actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th March 2015, 13:17
b*itt.g b*itt.g is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Noorderwijk
Posts: 94
Enorme piek in meldingen dierenmishandeling

Het aantal meldingen over dierenmishandeling bij de dienst Dierenwelzijn blijft stijgen. In 2014 kwamen er 956 meldingen van mishandeling van dieren binnen, bijna 87 procent op een totaal van 1102 meldingen, zo meldt De Zondag. De cijfers komen van het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie van de Vlaamse overheid.

In 2010 ging het nog om 12,5 procent van alle meldingen op een totaal van 893 meldingen. In 2011 steeg het aantal naar 51 procent, in 2012 naar 71,6 procent, in 2013 naar 77,8 procent en dit piekte verder tot 86,8 procent in 2014.

‘Het is wel zo dat wanneer een meldpunt beter bekend geraakt, dit meer oproepen genereert. Mensen zijn bovendien gevoeliger voor dierenleed’, zegt woordvoerster Brigitte Borgmans. Het zijn vooral problemen van huisvesting en verzorging die vastgesteld worden.

Minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) bereidt een campagne voor om potentiële kopers van dieren te sensibiliseren.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150329_01603913
Mening:
Dierenmishandeling komt in verschillende vormen voor. Zo gaat het bijvoorbeeld om proefdieren, het verkopen van vacht of de mishandeling van huisdieren.
Zoals Brigitte Borgmans al heeft aangehaald worden de mensen steeds meer gevoeliger voor dierenleed, waardoor er veel meer oproepen genereert zullen worden.
Hoe meer mensen er zich inzetten voor het welzijn van dieren, hoe meer effect dit zal hebben. Ook dieren hebben recht op een goed bestaan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th March 2015, 20:38
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Steeds meer meldingen van dierenmishandeling

Mijn mening loopt parallel met de mening van B*itt. Dieren hebben het recht op een goed leven. Net zoals geweld op mensen, is het geweld op dieren niet goed te praten. Er worden veel uitvluchten gezocht om het goed te praten, maar ze slaan meestal nergens op. Ik vind het goed dat mensen dit meer aangeven en ik hoop dat er naar te toekomst toe nieuwe wetten komen die sommige mensen verbieden een dier in huis te halen. Als iemand meerdere keren terecht beschuldigd wordt van dierenmishandeling, vind ik dat deze persoon het recht niet heeft om achteraf een nieuw dier in huis te halen. Het gaat hierbij niet enkel om fysiek geweld, maar ook om verwaarlozing. Het komt vaak voor dat mensen heel graag een huisdier willen, maar in de vakantie ook op reis willen gaan. Dit is mogelijk als er gezorgd kan worden voor een oppas. Sommige baasjes doen hier zelfs de moeite niet voor omdat ze niemand vinden of omdat ze het te duur vinden. De dieren worden een week of meer alleen gelaten, dit vind ik niet kunnen. Iemand die een dier in huis haalt moet de verantwoordelijkheid hebben om ervoor te zorgen, anders ben je een dier niet waardig.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th March 2015, 21:10
m*nique m*nique is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2015
Locatie: Lille
Posts: 63
dierenleed

Als vrouwtje van een lief dier erger ik me ook dood aan mishandeling, en als ik om me heen luister lijkt het alsof de hele wereld dierenvriend is. Toch kijken veel mensen mij meewarig aan als ik zeg: "dat gaat niet, want dan zit mijn hond te lang alleen". En de hele brutalen die zeggen: "zeg da meende toch ni veur nen nond" dat zijn ze de mensen die een hond hebben om te waken die dag en nacht in een hok zit, nooit gaat wandelen maar wel eten krijgt en dat is genoeg voor de dierenbescherming om te zeggen dat die mensen hun dier niet mishandelen...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.