actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th March 2015, 10:47
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Eén op vijf buurtbibliotheken gesloten

Eén op vijf buurtbibliotheken gesloten

Tussen 2008 en 2013 werden er in Vlaanderen 95 bedieningspunten van bibliotheken gesloten. Dat zijn meestal kleine satellietvestigingen van de hoofdbibliotheken. Er wordt niet altijd een alternatief ingericht.
In 2013 gingen er maar liefst 45 buurtbibliotheken dicht, een pak meer dan in de voorgaande jaren. In 2013 was het aantal buurtbibliotheken geslonken tot 330, terwijl het er in 2008 nog 425 waren.

‘En dat is nog een onderschatting’, zegt Bruno Vermeeren van de bibliotheekkoepel VVBAD, dat de cijfers opvroeg bij het Vlaamse Agentschap Sociaal-Cultureel Werk. ‘De telling gaat maar tot 2013, terwijl die beweging nog volop aan de gang is.’

De grootschalige sluiting heeft alles te maken met de besparingsinspanningen waar heel wat gemeenten voor staan. Daarbij wordt het economisch nut van de kleinere satellietvestigingen steeds vaker in vraag gesteld.

‘En ook de bibliotheeksector ziet de logica daarvan in’, geeft Bruno Vermeeren van de bibliotheekkoepel VVBAD toe. ‘Op voorwaarde dat er een volwaardige bibliotheekdienstverlening wordt ingericht voor zwakkere bevolkingsgroepen, die zich minder makkelijk kunnen verplaatsen.’

De vraag is of de sluitingen een voorbode zijn van wat komen zal, wanneer de gemeenten vanaf 2016 niet langer verplicht zijn een bibliotheek in te richten.

Bron:
Lemmens, K. (2015, maart 16). Eén op vijf buurtbibliotheken gesloten. De Standaard.

Eigen mening:
Ik vind het nog steeds belangrijk dat er voldoende bibliotheken zijn. Ik kan mij voorstellen dat kleinere bibliotheken sluiten een grote besparing kunnen opleveren. Ik heb hier niets op tegen maar ik vind wel dat gemeentes dan soepeler moeten samenwerken met andere bibliotheken in de buurt. Zo kunnen gemeentes in de buurt een sluiting van een bibliotheek samen opvangen.
Als ik ga kijken naar mijn eigen gemeenten, Nijlen, wij zijn een samengestelde gemeente met 2 kleine deelgemeenten. Elke gemeente heeft één bibliotheek. Wij zouden één grote bibliotheek kunnen openen in Nijlen en de andere vestigingen sluiten. De mensen die dan bijvoorbeeld dicht bij Berlaar, Herenthout of Lier wonen moeten de mogelijkheid krijgen om ook daar gratis een boek te gaan ontlenen.

Laatst aangepast door L*en van Overveld : 16th March 2015 om 10:55.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th March 2015, 20:21
Shanice V*n Gorp Shanice V*n Gorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 88
Ik begrijp dat deze sluitingen in economisch opzicht onvermijdelijk zijn. Toch vind ik het erg jammer dat deze traditie door technologische vooruitgang verloren gaat. Ik vond het vroeger geweldig om een boek te mogen uitkiezen in de lokale bibliotheek. Tegenwoordig kan je uiteraard enorm veel boeken lezen met een e-reader waardoor je veel plaats bespaart. Bovendien zijn e-books vaak ook goedkoper dan de papieren versies. Je kan ook steeds vaker op internet PDF-documenten downloaden van volledige boeken en deze dus ook online lezen. Ikzelf heb toch een voorkeur voor de papieren versie. Uiteraard heeft niet iedereen de plaats om een heuse bibliotheek te installeren in zijn/haar huis. Hiervoor is de bibliotheek ideaal. Je kan er gratis boeken ontlenen, zo hoef je deze niet allemaal zelf te kopen en te stockeren. Tevens herinner ik me ook dat vroeger minderbedeelde leerlingen op mijn lagere school vaak gebruik maakten van het internet in de bibliotheek omdat ze dit thuis niet ter beschikking hadden. Ze konden zo ook steeds hulp vragen aan de bibliothecaris omdat ze zelf nog niet vertrouwd waren met het internet.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th March 2015, 16:16
e*ize.vandenbrande e*ize.vandenbrande is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Pulderbos
Posts: 91
Ik zou het zeer jammer vinden dat er bibliotheken moeten sluiten. Toch komt het niet geheel onverwacht, er zijn anno 2015 heel wat alternatieven en bibliotheken openhouden kost nu eenmaal geld. Ik kan me wel vinden in het idee van Lien, waarbij bibliotheken uit eenzelfde buurt kunnen samenwerken. Zo kunnen ze bijvoorbeeld één (grotere) bibliotheek openhouden in de hoofdgemeente, en bijvoorbeeld een gemeenschappelijke database maken met naburige bibliotheken.
Ook het gebruik van internet in de bibliotheek of de wekelijkse koffie die er wordt aangeboden vind ik een traditie, die niet verloren mag gaan. De bibliotheek biedt een unieke bron van informatie aan, door de combinatie van internet en boeken. Daarnaast zijn er nog medewerkers die jou kunnen helpen bij het vinden van informatie. In Zandhoven is er ook nog een magazijn, waar heel wat oude boeken worden verzameld. Ook dit is nog beschikbaar voor ons als inwoners, en ik hoop dat dit niet verloren gaat.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.