actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th March 2015, 09:14
S*ofie.Buyens S*ofie.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: HERENTALS
Posts: 86
Gent overweegt alcoholverbod in treinstation

Gent overweegt alcoholverbod in treinstation


Om de overlast van dronken zwervers tegen te gaan in het station Gent-Sint-Pieters, overweegt de Gentse burgemeester Daniël Termont (sp.a) er een alcoholverbod. Dat antwoordde Termont in de commissie Algemene Zaken, na een vraag van raadslid Siegfried Bracke (N-VA).

Termont liet onderzoeken of hij de bevoegdheid heeft om zo’n verbod op te leggen, en zijn juridische dienst zegt van wel. De Gentse burgemeester erkende ook het overlastprobleem in het station, maar verduidelijkte dat het om een groep van een tiental zwervers gaat die elk aanbod tot hulp weigeren. 'De wetgeving laat me niet toe daar tegen op te treden', zegt Termont. Boetes opleggen tegen misdrijven haalt ook weinig uit, één zwerver kreeg vorig jaar twaalf pv’s maar kan geen boetes betalen.

Eerder werden al zitbanken in het station verplaatst, maar het probleem verhuisde mee. De Gentse burgemeester zegt dat de NMBS een specifieke aanpak heeft voor daklozen, onder meer dat stations geen deel uitmaken van een onthaalnetwerk en dat daklozen verwezen moeten worden naar de sociale voorzieningen. Er vindt een maandelijks overleg plaats over de problematiek met sociale diensten van de stad, lokale- en spoorwegpolitie en de NMBS.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150316_01582798

Eigen mening: Dit vind ik wel een goed initiatief om daklozen 'onder controle' te houden. Onder controle houden is een vreemde verwoording, maar dit is eigenlijk wat men met al deze acties wil bereiken. Ik herinner me nog dat in Londen vloerspijkers werden geplaatst zodat daklozen en zwervers er niet meer konden zitten. Dit vond ik wel een brug te ver. Bij een alcoholverbod heeft iedereen baat. Men zal niet snel meer dronken, ruziënde mensen op de trein tegenkomen. In het artikel staat ook dat daklozen moeten verwezen worden naar sociale voorzieningen. Misschien moeten we hier rond ook enkele campagnes of mond tot mond reclame voeren want als ik 's avonds in Antwerpen of een andere grootstad rondwandel zie ik toch heel veel zwervers in het station zitten. We kunnen hun aandacht nog eens terug vestigen op al hun mogelijkheden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th March 2015, 17:27
Elke.L*uwerysen Elke.L*uwerysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Merksplas
Posts: 127
Ik vind het een goed idee om een alcoholverbod op te leggen in een station. Hierbij vind ik het wel belangrijk dat iedereen gelijk behandeld wordt en het alcoholverbod meteen doorgetrokken wordt naar alle stations en niet enkel dat van Gent. Dronken mensen zorgen voor overlast en aangezien een station een openbare plaats is vind ik dat hier iets aan gedaan moeten worden. Ik vind het persoonlijk niet veilig genoeg om 's avonds nog een trein te nemen. Dit komt onder andere doordat je vaak dronken mensen tegenkomt. Dit probleem is niet enkel merkbaar in Gent, maar ook in andere steden zoals Antwerpen en Brussel. Vandaar dat ik het belangrijk vind om dit probleem aan te pakken op nationaal niveau.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st March 2015, 15:25
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Alcoholverbod in treinstation

Met de vorige reacties ben ik het zeker eens. Als ik 's avonds een trein moet nemen of moet overstappen in drukke stations voel ik mij allesbehalve veilig. Luidruchtige en dronken mensen vormen een vijandige sfeer. Ze maken vaak ruzie en zien soms dingen die er helemaal niet zijn. Daarom zorg ik altijd dat ik een reisvriend bij me heb als ik 's avonds in dergelijke stations moet zijn. Als er een alcoholverbod komt zal dit zeker ten goede komen aan de veiligheid in stations. Net zoals Elke al aangaf zou het niet enkel moeten blijven bij het station in Gent. Alle risicostations zouden een alcoholverbod moeten invoeren. Ik ben er zeker van dat er dan ook meer reizigers kiezen voor te trein. De veiligheid in stations is voor velen een drempel waarbij ze er toch voor kiezen om een taxi te nemen in plaats van de trein.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.