereen kent wel mensen die kanker hebben, gestorven zijn aan kanker,... Dus ik denk dat iedereen dan wel beseft dat het goed nieuws zou zijn dat men nieuwe informatie heeft gevonden voor de kankerbestrijding. Ik vind dat men dit perspectief verder moet blijven onderzoeken want er sterven te veel mensen aan kanker. Wie weet kan men met dit eiwit wereldwijd vele mensen redden, dus ik vind dit onderzoek van zeer groot belang!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th April 2013, 10:14
I*ndy.Van.Noten I*ndy.Van.Noten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2012
Locatie: Pulderbos
Posts: 38
Persoonlijk vind ik dit ook erg goed nieuws! Kortelings ben ikzelf mijn beide grootvaders verloren aan kanker, wat natuurlijk erg pijnlijk is. En ik ben er zeker van dat ik niet de enige ben die dierbaren heeft verloren aan kanker. Op zulke momenten vervloek je deze beangstigende ziekte meermaals en zeg je wel honderd keer per dag: 'dat ze maar snel iets vinden op die *****ziekte!'
Als je dan krijgt te lezen dat men waarschijnlijk iets heeft gevonden wat zou kunnen helpen vind je dit erg belangrijk en maakt dit je erg blij!
Elk sprankeltje hoop is er één, en ik hoop dat al deze sprankeltjes samen snel een doeltreffend medicijn mogen vormen!
Voor mijn grootvaders is het dan misschien wel te laat, maar voor vele anderen nog niet!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.